Článek
Škoda Auto si dlouhodobě drží pozici čtvrté nejprodávanější značky automobilů v Evropě. V prvním čtvrtletí letošního roku bylo do provozu na kontinentu přihlášeno skoro 192 tisíc nových vozů české značky, vyplývá z dat evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. Škoda meziročně rostla o 2,4 procenta, zatímco celý trh necelá dvě procenta ztrácel.
Šéf automobilky Klaus Zellmer ale pomýšlí na pomyslné stupně vítězů. „Do konce dekády chceme být v Evropě trojkou,“ řekl v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche.
V celoevropském srovnání to znamená předběhnout BMW, které ve čtvrtletí dodalo zákazníkům 196 tisíc vozů. Zároveň si ale musí česká automobilka hlídat záda, z páté pozice se na ni dotahuje francouzský Renault se 189 tisíci dodanými automobily a především s meziročním růstem o výrazných 17,7 procenta.
Směr Asie
Vedle Evropy se chce Škoda Auto do budoucna více orientovat na asijské trhy – od Turecka přes Indii až po Vietnam. „S touto strategií hledíme na rok 2030 a za něj,“ řekl Zellmer.
Podle Zellmera se již začaly projevovat první pozitivní výsledky této strategie. V Turecku Škoda Auto za prvních pět měsíců letošního roku prodala přes 18 tisíc automobilů, poptávka se tak meziročně zvedla o 16,4 procenta. V Indii Škoda po představení nového SUV Kylaq zaznamenala strmý nárůst zájmu, když se jí ve čtvrtletí prodeje zvedly o 89 procent na 15 tisíc vozů.
Ve Vietnamu v březnu otevřela ve spolupráci s místním partnerem závod na finální montáž automobilů vyrobených v Indii. Továrna má kapacitu 120 tisíc vozů ročně a Škoda Auto odsud chce expandovat do regionu Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN), mimo jiné do Malajsie, Indonésie a do Thajska. Od loňska už automobilka působí v Bruneji. Do konce dekády hodlá v regionu prodat 30 až 40 tisíc vozů ročně. Škoda je v regionu ASEAN zodpovědná za všechny objemové značky koncernu Volkswagen. Domácí výrobce hodlá těmito trhy nahradit Rusko, ze kterého se musel po vypuknutí války na Ukrajině stáhnout. A také Čínu, kde se mu nepodařilo výrazněji prosadit.
Na rozdíl od jiných automobilek Škoda také zůstává do velké míry ušetřena dopadů aktuálního turbulentního dění ve světě. Vzhledem k její absenci na severoamerických trzích netrpí cly, které na dovoz automobilů do USA vyhlásil americký prezident Donald Trump.
A vzhledem k malému odbytu svých automobilů na čínském trhu Škoda Auto netrpí ani zpomalením tamní ekonomiky. V prvním čtvrtletí roku 2025 zde prodala pouhé tři tisíce vozů, což znamená meziroční propad o 20 procent. Zellmer přiznává, že čínskému trhu dominují domácí automobilky. „Vzhledem k sílící konkurenci by bylo zapotřebí obrovské investice, abychom zde získali i ten nejmenší tržní podíl,“ řekl.
Zellmer stojí v čele Škody Auto už tři roky. Dozorčí rada automobilky mu nedávno prodloužila smlouvu do poloviny roku 2028. V poslední době se přitom o Zellmerovi často hovořilo jako o kandidátovi na jiné posty v koncernu Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí. Jeho jméno bylo zmiňované například v souvislosti s výrobcem sportovních vozů Porsche, který se potýká s propadem prodejů.