Článek
Za první čtyři měsíce roku 2025 vzrostl Volkswagenu v Česku počet nově registrovaných osobních vozů na 5701. Firma se tak dostala v tuzemsku z hlediska množství nových registrací celkově na třetí místo a předběhla v kategorii Toyotu o necelých 700 nových kusů. Vyplývá to z dat české sekce automobilky VW. Pro upřesnění, jde o počet aut německé automobilky dovezených do Česka.
Před Volkswagenem se umístil jen Hyundai s počtem zhruba 7100 registrovaných vozů a Škoda Auto se 28 500 registracemi. Podle šéfa značky Volkswagen v České republice, Jakuba Šebesty, je z hlediska počtu nových registrací nejdůležitější uvádět nové modely či vylepšovat stávající, což se VW v posledních letech dařilo a odrazilo se to prý na výsledcích.
„Nové modely jsou z hlediska zákaznické přízně nejdůležitější. V posledních dvou letech jsme uvedli na trh řadu nových faceliftů (menší změnu vzhledu, pozn. red.) i nových typů aut. Mezi nimi zmíním například facelift našeho nejmenšího elektromobilu ID 3 či našeho historicky nejúspěšnějšího modelu Volkswagen Golf,“ komentuje výsledky Šebesta.
Navzdory posílení prodejů VW v Česku dominuje tuzemskému trhu dlouhodobě Škoda, která spadá rovněž do koncernu Volkswagen. Ta drží v tuzemsku dlouhodobě více než třicet procent trhu. Podle Šebesty je její pozice natolik silná, že pro Volkswagen coby importéra na tuzemský trh nemá v podstatě smysl pokoušet se v Česku Škodu předehnat.
„Škodovka je v Česku národní značka. S dlouhodobým podílem 35 procent trhu ji považuji za fenomén. Musíme si přiznat, že na ni nikdy mít nebudeme. Naším cílem je proto být číslem jedna ze zahraničních dovozců,“ předkládá cíle Volkswagenu Šebesta.
Škoda jede
O úspěchu tuzemské automobilky doma i v zahraničí vypovídají i celosvětové výsledky za poslední čtvrtletí, které Škoda zveřejnila minulý týden. Za první tři měsíce roku 2025 dodala společnost zákazníkům po celém světě 238 600 vozidel. To je o 8,2 procenta více než před rokem.
Automobilka zvýšila tržby na 7,259 miliardy eur - tedy o 10,4 procenta více než před rokem a provozní zisk vzrostl na 546 milionů eur, rentabilita tržeb činila 7,5 procenta.
„Škoda Auto prodloužila úspěch z dosud nejlepšího fiskálního roku 2024 i do prvního čtvrtletí roku 2025 a dalšího růstu se ziskem, včetně dvojciferného nárůstu tržeb a čistého peněžního toku,“ okomentoval výsledky Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto s tím, že díky celosvětovému růstu dodávek automobilů Škodovka překonala průměr v odvětví. „I s hrozbou možných poplatků za emise CO2 v Evropě jsme schopni efektivně udržovat ziskovost,“ dodal Zellmer.
Zatímco Škodovce se daří, koncernu Volkswagen podle posledních zveřejněných výsledků klesl zisk o více než 40 procent. Důvodem jsou vyšší výrobní náklady, které snížily marže, ale i americká cla. Ta způsobila, že výhled německé automobilky do budoucna je dost nejasný. A tržby klesly také automobilce Stellantis, která stejně jako americký General Motors musela kvůli clům upravit svůj celoroční výhled.
Tarify ve výši 25 procent, které na dovoz automobilů do USA uvalil americký prezident Donald Trump, jsou jen jedním z problémů, které trápí kontinentální automobilky. Mezi další překážky, s nimiž se průmysl potýká, patří rostoucí konkurence na poli elektromobility z Číny a pokuty za nedodržení emisních limitů CO2 v Evropské unii.
Podle nich musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí zhruba 2400 korun za každý gram oxidu uhličitého nad limit, a to za každý vyrobený vůz.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.