Hlavní obsah

Západ chce dobýt čínský trh s alkoholem. Paj-ťiou bude tvrdou konkurencí

Foto: kungfu01, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Čína kraluje alkoholovému trhu. V asijské zemi, kde se za alkohol v roce 2022 utratilo 340 miliard dolarů, zaujímají dominantní postavení domácí značky. Západ se marně snaží Číňany přeučit z paj-ťiou na Johnnieho Walkera.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V Číně se v roce 2022 utratilo za alkohol rekordních 340 miliard dolarů. Částka byla o 27 miliard vyšší, než kolik činil trh ve druhých Spojených státech. Daleko za první dvojkou podle Reuters skončily Velká Británie, Brazílie a Německo.

Řada západních výrobců alkoholu by ráda mladé a alkoholuchtivé Číňany obsloužila. Marně se ovšem snaží naučit je objednávat si ruskou vodku Smirnoff nebo amerického Jacka Danielse. V zemi totiž dávají přednost tamním výrobcům, a tak jen tři procenta rostoucího trhu připadají na západní značky, alespoň co se tvrdého alkoholu týče. Podle odhadů agentury Euromonitor International v nadcházejících letech vzroste konzumace whisky o 88 %, likérů o 61 % a brandy o třetinu.

Číňané milují paj-ťiou. Výrobce vymýšlí, jak zaujmout mladší

Právě likéry jsou v zemi obzvláště populární. Nejoblíbenější z nich je alkohol s názvem paj-ťiou, což je tradiční čínská pálenka z obilí, která obsahuje často i více než v Evropě obvyklých 40 procent alkoholu.

Záliba v pití paj-ťiou v miliardové Číně udělala z jeho výrobce – společnosti Moutai – nejhodnotnější likérku světa podle žebříčku Brand Directory. V loňském roce značka dosáhla hodnoty téměř 50 miliard dolarů. Prvních pět pozic patří čínským výrobcům, šestý je francouzský výrobce koňaků Hennessy, umístil se také Jack Daniel’s, Johnnie Walker a ruský výrobce vodky Smirnoff.

Láhev kvalitního paj-ťiou od Moutai se prodává za v přepočtu 9500 korun. Loni Moutai oznámila, že její čistý zisk dosáhl 10,3 miliardy dolarů (237 miliard korun), což je dokonce o 2 % více, než podle Wall Street Journal činily odhady. Výrobce se na tradiční pití snaží naučit i mladé Číňany. A tak vznikají kombinace likéru, který má více než pětisetletou historii, a kávy s mlékem, čokolády nebo zmrzliny. Takové drinky nabídl tamní řetězec kaváren Luckin Coffee. Pro nápoj si za jediný den speciální akce přišlo přes 5 milionů zákazníků.

Doporučované