Hlavní obsah

Miliarda za 24 hodin. Zlaté české ručičky se přenesly i do virtuální říše

Foto: SCS Software

Záběry ze hry Euro Truck Simulator 2 s podtitulem Nordic Horizons.

Tvůrce simulátoru pro jízdu s náklaďáky SCS Software překonal z hlediska hodnoty firmy studio Bohemia Interactive. Největším herním hitem roku 2025 ale není titul ani od jednoho z těchto českých titánů.

Článek

Severní ledový oceán omývá břehy fjordů a vysokých hor. Pohádkovou krajinou právě projíždí kamion značky Volvo. Zabočí do vnitrozemí, do Finska. Před cedulí odkazující severovýchodně do vesnice Kilpisjarvi stojí ohrada se dvěma polárními soby. Jejich mohutná paroží se naklání přes bezpečnostní zábrany, na silnici ale nevběhnou. Řidiči tak nebrání nic v tom, aby zabočil směrem k finské vesnici a sudokopytníky nahradily další výjevy malebné krajiny.

Tyto poetické obrazy pochází z rozšíření hry Euro Truck Simulator 2 s podtitulem Nordic Horizons, které vychází 27. listopadu u společnosti SCS Software. Ta se stala nově nejhodnotnější firmou českého herního průmyslu podle žebříčku Česká elita – 100 nejhodnotnějších firem Česka, jež sestavily Seznam Zprávy ve spolupráci s odborníky z poradenské firmy Deloitte.

Poradci a poplatky. Kdo nakonec vydělává?

Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi

Lesk a bída finančního poradenství. Jsou provizní poradci ve střetu zájmů? A jak je to s poplatky, na kolik vás takový poradce vlastně vyjde a vyplatí se nakonec?

Obsazení slibuje třaskavou debatu. Hosty speciálu tentokrát budou Petr Borkovec (Partners), investiční bloger a nový expert podcastu Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová.

Těšíme se na vás, vaše dotazy o setkání po natáčení! Vstupenky jsou ke koupi zde.

Foto: Seznam Zprávy , Seznam Zprávy

Společnost bratří Šeborů obsadila v poslední anketě Seznam Zpráv s hodnotou 7,4 miliardy korun sedmdesáté místo a poprvé překonala konkurenčního herního vývojáře Bohemia Interactive zaměřeného na vojenskou tematiku a armádní simulátory.

Druhá firma z odvětví skončila s hodnotou 7,3 miliardy na 72. místě. Zatímco šéf vítězné firmy Pavel Šebor odmítl událost komentovat, protože nechce mezi úspěšnými hráči odvětví vyvolávat řevnivost, společnost Bohemia Interactive nevnímá prohození pozic v žebříčku nijak hořce.

„Gratulujeme kolegům z SCS. Je skvělé, že se českým herním společnostem takhle daří. Jsme zvědaví, jak dopadne letošek. V Bohemia Interactive čekáme zatím nejúspěšnější rok v celé historii firmy s tržbami kolem dvou miliard korun. Odvětví je čím dál více taženo velkými hity, a je naším hlavním úkolem právě takové hity tvořit,“ řekl SZ Byznys šéf Bohemia Interactive Marek Španěl.

K hořkosti ostatně není důvod, protože oba titáni české herní scény v roce 2024 dosáhli dobrých výsledků a letošní čísla ta loňská mohou překonat. Bohemia Interactive hlásila v roce 2024 tržby 1,4 miliardy korun. Tržby SCS Software stouply podle magazínu Forbes na zhruba 1,3 miliardy se ziskem téměř 600 milionů korun.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Šéf herního studia SCS Software Pavel Šebor na vyhlášení ankety Seznam Zpráv, Česká elita.

„Obě firmy jsou silné. SCS má dlouhodobě nastavený stabilní model fungování – udržují dvě klíčové hry a ty dál rozšiřují. Bohemia Interactive má mnohem širší portfolio. Přivádí na svět úplně nové tituly a jde tak o rizikovější model. Konzervativní přístup SCS tak funguje stabilněji, Bohemka naproti tomu může zaznamenávat větší výkyvy směrem dolů i nahoru, zvlášť pokud vydá třeba Armu 4 a ta bude mít úspěch u hráčů,“ analyzuje výsledky předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák.

