Hlavní obsah

Uživatelé Seznamu mají na výběr, jak nakládat s cílenou reklamou

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Uživatelé Seznamu si mohou vybrat, jak chtějí nakládat s reklamou a s jejím cílením.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pokud používáte některou ze služeb Seznam.cz, máte volbu. Uživatelé volí mezi dvěma variantami. Dál produkty využívat bezplatně a mít cílenou reklamu zajištěnou takzvanými cookies, nebo za necelých 80 korun měsíčně data o sobě a svém online životě společnosti neposkytovat.

Jde o reakci na požadavek Evropské unie, aby měli uživatelé internetu na výběr, jestli jejich údaje budou shromažďovány a používány pro cílení reklamy. Právě možnost nabídnout inzerentům cílení reklamy s konkrétními výsledky totiž umožňuje mnoha online službám nevyžadovat po uživatelích další platby.

„Služby Seznamu jsou pro naše uživatele dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou,“ vysvětluje fungování české internetové jedničky Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznamu.

„Majorita výnosů Seznamu pochází z reklamy. A v případě, že máme od uživatele stabilní identitu spojenou s jeho souhlasem se zpracováním osobních údajů, můžeme na něj vydávat cílenou reklamu. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat,“ dodává Udatný.

„Abychom však nadále mohli pokračovat v tom, co děláme, nabízíme variantu využívání našich služeb bez cílené reklamy za poplatek 79 korun měsíčně.“

Vysvětlující video Seznam.cz.Video: Seznam.cz

První várka uživatelů se rozhodovala od úterý 26. března, na výběr postupně dostane 120 tisíc uživatelů. Časem si však variantu budou muset zvolit všichni. Připravit se mají zejména uživatelé, kteří nemají platné vyjádření ohledně zpracování osobních dat.

To znamená ti, kterým po roce a měsíci vypršelo, nebo ho nemají uložené z jiného důvodu. Těch může být celá řada, používání prohlížeče, který nepodporuje cookies třetích stran, používání anonymních oken, používání blokovače reklam a podobně.

Reklamy zůstanou. Zatím

Co tedy služba Bez cílené reklamy znamená? „Jakmile si člověk Seznam bez cílené reklamy zaplatí, všechny účely zpracování dat bude mít defaultně vypnuté. To znamená, že nebudeme žádná data zpracovávat,“ popisuje princip Udatný. „Na stranu druhou se může kdykoli rozhodnout a některé účely si zapnout, například právě personalizaci obsahu, která pro něj zvyšuje kvalitu námi poskytované služby.“

Ať si uživatel zvolí jakoukoliv možnost, reklamy se mu dále budou zobrazovat. „Uživatel nadále reklamu uvidí, ale nebude již cílená, přizpůsobená jeho profilu, neboť nám k tomu neposkytl svůj souhlas,“ říká zástupce Seznamu. Jako příklad dává, že se běžcům před sezonou nebudou ukazovat nabídky na sportovní obuv, ale třeba pračka.

V případě poskytnutí dat nebude muset platit nic a bude se mu zobrazovat cílená reklama.

Možnost používat služby úplně bez komerčních sdělení Seznam teprve plánuje. „Seznam bez reklam nabídneme uživatelům jako další - a také dražší - alternativu k poskytnutí souhlasu,“ představuje Udatný plány. „Nicméně zachováme i stávající Seznam bez cílené reklamy, který cílí na jiný typ uživatelů. Ty, kteří mají primárně problém s poskytováním svých dat, nikoli s reklamou jako takovou.“

Víc možností pro uživatele

Možnost vybrat si z variant je podle Udatného k uživatelům přívětivější a transparentnější než jeden produkt bez reklamy. Ten by totiž byl dražší a „vytvářel přirozeně mnohem silnější bariéru pro uživatele, kteří jen nechtějí poskytovat svá data.“

Právě cenovka je shodou okolností věc, kterou v současné době řeší společnost Meta Platforms. Ta totiž v rámci Evropské unie zavedla poplatky ve výši necelých 10 eur měsíčně. Za tuto cenu pak slibovala svým uživatelům prostředí bez reklam a lepší ochranu soukromí. Vzápětí ovšem přišla s tím, že by cena mohla být necelých šest eur.

Ke zlevnění se uchýlila po kritice ze strany aktivistů za ochranu soukromí a spotřebitelských organizací. Ti například varovali, že společnost přes ekonomický nátlak vede uživatele k souhlasu se sledováním, což je v rozporu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR), které vyžaduje svobodně udělený souhlas.

Společnost Seznam.cz je mateřskou společností Seznam média, a. s., pod kterou spadají Seznam Zprávy.

Doporučované