Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
České stížnosti na chabý vývoj německého hospodářství v posledních letech nejsou na místě. Velká vývozní ekonomika za zády se naopak hodí jako velký trh a brána do světa, věří šéf zastoupení české státní organizace CzechTrade Adam Jareš.
Útlum největší evropské země navíc podle posledních čísel i nálad veřejnosti polevuje. „Německu se zas tak blbě nedaří, já jsem pozitivní,“ říká ke kondici sousední země po 19 letech života v Düsseldorfu.
Kdysi největší exportér ze všech zemí světa nyní prochází několika zkouškami najednou, od amerických cel, přes drahé energie po rozvrat autoprůmyslu. Po dvou letech v mínusu se ale letos opět vrací k růstu a žádné existenciální ekonomické krizi nepropadá.
„Příští rok všichni vzhlíží k tomu, že Německo by se mělo odrazit ode dna. Očekávání jsou kolem 1,5 % růstu hrubého domácího produktu,“ přibližuje Jareš. Optimismus přinesla překvapivě slušná čísla za první kvartál a také obrat s nástupem nové vlády, která po letech úsporné rozpočtové politiky nastoupila s plánem velkých investic do obrany a infrastruktury i za cenu vyšších státních dluhů.
Pozitivním impulsem je zvýšená míra výdajů domácností, ukazující na menší stres veřejnosti oproti loňské vypjaté předvolební době, nebo třeba rekordní čísla o počtu turistů. „Ekonomika zase dostává trošku nějaký lauf a ty velké masivní státní investice by toto měly podpořit,“ říká Jareš k tomu, jak vnímá náladu mezi Němci.
Dál podle něj trvá stín toho, že velké transformační kroky, jako je přechodu na nová paliva nebo elektromobilita, nejdou dost rychle. A že současná geopolitická situace včetně napětí mezi Evropou a Spojenými státy nehraje německému exportnímu ekonomickému modelu do karet.
„Hrozba cel je samozřejmě něco, co nějakým způsobem může zamíchat hospodářským výkonem Německa,“ upozorňuje Jareš. Němci podle něj začínají vnímat i to, že „žijeme v nové době“ v otázce konkurence na trhu s auty, kde jsou nyní 30 procent pod vrcholem roku 2011 a to doprovází také ztráty desítek tisíc tradičních pracovních míst v průmyslu.
Pro české firmy, kterým CzechTrade obstarává servis při obsazování nových trhů napříč světem, se ale podle Jareše otvírají příležitosti jinde. „Zatímco ještě před deseti lety jsme pracovali primárně pro oblast průmyslu, tak dnes české firmy mnohem víc vyváží do Německa i služby,“ přibližuje coby ekonomický diplomat.
Další novou oblastí je obrat v toku kapitálu, kdy vedle investic z Německa do Česka začínají naopak čeští podnikatelé ve větší míře pronikat do Německa a skupovat své dodavatele, odběratele a konkurenty nebo zakládat vlastní firmy. „To číslo se začíná blížit tomu, kolik Němci investují v Čechách,“ říká Jareš.
Do Německa míří dlouhodobě zhruba třetina českého exportu, jen Bavorsko odebírá z Česka víc zboží než celá Francie a Itálie. Zdejší snahy diverzifikovat export a hledat nové trhy se podle Jareše nijak nevylučují s působením v Německu, odkud mohou firmy s pomocí silné značky Made in Germany pronikat dál do světa. „Buďme za Německo rádi,“ uzavírá Jareš.