Hlavní obsah

Návštěvy poboček zdraží, banky ženou klienty do aplikací

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Banky přitvrdily. Chtějí své klienty naučit používat mobilní aplikace a internetové bankovnictví. A našly způsob – za služby na přepážce budou účtovat více peněz. Je to kvůli bezpečnosti, argumentují.

Článek

Banky zvyšují poplatky za služby klientům. Lidé si nově připlatí za transakce řešené fyzicky na pobočkách a také za zasílání jednorázových SMS zpráv pro potvrzení plateb nebo přihlášení do internetového bankovnictví.

Zdražením právě hlavně služeb na pobočkách prý chtějí své zákazníky naučit pracovat s penězi pomocí internetového bankovnictví nebo mobilní aplikace. „Banky se snaží klienty motivovat, aby používali pokud možno co nejmodernější metody placení, které zjednodušují práci s penězi,“ uvádí Radek Šalša, tiskový mluvčí České bankovní asociace.

Zároveň je přeměna bankovního trhu směrem k technologiím podle jeho slov zásadní z pohledu bezpečnosti. „Nové systémy jsou v tom směru velmi napřed,“ dodává.

Ale je tu i další silná motivace – šetřit peníze, které stojí provoz kamenných poboček a práce zaměstnanců, kteří zde s klienty pracují. Čím totiž bude nižší vytíženost zde, tím méně zaměstnanců a poboček budou banky potřebovat a platit.

„Jedním z trendů, které aktuálně banky řeší, je jednoznačně elektronizace. Ta směřuje k co největší úspoře nákladů. Banky například propouští a krátí počty pracovních míst na pobočkách, které jsou stále méně využívány,“ potvrzuje hlavní ekonom ve společnosti BH Securities Štěpán Křeček.

Klienty čeká další zdražení

V současnosti zdražení plánují dvě banky. Od letošního října si připlatí za některé služby klienti Monety. Mezi hlavní změny patří například zvýšení poplatku na 120 korun za odchozí tuzemské platby zadávané na pobočce. Za stejný příplatek bude také možné na pokladnách poboček vybrat hotovost.

Banka se zároveň snaží klienty přesvědčit, aby místo potvrzovací SMS zprávy používali takzvané mobilní klíče. Proto jednorázové potvrzovací zprávy zdražila na pět korun.

„Pro autorizace zdarma můžeme doporučit naši mobilní Smart Banku,“ radí banka ve zprávě, ve které o změnách informuje.

„Snažíme se najít řešení, které nám pomůže adresovat zvýšení nákladů, ale zároveň umožní udržet co nejvíce služeb online plně zdarma. Zaměřujeme se proto především na málo využívané pobočkové služby, které jsou dostupné online i nadále zcela zdarma,“ vysvětluje Zuzana Filipová, tisková mluvčí Monety. A zároveň dodává, že důvodem zdražování jsou také rostoucí náklady na fyzickou manipulaci s hotovostí a na jakoukoliv papírovou komunikaci i služby.

Změn v podobných sférách se dočkají také klienti ČSOB. Od 1. listopadu 2023 stoupne poplatek za potvrzení platby přes SMS na 2,50 koruny a dotkne se všech klientů bez bankovní aplikace – kromě seniorů nad 65 let. Banka si bude účtovat více také za platební příkazy kartou na poště a také za měsíční výpis z účtu dopisem. Zaslání PIN k platební kartě poštou zpoplatní ČSOB z původních 90 na 150 korun. Informace pro Seznam Zprávy potvrdil tiskový mluvčí banky Patrik Madle.

Kolik banky účtují za své služby
SMSZaslání PIN poštou
Česká spořitelna2,50 Kč50 KčVýjimku mají v obou případech klienti ve věku 70 let a více.
Československá obchodní banka2,50 Kč (platí od 1. 11. 2023)150 KčV případě SMS mají výjimku klienti ve věku 65 let a více.
Komerční banka3 Kč150 Kč
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia1,50 Kč250 Kč
Raiffeisenbank4 Kč
Moneta Money Bank5 Kč (platí od 1. 10. 2023)50 Kč
Zdroj: ceníky bank

Dlouhodobý plán

Banky k bezhotovostní transformaci trhu směřují už roky. Například první snahy klienty přesvědčit, aby místo potvrzovací SMS zprávy používali mobilní klíče, banky zmiňovaly už v roce 2019.

V polovině loňského roku zvýšila cenu za textovou zprávu, kterou klienti potvrzují internetové platby, také Česká spořitelna, a to na 2,50 koruny. Mimo potvrzení plateb je SMS zpoplatněna i pro přihlašování do internetového bankovnictví. Potvrzení přes mobilní aplikaci ale nabízí zdarma.

„Zatímco naše pobočky měsíčně navštíví zhruba půl milionu klientů, naši mobilní bankovní aplikaci George za měsíc využije 50 milionů klientů,“ uvedl Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

Poplatek za jednorázové SMS ověření účtuje také například UniCredit Bank. Klient za něj zaplatí 1,5o koruny. Naposledy banka sazebník pro fyzické osoby upravovala začátkem letošního března, šlo ale spíše o technické úpravy, bez navyšování poplatků. UniCredit Bank ale podle slov tiskového mluvčího Petra Plocka ceník reviduje zpravidla dvakrát ročně. Nelze proto vyloučit, že se zvýšení poplatků ještě letos klientů banky nedotkne.

Reklama

Doporučované