Hlavní obsah

Špinavý trik obchodníků s energiemi. Brání lidem v odchodu od smlouvy

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Někteří dodavatelé energií zkoušejí na své zákazníky nový trik, kterým chtějí zabránit, aby odešli k jinému dodavateli. Znemožňují jim zrušení smlouvy, pokud už začali odebírat elektřinu. Podle regulátora je to za hranou zákona.

Článek

Důsledkem boje o zákazníky mezi dodavateli energií jsou i neférové praktiky. Energetický regulační úřad (ERÚ) naráží na novou praktiku obchodníků, kteří klientům zakazují odstoupit od smlouvy, pokud jim už začali dodávat energie.

Tuto praktiku používá více dodavatelů, scénář se však neliší. Odběratel uzavře smlouvu s fixací cen energií, ale nakonec se rozhodne obchodníka změnit. Mezitím mu však společnost začala elektřinu či plyn dodávat podle nové smlouvy. Na základě ujednání v obchodních podmínkách zákazník prý nemůže od smlouvy odstoupit, protože mu byla zahájena dodávka před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy.

ERÚ upozorňuje na to, že v takovém případě má podle energetického zákona zákazník možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů po zahájení dodávky elektřiny či plynu. To je možné učinit pouze při změně dodavatele, nikoli při uzavření jiné smlouvy se stávajícím obchodníkem.

Podle ERÚ je takový postup za hranou zákona a dodavatelům za něj hrozí sankce. Jedná se často o kontrakty uzavřené distančně, například online, nebo mimo prostory pobočky dodavatele, třeba prostřednictvím energetického zprostředkovatele.

„Někteří obchodníci ale do smluv přidávají ujednání, že v případě, že mezitím došlo k zahájení dodávky elektřiny nebo plynu zákazníkovi, pak toto právo zaniká. S tím zásadně nesouhlasíme a domníváme se, že tím obcházejí občanský zákoník. Na tyto praktiky se zaměříme při našich kontrolách, dodavatelům za ně hrozí sankce,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Jestliže už dodavatel zahájil dodávku energií, má v takovém případě nárok na uhrazení poměrné části sjednané ceny za elektřinu či plyn dodané do okamžiku ukončení smlouvy. Neměl by však změně dodavatele bránit nebo po zákazníkovi vyžadovat pokutu, která je standardně spojená s předčasným ukončením smlouvy na dobu určitou.

„Spotřebitel by od smlouvy nemohl ve čtrnáctidenní lhůtě odstoupit pouze v případě, že by v té době už došlo k poskytnutí dodávky energie v plném rozsahu. Vzhledem k tomu, že smlouva na dodávku elektřiny nebo plynu se uzavírá na delší období, typicky na dobu jednoho roku až tří let, není splnění takové podmínky reálně možné,“ vysvětluje Jakub Med, ředitel sekce správních řízení ERÚ.

ERÚ se případy stále zabývá, a proto nemůže jmenovat konkrétní dodavatele, kteří tímto způsobem obcházejí zákoník.

„U smlouvy uzavřené online je možné podat výpověď až do 15. dne od zahájení dodávky a innogy v takových situacích nepožaduje nic, protože je to zákonné právo zákazníka jako spotřebitele. Pokud tedy zákazník vypoví smlouvu po zahájení dodávky, vystavíme mu pouze vyúčtování na odebranou energii v tomto období,“ říká mluvčí dodavatele innogy Pavel Grochál.

„Zákazník může od online uzavřené smlouvy odstoupit do 15 dnů, a to i po zahájení dodávky. Pokud má fixaci, jako je tarif Fixovka, může smlouvu vypovědět i později – u Fonergy ale nepoužíváme žádné jednorázové vysoké pokuty. Výstupní sankce je férová a počítá se jen za každý neodebraný měsíc,“ říká Jakub Tobiáš, obchodní a marketingový ředitel Fonergy.

Na úřad se obrátily už desítky dotčených zákazníků. Podle regulátora se však tento problém může týkat až stovek odběratelů. Někteří dodavatelé totiž mají podivné ustanovení jen ve smluvní dokumentaci, ale zatím jej neuplatňují vůči zákazníkům. „Záleží také na tom, kolik lidí se reálně rozhodne odstoupit od smlouvy. Spousta lidí se s dodavatelem domluví a neodchází od něj,“ popisuje mluvčí ERÚ Jan Hamrník.

ERÚ se domnívá, že toto kličkování je důsledkem boje o zákazníky. Obchodník jednoduše nechce, aby jeho klient odešel ke konkurenci třeba za lepší cenou, a snaží si ho neférovým ustanovením ve smlouvě udržet.

Pokud chtějí zákazníci od smlouvy uzavřené distančně do 14 dní odstoupit, měli by odstoupení svému dodavateli písemně doručit. Pokud by obchodník odstoupení nechtěl akceptovat, může zákazník u ERÚ podat návrh na rozhodnutí sporu o určení zániku smlouvy. Jestliže si odběratel není jistý, zda jeho dodavatel postupuje správně, může se rovněž obrátit na ERÚ.

Doporučované