Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letní dovolená začíná jinak než dřív – ne pohledem do katalogu cestovky, ale hledáním nejlevnější letenky. „Až devadesát procent rozhodnutí tvoří cena,“ říká v Agendě SZ Byznys Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi, jednoho z největších vyhledávačů letenek na světě.
Trh podle něj funguje extrémně elasticky, jakmile cena letů klesne třeba jen o pár procent, zákazníci okamžitě mění plány. „Není jedno, kam letadlo letí, ale že zákazníci, kteří chtějí někam letět, si letenku do jisté cenové hladiny nemohou dovolit. Ve chvíli, kdy cena padne níž, nakupují,“ popisuje.
Paradoxem je, že dovolenkové destinace zůstávají pro Čechy už roky takřka neměnné.
„Populární destinace jsou už tradičně Španělsko, Itálie nebo Řecko. Vidíme ale růst i dříve méně populárních destinací, jako je Albánie. Ta meziročně vyrostla skoro na dvojnásobek,“ uvedl Oliver Dlouhý.
Letos navíc roste zájem o vzdálenější místa, která dřív Češi míjeli – například Indonésii nebo Filipíny. „To, že dnes lidé kupují i opravdu dlouhé a drahé lety, značí větší dostupnost. Jakmile spadne cena pod určitou hranici, let, který dřív nedával smysl, najednou smysl dává,“ říká Dlouhý.
Letadla chybí, ceny ale klesají
Cenový pokles je přitom letos reálný. Podle dat Kiwi klesly ceny letenek pro letní sezonu v průměru o sedm procent.
Zároveň však Dlouhý připomíná, že trh dál limituje nedostatek kapacit. „Letadel je málo. Boeing bojuje s výrobou, a tak musejí aerolinky škrtat. Ruší méně výdělečné trasy a posilují ty, které se jim vyplatí,“ říká zakladatel společnosti Kiwi.
Dopady omezených leteckých kapacit se však na českém trhu příliš neodrážejí. „Vidíme dokonce posílení i menších letišť, jako jsou Pardubice nebo Ostrava. Podobný vývoj nastal i v okolních zemích, například v případě polských Katovic nebo Wroclawi,“ upřesnil Oliver Dlouhý.
Společnost Kiwi.com
- Kiwi.com je český internetový vyhledávač letenek.
- Zaměřuje se na propojování letů leteckých společností, které spolu normálně nespolupracují.
- Denně firma prodá v letadlech po celém světě přes 50 000 míst, pokrývá zhruba 95 procent celosvětové nabídky letů.
- Zisk společnosti v roce 2023 činil zhruba 28 milionů korun. Předtím byla firma čtyři roky ve ztrátě.
- V lednu 2024 oznámila propuštění 200 zaměstnanců z celkových 1200.
Na trhu se pohybují i další prodejní portály. Na českém trhu patří mezi nejznámější například Pelikán, Letuška nebo Student Agency.
Podobně je na tom také apetit Čechů létat častěji. Podle Kiwi letí průměrný český zákazník dvakrát až dvakrát a půl do roka. A z dat firmy vyplývá i další změna v chování – lidé cestují ve větších skupinách a častěji s rodinou.
„Sledujeme nárůst rezervací na jedno jméno – tedy typicky rodin. Dříve dominovali jednotlivci nebo páry, dnes víc vidíme skupiny, které cestují společně. Rodiny jsou aktuálně naše nejsilnější zákaznická skupina,“ říká Dlouhý. Mění se podle jeho slov i délka pobytu, zatímco dříve lidé odlétali na šest nebo sedm dní, letos průměrná dovolená trvá osm dnů.
V plánu je vstup na burzu
Změny však neprobíhají jen na straně zákazníků, intenzivně inovuje i samotné Kiwi. Firma sází na technologický vývoj, vylepšování služeb a rozšiřování spolupráce s dopravci.
„Máme v zásobníku několik nových dohod, které chceme letos oznámit. Budou to zajímavé spolupráce,“ slibuje Dlouhý. Díky nim by zákazníci měli mít přístup k širší síti kombinací letů.
Na otázku, zda by firma mohla část kapitálu na další rozvoj získat vstupem na burzu, odpovídá otevřeně: „Letos to v plánu není. Kiwi je v dobré finanční kondici, jsme ziskoví a zvládneme financovat růst z vlastních zdrojů. Ale dlouhodobě se na veřejný trh díváme jako na jednu z reálných možností.“
Důvody podle něj nejsou jen finanční. „Pro investory je burza cesta, jak zrealizovat výnos. Ale pro nás jako firmu z Brna, která začínala doslova od nuly, by to byl i silný signál – že se dokážeme zařadit mezi světové hráče. V tom vidím smysl.“
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.