Článek
/Od naší zvláštní zpravodajky ve Vietnamu/
Pracovník v automobilce Škoda Auto montuje díl kostry vozu zavěšený na oranžové robotické lince, která rozpracované komponenty posouvá k dalším úkonům. I když na sobě má šedo-červený pracovní úbor s dlouhými rukávy, nohavicemi a s čepicí s logem Thang Cong Group, není na něm znát, že by mu vadila práce ve více než 30 stupních Celsia a při vysoké vlhkosti vzduchu. Čerstvě otevřená zbrusu nová hala až na několik větráků nemá klimatizaci. Vietnamci jsou totiž na podobné podmínky zvyklí.
Výroba je však teprve v začátcích. „Zatím jsme ve fázi pozvolného náběhu. Postupně navyšujeme denní počty vyrobených vozů a během léta přidáme i druhý model – sedan Slavia. Při pohledu do budoucna předpokládáme, že potenciál trhu po roce 2030 přesáhne desítky tisíc prodaných vozidel ročně,“ říká Daniel Vošvrda, provozní ředitel vietnamské Škodovky.
Počty prodaných vozů a objem výroby bude firma hodnotit až ve druhé polovině roku 2025 a v roce 2026. „Máme ale dobrý základ a důvěru v potenciál trhu i značky Škoda,“ věří Vošvrda.
Celkem tři výrobní haly ve vietnamské provincii Quang Ninh Škoda Auto otevřela teprve letos v březnu. V první z nich se nachází svařovna, odsud výrobky putují do lakovny, do které směřovala největší část investice. Nakonec je čeká největší montážní linka, odkud vyjíždějí hotové vozy dvou modelů, které se na českém trhu nevyrábí: sedan Slavia a SUV Kushaq.
„Rozšíření výrobního portfolia o další modely je aktuálně předmětem interních jednání v rámci Škoda Auto i ve spolupráci s naším lokálním partnerem, společností Thanh Cong Group. Pečlivě sledujeme vývoj trhu, potřeby zákazníků, legislativní rámec i další klíčové faktory,“ říká Vošvrda.
Výrobní haly jsou zcela nové, s nejmodernějším vybavením. Kromě oranžových robotů pomáhajících s výrobou, kteří už jsou dávno standard, se zde nachází například dva kilometry dlouhý polygon s různými povrchy. Ty mají simulovat zdejší podmínky, vozy musejí bez problému snést i teplotu 42 stupňů a vysokou vlhkost.
Do vybudování výroby šla investice ve výši 400 milionů eur. Nikoli však přímo od Škody Auto, ale od místní skupiny Thang Cong Group, kterou má původem tuzemská automobilka v zádech. Bez zdejšího partnera by bylo otevření závodu ve Vietnamu prakticky nemožné.
Přesto je Vietnam pro českou automobilku atraktivním trhem. „Od roku 2023 jsme mohli pozorovat, že se vietnamský trh výrazně proměnil. Počáteční dynamický růst, kdy trh meziročně rostl i o desítky procent, se začal postupně stabilizovat. Zároveň jsme zaznamenali jasný posun v preferencích zákazníků směrem k SUV modelům, což potvrzuje i náš výběr prvního lokálně vyráběného modelu – Kushaq,“ vysvětluje Vošvrda.
Místní montáž, dovezené díly
Víko zavazadlového prostoru, části podvozku, dveře, okna apod. čekají v různých částech haly v mnohačetných řadách buď ještě zabalené v krabicích, nebo na stojanech, až je někdo zasadí na správné místo.
Žádná součástka, která se zde používá, se však nevyrábí ve Vietnamu. Putují sem buď z Česka, nebo z Indie. Výrobna se nachází na strategickém místě, v relativní blízkosti indického závodu v Puné.
Logistika se také promítá do konečné ceny vozu. V Quang Ninh se automobily montují jako lego z již prefabrikovaných dílů.
Škodovka ale nevylučuje, že by se to do budoucna mohlo změnit. O lokalizaci výroby, zejména těch základních dílů, se však zatím vedou jen diskuze.
Právě proto, že vietnamské škodovky jsou až na výrobu stoprocentně cizí, neplatí na ně bezcelní prodej do ostatních asijských regionů. Aby se clům automobil vyhnul, musí alespoň ze 40 procent pocházet z místní výroby. Škodě Auto by tak prodej vozů s celní přirážkou nedával ekonomický smysl. Již hotové automobily jsou proto určeny pouze pro vietnamský trh.
Automobilce se zatím daří plnit stanovené cíle, i když se musí potýkat i s výzvami, které by v Evropě či na jiných místech nemusela řešit.
„Z hlediska časového harmonogramu a milníků projektu jsme zatím vše naplňovali podle plánu – a to i přes nepředvídatelné události, jako byl například tajfun Yagi, který zasáhl oblast závodu a byl nejsilnější za poslední desítky let,“ říká Vošvrda.
Automobilka tak naplňuje ambice posílit svoji přítomnost mimo domácí evropský trh. Škodovka vstoupila na vietnamský trh v roce 2023. Otevřela zde 15 prodejních míst a tuto síť plánuje rozšířit na 32 showroomů.