Hlavní obsah

Měla to být prestižní zakázka. Teď se Subterra ve Švédsku soudí o miliardy

Foto: Region Stockholm, Administration for Extended Metro

Výstavba stanice metra Barkarby ve Stockholmu, kterou původně zajišťovala česká Subterra.

Tuzemský stavební podnik Subterra vede ve Švédsku s tamním městským investorem spory o miliardy korun. Konflikt propukl poté, co si Subterra a švédská protistrana vzájemně vypověděly smlouvy na výstavbu metra ve Stockholmu.

Článek

Výstavba nového úseku metra ve švédské metropoli Stockholmu se měla stát pro tuzemský stavební podnik Subterra ze skupiny Metrostav jednou z nejprestižnějších zakázek. O zahájení výstavby zveřejnil před pěti lety zprávu i web českého velvyslanectví ve Švédsku.

Původní smluvní cena v kontraktu z roku 2020 se v přepočtu pohybovala kolem pěti miliard českých korun. Kromě traťových a servisních tunelů dlouhých čtyři kilometry zahrnoval projekt známý pod názvem Järfälla rovněž dvě stanice. Stavba měla propojit lokality Akalla a Barkarby. Dokončení bylo plánované na rok 2023.

Slavnostní stříhání pásky se však dosud nekonalo. Subterra i švédská protistrana si totiž kvůli problémům v projektu před dvěma roky vzájemně vypověděly smlouvy. Nyní se soudí o miliardy korun. Jádro sporu popisují Češi a Švédi zcela odlišně.

„Projekt byl po delší dobu sužován vážnými problémy, včetně zpoždění, nedostatků v pracovním prostředí a špatně odvedených prací,“ sdělil na dotaz redakce SZ Byznys Jörgen Niklasson z vedení veřejnoprávní společnosti Nya Tunnelbanan zajišťující stavbu metra ve švédské metropoli.

„Naše dceřiná společnost SBT Sverige odstoupila začátkem srpna 2023 od smlouvy na projekt Järfälla. Důvodem bylo neplnění smluvních závazků ze strany investora, zejména neplacení a jeho naprostá neochota k součinnosti. Šlo o radikální krok, ke kterému jsme do té doby nikdy nemuseli přistoupit,“ uvedl na dotaz redakce SZ Byznys mluvčí Subterry Jiří Nový.

Mezi oběma stranami vypukly po vypovězení smluv složité právní spory hned na několika úrovních. Mimo jiné o to, kdo měl oprávnění smlouvu vypovědět. Subterra navíc podle švédských médií požaduje po investorovi vrácení zhruba 366 milionů českých korun. Částku si nechala městská společnost Nya Tunnelbanan vyplatit od ručitelů Subterry v podobě garancí.

Naopak Švédové letos podali na dceru Subterry žalobu, v níž se domáhají zaplacení 969 milionů švédských korun. To jsou podle aktuálního kurzu více než dvě miliardy korun českých.

„Je to obrovská částka peněz, kterou požadujeme. Největší část nároku se týká náhrady škod způsobených ukončením smlouvy. Měli jsme – a stále máme – značné dodatečné náklady na dokončení zbývajících prací s pomocí dalších dodavatelů a konzultantů. V neposlední řadě jsou to peníze daňových poplatníků,“ poznamenal Jörgen Niklasson zastupující švédského veřejného investora.

Peníze pro dceru

V důsledku problémů ve Švédsku musela Subterra do své tamní firmy opakovaně posílat peníze. To se odrazilo i v hospodářském výsledku za rok 2023. Subterra tehdy prodělala 869 milionů korun. Za loňský rok měla čistý zisk 86 milionů korun.

„Plán hlavních parametrů je pro letošní rok obdobný jako v předchozích letech. Očekáváme splnění hospodářského výsledku i plánovaného obratu,“ řekl bez dalších podrobností k očekávaným výsledkům za letošní rok zástupce Subterry Jiří Nový.

Ve výroční zprávě za rok 2024 označila Subterra svou švédskou dceru SBT Sverige jako znehodnocenou investici. Současně v této souvislosti vytvořila stoprocentní opravnou položku ve výši 1,1 miliardy korun. To znamená, že Subterra investici ve Švédsku zcela odepsala.

„Ve Švédsku nadále působíme a zvažujeme další rozvoj podnikání v této zemi i do budoucna. Pečlivě přitom posuzujeme naše kapacitní možnosti s ohledem na stávající i potenciální zakázky na domácím trhu i v dalších zemích, kde jsme aktivní,“ uvedl mluvčí Subterry Nový.

Subterra v minulém roce dokončila čtyřkilometrový tunel na dálničním obchvatu Stockholmu. I tento projekt se však potýkal se zvýšenými náklady proti původnímu rozpočtu.

Skupina Metrostav, do níž Subterra patří, má dlouhodobé aktivity také v dalších skandinávských zemích. Stavěla například část metra ve finských Helsinkách. Letos Metrostav vyhrál v Norsku tendr na výstavbu dvanáctikilometrového tunelu za více než šest miliard korun.

Mezi největší zakázky Subterry v Česku patří v současnosti výstavba metra D v Praze. Subterra první část zcela nové linky podzemní dráhy staví ve sdružení se společnostmi Hochtief CZStrabag.

Konsorcium stavebních firem vedených Subterrou původně vyhrálo rovněž tendr na výstavbu druhé etapy metra D. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale tendr na jaře zrušil.

Doporučované