Čtvrté pokračování herní série má podle studia vyjít na PC i herních konzolích v roce 2027 a společnost na něm nyní usilovně pracuje ve své centrále, která leží poblíž Mníšku pod Brdy. Seznam Zprávy oblast s funkčním tankem T-72 a motion capture studiem v létě navštívily.

SCS Software a Bohemia Interactive patří k dlouhodobě největším společnostem úspěšného odvětví v Česku. Nejde však o jediné podniky rozšiřující povědomí o tomto průmyslu ve světě. Největší „pařbou“ letošního roku od českých tvůrců se totiž nestal titul ani jedné ze zmíněných firem, ale druhé pokračování hitu Kingdom Come: Deliverance od studia Warhorse.

Za krále Václava

Družina se utábořila u rybníka. „Půjdeš se se mnou koupat,“ oznámil Jindřichovi rytíř Jan Ptáček. Panoš Jindřich chvíli protestoval kvůli riziku přepadení lapky, kteří pod vedením zemana Žižky řádí v okolí. Poddaný šlechtice však musí poslechnout a tak za chvilku oba vstoupí jen ve spodním prádle do rybníka. Nestačí udělat ani tempo, aby se ve studené vodě zahřáli, když se to stane. Jejich tábor přepadnou lapkové. Masakrují družinu Jana Ptáčka a šlechtic i s panošem se ukryjí do rákosí. Stačí, aby si jich všiml jediný bandita a oba skončí mezi mrtvolami na břehu.

Výjev pochází ze hry Kingdom Come: Deliverance II, která vyšla v únoru 2025. Jedná se o největší český titul, který od začátku roku prodal na 3 miliony kopií a uchází se o titul Hra roku 2025 ve světové soutěži The Game Awards. Pokud v anketě uspějí, půjde o první českou hru, které by se to povedlo.

Jak den po vydání titulu řekl pro SZ Byznys v rozhovoru kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra, zájem o KCD 2 byl tak velký, že se na náklady na vývoj hry ve výši 1 miliardy korun podařilo studiu vydělat během prvních 24 hodin od spuštění prodeje.

„Dali jsme si záležet na tom, aby hra vypadala ve všech ohledech lépe. Jsem hodně zatížený na vizuál a grafický rozměr hry je pro mě důležitý. To se nám podařilo a i cutscény (příběhové videosekvence, pozn. red.) vypadají lépe včetně střihu, světla, hereckých výkonů a režie. To je podle mě nejvýraznější změna,“ vypočítal v rozhovoru kvalitativní posun ve hře kreativní ředitel studia Warhorse.

Velkým českým studiím se daří dlouhodobě. Celkový obrat průmyslu se podle Asociace herních vývojářů v roce 2024 pohyboval kolem 6,5 miliardy korun a meziročně tak narostl o zhruba jednu miliardu oproti roku 2023. Vzhledem k tomu, že největší otřes českého odvětví přišel podle Baráka až letos právě skrze vydání druhého dílu Kingdom Come, očekává expert, že obrat domácího herního průmyslu průmyslu bude za rok 2025 vyšší než v předchozích letech.

„Aktuální rok, co se blíží ke konci, byl z pohledu velkých studií velmi úspěšný. Vyšlo několik klíčových titulů, mezi nimi samozřejmě Kingdom Come. Vypadá to, že si odvětví udrží celkově růst a letošní rok ten předchozí překoná. Dlouhodobý problém tuzemského průmyslu se neodehrává mezi těmi největšími hráči, ale z perspektivy startupů, pro které je těžké se mezi stálicemi jako SCS Software či Bohemia Interactive prosadit,“ dodává předseda Asociace herních vývojářů.

Česká elita 2025 v článcích na SZ

Vyhlášení výsledků

Video z galavečera

Fotogalerie z galavečera

Vítěz ročníku 2025

Doporučované