Hlavní obsah

Tisícům lidí hrozí odpojení elektřiny. Dodavatelé je nedokázali kontaktovat

Většina lidí se s koncem dodavatele setkala poprvé. Ilustrační fotografie.

Reklama

22. 12. 2021 7:12

Tisíce lidí nereagují na komunikaci s dodavateli poslední instance. Podle obchodníků někteří odběratelé vůbec netuší, že se k náhradnímu dodavateli dostali. Pokud situaci nebudou řešit, hrozí jim odpojení od elektřiny či plynu.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Ačkoli se většina zákazníků z režimu dodávek poslední instance (DPI) odhlásila a přešla na dlouhodobý produkt, u náhradních dodavatelů stále zůstávají desetitisíce odběratelů. Největší problém však je, že někteří z nich ani po téměř třech měsících nereagují.

Někteří lidé vůbec neví, že jsou u DPI. Bojím se toho, že v dubnu od elektřiny odpojíme třeba sedmdesátiletou paní, která nebude tušit, co se děje.
Jan Zápotočný, místopředseda představenstva E.ON Energie

Dodavatelé poslední instance, kterými jsou společnosti ČEZ, E.ON, PRE, Innogy a Pražská plynárenská dostali od končících obchodníků, zejména ze skupiny Bohemia Energy, neaktualizovanou databázi kontaktů. Spotřebitel tak nemohl být dodavatelem kontaktován, a vůbec tak netuší, že je v režimu dodávky poslední instance.

„Někteří lidé vůbec neví, že jsou u DPI. Bojím se toho, že v dubnu od elektřiny odpojíme třeba sedmdesátiletou paní, která nebude tušit, co se děje. Proto už teď děláme maximum pro to, aby se to nestalo,“ varuje místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie Jan Zápotočný.

Většina lidí se s podobnou situací setkává poprvé v životě. Někteří si proto stále nemusí být jistí, zda se týká i jich samotných, nebo lidí v jejich okolí. „Až teď pojedou na svátky za příbuznými, mohli by svým rodičům a prarodičům zkontrolovat smlouvy a faktury na energie, aby si byli jistí, případně pomohli příbuzným vybrat nového stabilního dodavatele a převést je online z režimu DPI na standardní produkt,“ radí Zápotočný.

Nebýt laxní a situaci aktivně řešit doporučují i další dodavatelé. „Senioři se třeba mohou zkusit obrátit na mladší příbuzné s žádostí o pomoc. Pokud lidé vědí, že jsou našimi klienty v režimu DPI, samozřejmě jsme připraveni jim pomoci prostřednictvím veškerých našich komunikačních kanálů,“ říká tiskový mluvčí PRE Karel Hanzelka.

Zaznamenáváme případy, kdy lidé nemají žádné dokumenty, například vyhodili veškeré faktury a smlouvu s předchozím dodavatelem.
Karel Hanzelka, tiskový mluvčí PRE

Někteří odběratelé dokonce vůbec neví, kdo byl jejich předchozím dodavatelem energií. To může být jedním z důvodů, proč na zaslané dopisy nereagují. „Leckdy lidé ani nevědí, že se ocitli v režimu zákazníka DPI. Zaznamenáváme případy, kdy lidé nemají žádné dokumenty, například vyhodili veškeré faktury a smlouvu s předchozím dodavatelem,“ popisuje Hanzelka.

Těmto lidem po šesti měsících hrozí, že je distributor odpojí od dodávek elektřiny či plynu, protože po uplynutí této doby už nebudou mít dodavatele a spadnou do tzv. neoprávněného odběru. „Doufáme, že lidí, kterým by něco takového mohlo hrozit, bude nakonec co nejméně,“ říká Hanzelka.

Ojedinělé nejsou ani případy, kdy nesouhlasí osoby a odběrná místa. „U některých odběratelů jsme zjistili, že třeba dávno nežijí a odběrné místo užívá někdo jiný a tím pádem není kontaktní,“ uvádí příklad Zápotočný.

Dodavatelé se proto snaží sami zastihnout lidi, kteří nereagují, nebo se jim nepodařilo doručit informační dopisy. „ČEZ Prodej se podařilo už předtím počet těchto zákazníků výrazně snížit. Původně se vrátilo od těchto zákazníků zhruba 10 000 nedoručených dopisů. Díky intenzivní komunikaci prostřednictvím SMS, e-mailů, ale i třeba médií a sociálních sítí, se podařilo toto číslo snížit na zhruba 1 500 domácností,“ říká tiskový mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík.

Tyto odběratele začali pracovníci ČEZ obcházet individuálně. „Pracovníci mají zaměstnaneckou kartičku s logem ČEZ, na které je i jejich fotografie, celé jméno a osobní číslo. Všech více než 1 500 adres obešli energetici v minulých dnech a podařilo se jim zastihnout zhruba 900 zákazníků,“ uvedl Gazdík.

Ve zbývajících 600 případech jde mimo jiné také o chataře a místa, která dlouhodobě nikdo neobývá. Až své odběrné místo navštíví, najdou leták, který informuje o kontaktech a jak z režimu DPI odejít. „Nezastižené odběratele ale pro jistotu tento týden obejdou ještě jednou, což by mohlo počet nedohledatelných zákazníků zase o něco snížit,“ doplňuje Gazdík.

V případě PRE šlo v první vlně o 5000 vrácených dopisů. „I když se situace v obecné rovině zlepšuje, stále existuje určitá množina zákazníků, které se nám nedaří kontaktovat, konkrétně jde zhruba o 1500 odběrných míst na území hlavního města,“ říká Hanzelka s tím, že tito odběratelé nereagují na žádný typ komunikace.

„Počet lidí, kteří zatím vůbec nereagovali na naši komunikaci, ať už jsou to dopisy, e-maily, SMSky nebo volání, se postupně snížil zhruba na tisícovku zákazníků,“ uvedla mluvčí E.ON Martina Slavíková.

Lidem však mohou pomoct i obce. „Pokud si nejsou jistí, doporučuji, aby se zejména v menších obcích obrátili na starostu a ten jim poradí. Ve spolupráci s některými obcemi jsme zařídili improvizované poradenské centrum pro klienty v DPI a naši obchodní zástupci jsou v předem určený čas lidem k dispozici přímo na obecním úřadě,“ říká Zápotočný s tím, že tento způsob oceňují hlavně starší lidé, protože nemusí nikam daleko chodit.

Pokud lidé zjistí, že jsou v režimu DPI, dodavatelé jim doporučují, aby v něm příliš dlouho nesetrvávali a přešli na standardní produkt. „Není určen k dlouhodobé dodávce a standardní ceníky na běžných produktech jsou výhodnější než ceníky v DPI,“ vysvětluje Gazdík. Nejpozději do šesti měsíců musí přejít na některý z běžných produktů jejich dodavatele poslední instance, nebo u dodavatele jiného.

K přechodu mohou lidé využít jak online formuláře na webu daných společností, tak telefonickou linku či navštívit jejich pobočku.

Na podzim ukončilo dodávky energií několik dodavatelů. Mezi nimi byla společnost Bohemia Energy, která je součástí stejnojmenné skupiny, do níž dále patřili dodavatelé Comfort Energy, Europe Easy Energy, X Energie, Amper Market a Energie ČS. Činnost ukončili také dodavatelé Kolibřík energie, A-PLUS Energie, Ray Energy a Microenergy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované