Hlavní obsah

Nejchudší Vánoce za poslední roky. Desetina Čechů letos ani nekoupí dárky

Foto: Shutterstock.com

Lidé vnímají všeobecné zdražování. 57 % jich plánuje utrácet méně. Naopak na 18 % domácností inflace nebude mít při nakupování vliv.

Reklama

57 procent Čechů letos utratí za dárky pod stromečkem méně než v předchozích letech. Většině domácností na výdaje postačí běžná výplata, třetina sáhne do úspor, vyplývá z průzkumu Home Credit exkluzivně pro SZ Byznys.

Článek

Obchodníci zdobí výlohy umělými jehličnany či blikajícími dekoracemi a prodejny ovládl vánoční marketing. Prosincový sortiment přitom netvoří jen potraviny s mikulášskou či vánoční tematikou nebo dárkové koše. Prodejci všech druhů zboží vědí, že poslední dvě výplaty před svátky mohou být „jejich“.

Podle průzkumu, který během října provedla agentura STEM/MARK pro společnost Home Credit, se však ukazuje, že lidé chtějí být letos v utrácení střídmější.

Většina plánuje zaplatit výdaje spojené s pořízením vánočních dárků z běžné výplaty. 31 procent sáhne i do úspor. Naproti tomu devět procent odpovědělo, že žádné vánoční dárky kupovat nebude. Půjčovat si letos chce jen minimum lidí.

Pod tlakem Vánoc

Udržet v emočně vypjaté době, jakou jsou Vánoce, výdaje na uzdě může pomoci třeba stanovení maximálního rozpočtu buď na hlavu, nebo celkově – a hlavně jej dodržet.

„Doporučuji jedinou výjimku,“ říká Miroslav Zborovský, ombudsman klientů společnosti Home Credit. „Hodně lidí na Vánoce pořizuje hodnotnější věc, kterou by stejně kupovali, může jít o mobil, notebook, tablet, ale třeba i nábytek nebo sportovní vybavení. Pokud to jsou věci dlouhodobé spotřeby, kdy je darovaný bude používat delší dobu než darující splácet, je i nákup na splátky nebo půjčka vhodným řešením.“

Dodal však, že člověk musí vždy zvážit, zda bude mít dostatek finančních prostředků na placení měsíční splátky, a úvěr si brát u prověřených poskytovatelů.

„Obecně platí na dárky si nikdy, za žádných okolností, nepůjčovat. Je to těžké, zvlášť pokud jde o děti, ale k takovému dárku pod stromeček vám věřitel nakonec často přibalí exekutora do dětského pokoje,“ říká jednoznačně Daniel Hůle, který řídí program Dluhové poradenství v organizaci Člověk v tísni.

„Právě kvůli předvánočním půjčkám se v minulých letech dostala řada lidí do dluhových pastí a vzhledem k vývoji současné ekonomiky lze předpokládat, že v letošním roce a letech následujících tento trend poroste,“ doplňuje Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti Zlaté rezervy, s tím, že „už v polovině letošního roku bylo 683 239 českých občanů v exekuci a probíhalo celkově 4 165 938 exekučních řízení, což je alarmující“.

Nejvíce půjček se uzavírá v listopadu

Nejúspěšnějším předvánočním měsícem, kdy se uzavírá nejvyšší počet půjček, je právě listopad.

„U hotovostních úvěrů a konsolidací jsou nejsilnějším obdobím říjen až začátek prosince. Toto období je o 10 procent nad celoročním průměrem. Růst zájmu o splátkový prodej v kamenných obchodech a na e-shopech zaznamenáváme již od září, přičemž v listopadu se uzavírá nejvíce smluv, a to až dvojnásobný počet. Trendem posledních let je i silný leden a povánoční výprodeje,“ upřesňuje konkrétní data za Home Credit Marek Tomčík, který řídí divizi obchod.

Češi v průzkumu potvrzují, že jejich nákupy ovlivní současná výše inflace. 57 procent letos utratí za dárky pod stromečkem méně než v předchozích letech. Jde o výrazný skok oproti podobnému průzkumu z loňska, neboť tehdy bylo rozhodnuto utrácet méně 40 procent oslovených.

Naopak 18 procent lidí letos vůbec nijak všeobecné zdražování neovlivní. 15 procent si chce počkat na slevy či výhodné akce nebo nákup uskuteční až po Vánocích. Dalších 15 procent dárky pořizuje už teď v obavě, že před svátky bude zboží dražší.

Téměř polovině lidí bude na vánoční dárky stačit pět tisíc korun. 29 procent počítá s výdajem do deseti tisíc. Částku do dvaceti tisíc korun chce utratit 14 procent oslovených, necelá tři procenta lidí přidají ještě dalších deset tisíc korun navíc.

Zboží, které si lidé chtějí nadělit, se typově příliš neliší od předchozích let.

Kosmetiku koupí 43 procent lidí, knihy 39 procent, drobné dárkové předměty 39 procent lidí a hračky 37 procent. A například dárkové balíčky z lékárny pořídí 16 procent lidí.

Průzkum na vzorku 506 lidí on-line populace (18–64 let) byl prováděn během října po celém Česku.

Reklama

Doporučované