Hlavní obsah

280 miliard se vypařilo. Český autoland kvůli čipům nevyráběl

Foto: Škoda Auto

Výroba aut nedosáhne v roce 2021 ani na pandemické výsledky roku 2020 (ilustrační foto).

Globální nedostatek čipů a výpadky v dodávkách těžce postihují automobilky, ale také subdodavatelské firmy. Podle sdružení AutoSAP ztratil celý český autoland letos na tržbách přes čtvrtinu svého dříve bilionového obratu.

Článek

V posledních letech převyšoval souhrnný obrat celé automobilové branže v Česku bilion korun. Covid všechno změnil.

„Celkově napříč výrobním řetězcem přijdou letos firmy z našeho oboru asi o 260 až 280 miliard korun obratu,“ řekl pro SZ Byznys výkonný ředitel asociace AutoSAP Zdeněk Petzl.

Český autoland sráží především výpadky v dodávkách čipů pro evropské automobilky. Ty zasáhly i české výrobce, například Škoda Auto kvůli tomu opakovaně odstavovala své linky na celé týdny. Jak už dříve řekl škodovácký manažer Marek Jancák, nedokáže kvůli tomu mladoboleslavská továrna vyrobit přes 300 tisíc naplánovaných vozů.

Škrty u finalistů, a nejen u těch českých, se pak přenášejí do dodavatelského sektoru.

„Čísla hovoří jasně, výroba aut v roce 2021 nedosáhne ani covidého roku 2020, o roku 2019 nemluvě. Ještě před dvěma lety se u nás vyrobilo 1,43 milionu aut, loni už jen 1,15 milionu a letos ještě o sto dvacet tisíc vozů méně, to je pokles o 30 procent,“ říká předseda představenstva Motoru Jikov Miroslav Dvořák, který je viceprezidentem AutoSAP a místopředsedou jeho Divize dodavatelů.

Dodává, že se to pochopitelně promítá do celého autoprůmyslu, který přímo zaměstnává 180 tisíc lidí a nepřímo ovlivňuje půl milionu pracovních míst v České republice.

Obrovským problémem pro subdodavatelské firmy je nejistota. Normou se stalo rušení objednávek z týdne na týden. „Variabilita výroby v automotive se dříve pohybovala mezi pěti až deseti procenty, dnes musíme hospodařit každý týden úplně jinak, výroba kolísá mezi týdny kolem 50 až 80 procent,“ popisuje situaci šéf severočeské továrny Auria Jan Pleyer.

Otřesy v oboru se zatím obešly bez bankrotů a masového propouštění. Hlavně díky tomu, že vláda od listopadu umožňuje průmyslníkům čerpat z obnoveného programu Anticovid, v jehož rámci jim přispívá na mzdy pro nevyužité zaměstnance. Podpora je zatím plánována do února.

I tak začíná český autoland hubnout. „Řada firem byla nucena propouštět, i když zatím jen v minimálním měřítku. V celém automotive v Česku pracuje 180 tisíc osob, propouštělo se ve stovkách až nízkých jednotkách tisíc,“ uvádí Zdeněk Petzl.

Doporučované