Hlavní obsah

Rusové kupují kazachstánské škodovky. Automobilka s tím nic moc neudělá, říká expert

Foto: Škoda Auto

Ilustrační foto.

Automobilka Škoda do Ruska svá auta sice nedodává, přesto se jich ovšem několik stovek ročně na tamní trh dostane. Cestu českým autům dláždí překupníci z Kazachstánu. Automobilka s tím nic neudělá, míní expert.

Článek

Ačkoliv po zahájení plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 automobilka Škoda Auto opustila ruský trh, její auta Rusové stále kupují. Do země se vozy dostávají skrze Kazachstán, kde od roku 2023 Škoda provozuje několik autosalonů a výrobní linku.

Podle zjištění redakce Deníku N jsou vozy značky Škoda třetími nejvyváženějšími z Kazachstánu do Ruska. Za prvních pět měsíců roku 2025 se na ruský trh dostalo nejméně 400 vozů, nejvíce modelů SUV Kodiaq.

Automobilka v Kazachstánu prodává vozy od v přepočtu asi 800 tisíc korun. Ruští překupníci oblíbený model Kodiaq nabízejí od 4,4 milionu rublů, tedy zhruba 1,1 milionu korun, což odpovídá i české ceně.

„Nemá to nic společného s oficiálním vývozem a aktivitami značky Škoda. Nějaká organizace koupí vůz a přeprodá ho. S tím Škoda může těžko něco udělat,“ vysvětlil pro SZ Byznys automobilový analytik Vladimír Rybecký.

„Škoda Auto je odpovědná značka, která ctí zákony a další pravidla a plně se zavazuje k dodržování všech sankcí souvisejících s Ruskem. Společnost již přijala, a i nadále bude přijímat, veškerá nezbytná opatření k důslednému dodržování těchto pravidel. Škoda Auto nerealizuje export vozů do Ruska ani jej nijak nezprostředkovává. Její kazachstánský partner Allur zaručuje, že nerealizuje export vozů do Ruska ani jej nijak nezprostředkovává a ani mu nenapomáhá. Dále zaručuje, že vozy jsou prodávány pouze občanům Kazachstánu a tam registrovaným společnostem,“ řekl pro SZ Byznys mluvčí Škoda Tomáš Kotera. I přesto se ovšem skrze překupníky vozy české automobilky do Ruska dostávají.

„Společnost Škoda Auto je se svými obchodními partnery v kontaktu, situaci ohledně dodržování mezinárodních sankcí monitoruje a přijímá i veškerá další dostupná opatření, aby zabránila neoprávněnému obchodování s jejími produkty,“ dodal.

Existují určité mechanismy, které Rusům užívání vozů Škoda komplikují. Spíš než pro mladoboleslavskou automobilku je totiž auto pořízené skrze překupníky problém pro majitele vozů, upozorňuje Rybecký.

„Pokud chcete provozovat moderní auta, neobejdete se bez servisu, který musí mít přístup k datům z auta. To bez spolupráce s oficiální automobilkou není možné,“ řekl.

To uvedl i Deník N, podle kterého ruští majitelé vozů Škoda z Kazachstánu nejsou schopni uplatnit záruku, protože za oficiální záruční servis je zodpovědný prodejce právě v Kazachstánu. Někteří ruští prodejci ovšem zákazníkům nabízejí alternativní záruku a servis jsou schopni do jisté výše pokrýt.

Podle Kotery už Škoda služby autům používaných v Rusku neposkytuje. „Vedle důsledného dodržování existujícího zákazu vývozu a reexportu Škoda Auto také přerušila poskytování poprodejních služeb a servisu do Ruska, včetně odpojení všech aftersales systémů, ke kterým patří i ODIS servis (Offboard Diagnostic Information System). Servisní síť v Rusku už od počátku sankcí nedisponuje Škoda systémy pro aktualizaci softwaru vozů koncernu Volkswagen,“ uvedl.

Náhrada za ruský trh

Na kazachstánský trh se automobilka vrátila v roce 2023 po dvou letech, kdy zemi opustila, poté co zkrachoval její tamní obchodní partner Bipek Auto. S ním Škoda spolupracovala od roku 2000 do roku 2021. Nyní autodíly Škoda v kazachstánském Kostanaji montuje firma Allur.

Ta kromě prodeje aut provozuje také závod, kde se vedle dalších automobilových značek montují i Škody Karoq, Kodiaq, Superb, Octavia a Kamiq.

„Na konci roku 2023 značka Škoda Auto opětovně vstoupila na kazachstánský trh. Tento krok je součástí důsledně zaváděné strategie internacionalizace společnosti s cílem dále rozšiřovat globální působnost značky. Současně Škoda posiluje svou pozici a buduje silný druhý pilíř mimo evropský domácí trh rozvojem značky v Indii a regionu ASEAN,“ zdůvodnil Kotera.

Provoz Škoda v Kazachstánu obnovila i přesto, že v zemi neprodává mnoho aut – v minulosti si zde některý z jejích modelů ročně koupilo kolem tisíce řidičů, což představovalo asi procento tržního podílu.

Kazachstán je však pro firmu podle Rybeckého strategická volba například kvůli tomu, že v posledních letech opustil dva velké trhy - Rusko a Čínu, které musela nahradit.

„Kazachstán jako poměrně velká země s největším trhem v regionu a ne moc chudá je pro Škodu docela zajímavý trh. A ačkoliv objem prodeje nebude srovnatelný s Ruskem, nebude úplně zanedbatelný. Je to zajímavá základna pro ostatní země v regionu, kam se dá předpokládat, že by se auta dala také vyvážet,“ myslí si expert.

Škoda už letos otevřela tři výrobní haly ve vietnamské provincii Quang Ninh, jak nedávno popsaly Seznam Zprávy. Montuje zde automobily z již prefabrikovaných dílů a nabízí dokonce i modely, které v Česku nevyrábí - sedan Slavia a SUV Kushaq.

Související témata:

Doporučované