Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česká firma Ferrit, která vyrábí důlní stroje pro hlubinnou těžbu, ztratila po ruské invazi na Ukrajině třetinu tržeb na ruském a ukrajinském trhu, kam tradičně dovážela.
Propad se jí však daří vykrývat na nových trzích, například v Indii či Jihoafrické republice, kam dodává stroje pro těžbu nerostů.
„Jak postupně nabíhaly sankční balíčky, začali jsme se soustředit na země ve střední či jihovýchodní Asii, na Indii a Afriku. Musím říct, že se nám letos velice pěkně rozjela Jihoafrická republika,“ uvedl v pořadu Agenda SZ Byznys generální ředitel firmy Ferrit Petr Mohelník.
JAR je tradiční těžařská země, jejíž ekonomika je výrazně závislá na exportu surovin. V současné době navíc do těžby rud masivně investuje. „A my u toho chceme být. Našli jsme tam místní výrobní firmu, velice solidního partnera, takže to vidím velice nadějně,“ dodal Mohelník.
Místní partner má důležité kontakty v rámci jihoafrického trhu i v přilehlých zemích. Zákazníci podle Mohelníka chtějí vidět, že firma vyrábí na místě.
Ferrit
- Společnost Ferrit je soukromá česká firma s celosvětovou působností, která byla založena v roce 1993. Z obchodní společnosti se transformovala ve společnost výrobní s vlastní vývojovou základnou. Největší podíl produkce tvoří závěsný dopravní systém, který společnosti vydobyl vedoucí postavení na světových trzích.
- Vyrábí portfolio strojů pro důlní dopravu, závěsnou, pozemní, kolejovou či kolovou na přepravu osob, materiálu a rubaniny v podmínkách rudných dolů, uhelných dolů.
- Ferrit má síť poboček a servisních center s vyškoleným odborným personálem ve všech zemích, kde působí – v Polsku, Číně, na Ukrajině, v Kazachstánu, Turecku, ve Vietnamu, v Mexiku, Kolumbii, na Slovensku a v Bosně a Hercegovině.
- Snaží se rozšířit své aktivity do dalších zemí, jako je Jižní Afrika, Indonésie, Austrálie, Peru, Chile a Indie.
„Chtějí mít záruku, že budete mít dostatek náhradních dílů, vyškolený personál, že budete mít servis na místě. A samozřejmě, pokud dodáte nějaké know-how a reference, tak to funguje. První dodávky strojů teď jsou zatím z Ferritu z České republiky, ale u techniky, kde uvidíme největší potenciál, budeme samozřejmě potřebovat být cenově a termínově konkurenceschopní. Takže budeme lokalizovat výrobu na místě,“ dodává. Firma podle něj zatím investovala jednotky milionů ročně, ale investice se budou zvyšovat, jak se bude obchod rozvíjet.
Ferrit se tak v JAR připojí k dalším tuzemským firmám, které už na místě působí. Skupina PPF tam například provozuje továrnu na výrobu katamaránů. Svou fabriku na netkané textilie má v zemi i PFNonwovens a v JAR působí i chemická Draslovka.
Kromě JAR dodal Ferrit v březnu první dodávku servisních vozidel také pro rudné hlubinné doly v Indii. Nakoupil je velký světový producent zinku, olova a stříbra Hindustan Zinc, který patří do britské skupiny Vedanta Resources.
V loňském roce Ferrit vykázal podle předběžných údajů tržby v rozmezí 1,2 až 1,5 miliardy korun a hrubý provozní zisk EBITDA kolem 260 milionů korun.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.