Hlavní obsah

Komerční banka letos propustí stovky lidí. I kvůli vysokým IT nákladům

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Komerční banka plánuje rozsáhlé škrty počtu zaměstnanců.

aktualizováno •

Komerční banka letos hodlá propouštět. Úspory hledá kvůli vysokým výdajům na nový informační systém a tlaku z Paříže na zvýšení ziskovosti. Počty zaměstnanců se však snižují napříč bankovním sektorem v Česku i ve světě.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Banky na celém světě propouštějí, a to včetně českých bankovních domů. Velkou vlnu snižování počtu zaměstnanců v letošním roce připravuje Komerční banka. Počet pracovníků se má podle informací SZ Byznys z bankovních kruhů snížit o vyšší stovky.

„Komerční banka plánuje v průběhu roku 2025 propouštění, jehož cílem je výrazně zjednodušit organizační strukturu, rozšířit digitální model služeb a dosáhnout větší provozní efektivity,“ říká datový analytik portálu JenPráce.cz Michal Španěl. Hlavní příčinou je podle něj „snaha přizpůsobit se digitální době, snížit náklady a zároveň investovat více do technologií a inovací“.

„Personální otázky byly avizovány v naší strategii již v roce 2020, ta si v rámci svého 5letého trvání dala za cíl redukci počtu zaměstnanců v návaznosti na pokračující digitalizaci a rozšiřování aktivit s vyšší odbornou nebo strategickou hodnotou, tedy přesun od rutinních k expertním činnostem. Pravidelně je toto komunikováno i ve vztahu k investorům či v rámci zveřejňování výsledků. V letošním roce plánujeme redukci ve výši 7 %,“ uvedla na dotaz redakce tisková mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová

Krok KB ale není ničím překvapivým. Tuzemské banky snižují počty svých pracovníků již několik let. Například v minulém roce se počet zaměstnanců bank snížil podle dat ČNB meziročně o 270 na zhruba 38,7 tisíce. Stojí za tím podle Španěla digitalizace a automatizace bankovních služeb, což vede ke snižování počtu pracovníků v provozních a administrativních rolích.

Vzor z Paříže

Komerční banka přechází na nový informační systém, kdy své klienty postupně převádí do aplikace KB+. Ta nahradí předchozí služby MojeBanka a Mobilní banka. S tímto procesem se však pojí vysoké náklady, které budou nutit banku šetřit včetně personálních škrtů.

Vysoké náklady na takzvanou novou banku přitom KB vynakládá v době, kdy její matka – francouzská skupina Société Générale (SG) – tlačí na růst zisků. Šéf SG, která má centrálu v Paříži, Slawomir Krupa hodlá totiž zvýšit ziskovost firmy a nakopnout akcie skupiny. A to i prostřednictvím snižování nákladů.

V interview pro list Financial Times to řekl zcela bez obalu. Banka má podle něj „nižší efektivitu“ než konkurenti a „vysoké náklady“. „Vše je v hledáčku, abychom se ujistili, že lépe řídíme nákladovou základnu… od výdajů na poradenství, přes externí výdaje až po vnitřní organizaci, díváme se na všechno,“ zdůraznil.

„Tlak na náklady přichází od každého správného akcionáře a není předmětem diskuzí pouze na českém bankovním trhu,“ komentuje úsporné tažení evropských bank partner poradenské společnosti Deloitte Roman Lux.

„Banky ruší fyzické pobočky a klesá tak počet poradenských pozic, zároveň dochází k automatizaci a robotizaci rutinních i opakujících se činností,“ popisuje trendy v bankovním světě Lux a pokračuje: „Úspory v oblasti osobních nákladů jsou nezbytné i z důvodu velkých investic, které banky musí vynakládat na funkčnost a zabezpečení IT infrastruktury, včetně digitálních obslužných kanálů, ale také ve světle rostoucích regulatorních požadavků.“

Už v minulém roce snížila skupina KB podle své výroční zprávy počty svých zaměstnanců o necelou stovku na 7456. V minulém roce ostatně propouštěla většina z tuzemských bankovních skupin. Výjimkou byla jen Československá obchodní banka (ČSOB).

Česká spořitelna snížila počet zaměstnanců o 322 na 9653. „Meziroční změny počtu zaměstnanců v řádu nižších stovek jsou spíše projevem proměny charakteru pracovních úvazků, kdy například v určitých IT oblastech realizujeme v daném roce intenzivní vývoj, v důsledku čehož může dojít k dočasnému zvýšení počtu částečných úvazků nebo nárůstu externích smluv,“ doplňuje mluvčí spořitelny Filip Hrubý.

U UniCredit Bank pak loni poklesl počet pracovníků z 3162 na 3090. „Mírné snížení počtu zaměstnanců je v souladu s dlouhodobou strategií optimalizace procesů, rozvojem digitalizace a hledáním provozních synergií v rámci UniCredit na českém a slovenském trhu,“ říká mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Zájem o „ajťáky“

Zmíněná ČSOB nabrala devadesátku lidí. „Růst počtu zaměstnanců v loňském roce souvisel především s náborem do strategických transformačních programů,“ uvádí mluvčí ČSOB Monika Hořínková s tím, že banka hledá IT specialisty, procesní analytiky nebo například manažery. „Tyto nábory probíhaly v loňském roce, pokračují i letos a plánujeme je ještě i do budoucna. Zároveň nabíráme několik desítek zaměstnanců do našich pobočkových sítí,“ dodává Hořínková. Ani spořitelna podle Hrubého nyní neplánuje „žádné masivní snižování počtu zaměstnanců“.

Tuzemské banky nyní podle Španěla nejméně hledají pozice v oblasti přepážkového a administrativního servisu. „Nárůst zájmu je naopak vidět u specialistů na IT, data, compliance (jsou odpovědní za dodržování právních předpisů, regulací a interních pravidel, pozn. red.) nebo kyberbezpečnost,“ vyjmenovává Španěl.

Snižování počtu pracovníků v oblasti financí se však odehrává na celém světě. Německá velkobanka Deutsche Bank propustí ze své retailové banky téměř dva tisíc lidí, protože významně sníží počet poboček. V propouštění dál pokračuje švýcarský bankovní kolos UBS, který se po převzetí konkurenční Credit Suisse před dvěma lety již zbavil deseti tisíc pracovníků. Úspory hledají rovněž americká Citigroup nebo britské HSBC a Barclays.

AKtualizace: Doplnili jsme vyjádření Komerční banky.

Doporučované