Hlavní obsah

Klíčové čipy opět proudí do Evropy. Čína jim dala výjimku

Foto: Shutterstock.com

Výpadek dodávek čipů od jedné firmy zasáhl výrobce v Evropě i v USA.

Čína zrušila vývozní omezení na čipy společnosti Nexperia. Ty jsou přitom nezbytné pro evropský i americký automobilový průmysl.

Článek

Čínské ministerstvo obchodu udělilo výjimku vývozu čipů nizozemské společnosti Nexperia pro civilní použití. Část výroby této firmy se totiž odehrává v Číně a jde především o jednodušší čipy používané v automobilech, například na ovládání stěračů nebo stahování oken, a automobilky se bez nich neobejdou.

Zároveň Čína pozastavila vývozní zákaz některých materiálů pro polovodičový průmysl do USA a zrušila přístavní poplatky pro americké lodě.

Nexperia

Nexperia B.V. je výrobce polovodičů se sídlem v Nijmegenu v Nizozemsku. Je dceřinou společností Wingtech Technology, společnosti kotované na šanghajské burze, kterou částečně vlastní čínská vláda. V říjnu 2025 nizozemská vláda převzala kontrolu nad řízením firmy s odvoláním na bezpečnostní obavy.

Společnost Nexperia sice sídlí v Nizozemsku, ale asi 70 procent jejích čipů vyrobených v Evropě se odesílá do Číny, kde se dokončují a znovu vyvážejí do jiných zemí.

Čína tak naplňuje svou část dohody, které dosáhli na konci října čínský prezident Si Ťin-pching a jeho americký protějšek Donald Trump. Ti se shodli na snížení vzájemných cel a pozastavení dalších vzájemných obchodních omezení na jeden rok.

Konec omezení avizoval už v sobotu evropský komisař pro obchod Maroš Šefčovič v příspěvku na síti X. Napsal, že Čína souhlasila s „dalším zjednodušením vývozních postupů pro čipy Nexperia“ a že „udělí výjimku z licenčních požadavků všem vývozcům.

Krize kolem dodávek čipů vypukla minulý měsíc, kdy nizozemská vláda převzala kontrolu nad společností Nexperia, aby tak zajistila evropské dodávky polovodičů především pro automobily.

Peking v reakci na to zablokoval vývoz hotových čipů této firmy z čínských továren. Na začátku listopadu však oznámil, že v rámci obchodní dohody uzavřené mezi USA a Čínou začne tento zákaz uvolňovat.

Zastavení dovozu vyvolalo paniku nejen v evropském automobilovém průmyslu, ale i ve Spojených státech. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varovalo, že zásoby čipů Nexperia vydrží automobilkám jen na několik týdnů. V prvních listopadových dnech generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová řekla BBC, že „nedostatek dodávek je na spadnutí“.

Automobilky Volvo Cars a Volkswagen varovaly, že nedostatek čipů by mohl vést k dočasnému uzavření jejich závodů, a také společnost Jaguar Land Rover uvedla, že nedostatek čipů představuje hrozbu pro její podnikání. Před následky výpadku dodávek varovali také představitelé amerických automobilek Ford a General Motors.

Japonská Honda dokonce již kvůli přerušení dodávek čipů Nexperia musela omezit výrobu, a to ve všech svých severoamerických závodech.

Profesor David Bailey z obchodní školy Birminghamské univerzity řekl v pořadu BBC Today, že kroky Číny byly pro automobilový průmysl „budíčkem“.

„Nizozemská vláda možná měla dobré důvody, proč se pokusila převzít kontrolu, ale nepromyslela si důsledky tohoto kroku,“ řekl. „Odveta ze strany Číny byla rychlá a brutální.“ Uvedl, že je třeba najít alternativní dodavatele, „možná v jihovýchodní Asii nebo v Evropě“, a že průmysl by měl držet větší zásoby svých produktů pro případ nedostatku.

Doporučované