Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jeden z hlavních českých hráčů na poli drogerie, mezinárodní síť Rossmann, otevřel loni a letos přibližně padesát nových poboček a podle agentury NielsenIQ je momentálně nejrychleji expandující drogistickou sítí vedle dm drogerií a české sítě Teta. Právě kvůli rozšiřování ale naráží na nedostatek skladových kapacit.
Logistické kapacity si proto chce pojistit investicí ve výši půl miliardy korun. Jak oznámilo vedení firmy, postaví nedaleko svých stávajících skladů v CTParku Prague North v Úžicích u Prahy (kousek za Odolenou Vodou) nové distribuční centrum o rozloze přes 30 tisíc metrů čtverečních. Provoz plánuje spustit v roce 2027 a jde o rekordní investici této nadnárodní firmy za dobu jejího třicetiletého působení v České republice.
Investice zahrnuje technologie a vybavení nového skladu a půjde o zásadní krok pro další expanzi firmy. „Díky novému zázemí budeme schopni efektivněji řídit zásoby, rozvíjet e-commerce a zajišťovat vysokou dostupnost našeho sortimentu napříč republikou,“ říká jednatel firmy Karol Jakubek.
Areál se po dokončení stane největším zázemím společnosti pro distribuci drogistického zboží v ČR. Díky zapojení moderních technologií se především zásadně sníží nároky na pracovní sílu.
Zatímco nyní nachodí zaměstnanci za směnu při kompletaci zboží 12 kilometrů, v nové hale to budou jen kilometry dva. Součástí projektu je i zavedení umělé inteligence pro predikci zásob a technologie pro snadnější odbavování objednávek z e-shopu.
Podobně velký projekt v současnosti dokončuje tato německo-nizozemsko-hongkongská síť i v Maďarsku. Rossmann má 17 tisíc skladových položek, v Česku provozuje aktuálně 209 poboček a v bližších letech plánuje rozšíření sítě na tři sta prodejen. Připouští však, že volných lokalit je v tuzemsku málo a konečné číslo bude záviset na možnostech trhu.
Dynamicky síť v Česku roste od uvedení nového konceptu prodejen v roce 2018, založených na široké nabídce. Běžný drogistický sortiment Rossmann doplnil o produkty mimo tradiční rámec, jako je zdravá výživa, biokosmetika a dekorativní kosmetika, dětská výživa nebo pamlsky pro domácí mazlíčky.
Podle mluvčí Rity Gabrielové zákazníci čím dál více nakupují ve velkých drogistických řetězcích. „Trend posledních let se nemění, čeští zákazníci se stále více soustředí na nákup drogerie a kosmetiky ve specializovaných prodejnách našeho typu,“ uvedla s tím, že rostou prodeje privátních značek i prémiových produktů.
Rossmann je rodinná firma z Německa, založená Dirkem Rossmannem v roce 1972. Rodina dnes vlastní 60 procent skupiny, zbývající podíl má A.S. Watson Group, která je součástí hongkongského konglomerátu CK Hutchison Holdings.
Drogerie s červeným kentaurem ve svém logu v České republice loni zvýšila tržby o dvacet procent, z 6 miliard na 7,2 miliardy korun. Růst podpořila hlavně expanze sítě. Loni totiž přibylo 24 nových a několik modernizovaných prodejen, výrazně řetězec zainvestoval také do rozvoje digitálních služeb a e-shopu. Na prodejnách například loni začal stavět samoobslužné pokladny, jimiž plánuje pokrýt celou síť.
Provozní zisk společnosti ve stejné době vzrostl z 216,7 milionu na 260,7 milionu korun. Provozní výsledek tak vzrostl o zhruba 20 procent, tedy tempem odpovídajícím růstu tržeb, což ukazuje na stabilní ziskovost i při pokračujících investicích.
Výsledky drogistických řetězců | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Firma | Rok | Tržby (mld.) | EBIT (mil.) | EBIT marže | Zisk (mil.) | Marže % |
Solvent ČR | 2024 | 7,3 | 821,8 | 11,3 | 787,5 | 10,9 |
dm drogerie | 23/24 | 15,5 | 604,2 | 3,9 | 470,7 | 3,0 |
Rossmann | 2024 | 7,2 | 260,7 | 20,3 | 180,4 | 23,4 |
Zdroj. obchodní rejstřík, vlastní výpočty |
Z velkých řetězců, specializovaných na prodej drogerie, působí v Česku také německo-rakouská síť dm drogerie markt a český řetězec Teta společnosti PK Solvent. Rossmann se chlubí nejrychlejším růstem ze všech drogerií, v posledních pěti letech otevřel 68 prodejen.
V tržbách však Rossmann v Česku poráží největší německá síť dm drogerie markt, která v posledním účetním roce otevřela šest nových prodejen. Celkem mělo dm 259 poboček, v počtu obchodů je tedy dvojkou trhu po síti Teta a v tržbách jedničkou. Teta má v ČR přes 500 prodejen.
Za obchodní rok 2023-2024 měla dm drogerie markt čistý zisk téměř 471 milionů korun. Ve výroční zprávě uvádí, že část z něj vyplatí jako obvykle v dividendách své zahraniční matce. O výši dividend zatím ale nebylo rozhodnuto. V minulém období takto česká filiálka rozhodla o výplatě podílu na zisku do zahraničí ve výši 714 milionů korun.