Článek
Automobilový průmysl doufal, že setkání amerického prezidenta Donalda Trumpa a čínského vůdce Si Ťin-pchinga v Asii tento týden přinese jistotu v oblasti dodávek čipů. A ačkoliv oba státníci dosáhli dohody zajišťující vývoz některých surovin potřebných pro výrobu čipů do USA, v oblasti samotných čipů pro automobily se situace neposunula.
Navíc se v závěru minulého měsíce nizozemská vláda rozhodla, že převezme kontrolu nad společností Nexperia, nizozemskou firmou s čínským majitelem. K velmi nezvyklému kroku se Nizozemsko podle CNBC odhodlalo na základě varování od USA.
Vláda v Haagu krok vysvětlila tím, že technologie Nexperie, která se specializuje na velkosériovou výrobu čipů používaných v automobilovém průmyslu, ve spotřební elektronice a v dalších odvětvích, „by v případě nouze nebyly k dispozici“.
Čína reagovala blokováním vývozu hotových výrobků této firmy, což vyvolalo poplach nejen v evropském automobilovém průmyslu.
Volkswagen vydrží nejméně týden
Jako první velká světová automobilka ohlásila omezení výroby kvůli problémům s dodávkami čipů Nexperia tento týden Honda. Týká se to všech jejích závodů v Severní Americe.
Volkswagen ve čtvrtek při oznámení čtvrtletních výsledků hospodaření uvedl, že má čas přinejmenším do příštího týdne, než se nedostatek čipů projeví na výrobě. Další významní výrobci automobilů uvedli, že situaci nepřetržitě sledují a snaží se dopady nedostatku čipů na výrobu zmírnit.
„Pokud jde o situaci s čipy od společnosti Nexperia, máme v budově, kde sídlím, multifunkční ‚válečnou místnost‘, jejíž hlavní úlohou je právě tato záležitost,“ řekl investorům během čtvrtletní telekonference generální ředitel automobilky Stellantis Antonio Filosa. „A každý den prosazujeme opatření a projekty, abychom prodloužili období, po které udržíme výrobu. Denně řešíme to, co je celosvětovým problémem celého odvětví.“
Takové „válečné místnosti“ se staly běžnou praxí v automobilovém průmyslu v souvislosti s narušením dodavatelských řetězců, kterých výrazně přibylo od pandemického roku 2020, kdy nemoc covid-19 narušila výrobu a dodávky mnoha dílů, včetně čipů.
Několik zasvěcených osob z automobilového průmyslu potvrdilo CNBC, že se v jejich společnostech zřídily válečné místnosti, kde hledají alternativní způsoby nákupu. Patří mezi ně spolupráce s hlavními dodavateli při hledání alternativních zdrojů i nákup na volném trhu.
Němečtí výrobci automobilů jsou obzvláště citliví na přerušení dodávek komponentů, které obsahují právě čipy od Nexperie, protože výrazně spoléhají na velké domácí a evropské dodavatele označované jako „Tier 1“. Mezi ně patří i nizozemská Nexperia, přestože velká část její výroby probíhá v Číně.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) tento týden uvedlo, že automobilky jsou blízko uzavření výrobních linek kvůli nedostatku čipů.
„To znamená, že zastavení montážních linek může být otázkou pouhých několika dní. Vyzýváme všechny zúčastněné strany, aby zdvojnásobily své úsilí a našly diplomatické řešení této kritické situace,“ uvedla ve svém prohlášení generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.
Situace se ale dotýká i Spojených států. „Dodavatelé v automobilovém průmyslu se snaží pochopit potenciální dopady na výrobu a kontinuitu dodávek,“ uvedla v prohlášení MEMA, největší asociace dodavatelů v automobilovém průmyslu v USA. „Čipy a diody jsou základem automobilových komponentů a systémů, od palubních počítačů přes kliky dveří až po řízení a brzdění. I absence jediné diody nebo čipu může narušit výrobu vozidel.“
Podle S&P Global Mobility hrozí výpadek především u dodávek jednodušších polovodičů používaných v základních funkcích vozidel, jako jsou stěrače a ovládání oken. Zároveň ale jde o součástky, pro které neexistují dostatečné alternativní zdroje.
K omezení výroby kvůli nedostatku čipů Nexperia ale musel přistoupit už i významný německý dodavatel autodílů ZF Friedrichshafen, a to ve svém hlavním závodu na výrobu elektrických pohonných jednotek, píše agentura Bloomberg. ZF dodává své díly většině velkých automobilových koncernů včetně Volkswagenu, Stellantisu nebo Fordu.
Politické téma
Generální ředitel Fordu Jim Farley minulý týden uvedl, že problém s čipy byl hlavním tématem rozhovorů během jeho cesty do Washingtonu na začátku října. Nazval jej „politickou otázkou“ a uvedl, že společnost spolupracuje s vládami USA a Číny na jeho řešení.
„Jedná se o problém celého odvětví. Je opravdu nutné dosáhnout rychlého průlomu, aby se zabránilo ztrátám ve výrobě v celém odvětví ve čtvrtém čtvrtletí,“ uvedl Farley a dodal, že automobilky se po krizi v roce 2021 „opravdu zdokonalily“ v maximalizaci nákupu podobných komponentů.
Generální ředitelka General Motors Mary Barraová popsala situaci jako velmi nestabilní a připustila, že nedostatek čipů může mít v průběhu aktuálního čtvrtletí dopad na výrobu.
Mluvčí Nexperie odkázal na předchozí prohlášení společnosti, podle kterého firma usiluje o výjimku z vývozních omezení.
Mluvčí společnosti Wingtech, čínského vlastníka Nexperie, ale odsoudil kroky nizozemské vlády a uvedl, že společnost se bude proti krokům nizozemské vlády bránit všemi právními prostředky.
„Pouze obnovením plné kontroly a vlastnických práv oprávněným akcionářům a vedení společnosti a ukončením politického zasahování do správy společnosti může nizozemská vláda začít napravovat škody na své reputaci, zmírňovat mezinárodní napětí a chránit svou vlastní i evropskou ekonomickou bezpečnost,“ uvedl mluvčí v e-mailovém prohlášení.
















