Hlavní obsah

V počtu e-shopů na hlavu patří Česko mezi evropskou špičku. I díky covidu

Foto: Shutterstock, Stanisic Vladimir, Seznam Zprávy

Během covidu přibylo 15 tisíc e-shopů.

Reklama

8. 4. 11:35

Pandemie covidu-19 zrychlila přesun maloobchodu na internet. Loni se tam utratilo 223 miliard – o 44 procent více než v předcovidovém roce 2019. Na internet přitom zamířili i do té doby „klasičtí“ kamenní prodejci.

Článek

Byla sobota 14. března 2020 a covidová pandemie v Česku poprvé zavřela restaurace a obchody. Život se přesunul na internet. Kdo neměl e-shop, jakoby neexistoval.

V Česku v té době fungovalo zhruba 40 tisíc e-shopů a podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na nich ročně Češi utratili zhruba 155 miliard korun. Dnes je v Česku podle odhadů expertů téměř 55 tisíc e-shopů. A za loňský rok hlásí tržby 223 miliard korun.

Jedním z těch, kteří právě v pandemii rozjeli svůj obchod, byl i pražský prodejce čerstvých ryb Blue Fjord. Během lockdownu jinou možnost neměl a u e-shopu už zůstal i po něm. Stejně tak rodinné moravské řeznictví MoravskéMaso.cz.

Pandemie pomohla i tomu, aby se přes internet začaly výrazně prodávat třeba i cizrnové pomazánky hummus nebo karetní hry. „Meziročně došlo od loňska ke ztrojnásobení objemu výroby, a počítáme tak s výrazným nárůstem prodejů i přes náš e-shop. Jen mezi lety 2020 a 2021 jsme zaznamenali meziroční zvýšení počtu online objednávek o 100 procent, uzavírá Štěpán Hodač, zakladatel firmy Beavia, která hummus a kvašený salát kimči prodává.

Pro manžele Michaelu a Lukáše Kučerovy bylo zase zavření jejich prodejny s parfémy impulzem zkusit něco úplně nového. Přišli jsme s nápadem na karetní hru, u které si lidé rádi oddechnou nejen během lockdownu. Začali jsme prodávat přes e-shop a díky zájmu partnerů už nyní pracujeme i na verzích pro zahraniční trh,“ potvrzuje Michaela Kučerová.

Češi se během pandemie velmi rychle naučili nakupovat na internetu zboží, pro které šli dříve do obchodu.
Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates

Od pasty na zuby po auto

„Češi se během pandemie velmi rychle naučili nakupovat na internetu zboží, pro které šli dříve do obchodu. Během prvního lockdownu si lidé začali častěji objednávat položky každodenní potřeby jako například potraviny nebo drogerii. Proto také v roce 2020 poklesla průměrná hodnota objednávky v e-shopech,“ popisuje změnu spotřebitelského chování Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která je poskytovatel e-shopových řešení.

Ale protože lidé trávili během pandemie více času doma či na home office, začali během roku 2021 nakupovat na internetu i vybavení domácnosti, kuchyně a zahrady. Naučili se nakupovat i zboží, na které se chtěli dříve osobně podívat. A průměrná hodnota objednávek opět začala růst.

„V roce 2021 to bylo v průměru 2 245 korun, což je o 24 procent více než v roce 2020,“ potvrzuje Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, díky níž v Česku podniká v e-commerce už 30 tisíc lidí.

Čeští zákazníci jsou ochotni už nakupovat i ty rýče on-line.
Petr Kočí, jednatel Bauhausu

Nárůst o tisíce procent zaznamenaly e-shopy zaměřené na nábytek, vybavení do domácnosti či cyklistiku. Pandemie přinutila přesunout svůj byznys na internet i autobazary. A v době covidové se ke spuštění českého e-shopu rozhodl i hobbymarket Bauhaus. „Trh se vyvíjí a čeští zákazníci jsou ochotni už nakupovat i ty rýče on-line. Kdybychom to nenabídli, koupili by je jinde,“ přiznal v rozhovoru pro Seznam Zprávy jednatel Bauhausu Petr Kočí.

3,4 milionu lidí nakupuje

Logicky se tak za poslední dva roky zvýšil i počet nakupujících na internetu. Podle dat Českého statistického úřadu v roce 2021 nakupovalo online 5 milionů osob starších 16 let, tedy asi 57 procent této populace. O dva roky dříve to bylo jen 3,4 milionu lidí – tedy 39 procent.

Pandemie vystřelila k úspěchu on-line prodejce potravin i restaurace. Mnoho restaurací vytvořilo své e-shopy doslova přes víkend. „Takováto přítomnost gastroscény v onlinu do té doby nebyla běžná a pro mnohé možná ani myslitelná. Samozřejmě s tím se pojí i skokový rozmach rozvážek jídla. Logicky s touto kategorií vyskočila i přítomnost v onlinu drobných podnikatelů či rovnou stánkařů, šlo o lokální výrobce a producenty zboží, potravin a podobně. Ti by v dobách lockdownu nebyli schopni efektivně prodávat. Navíc díky internetu mohli dosáhnout na mnohem širší spektrum zákazníků,“ říká

Co se prodává nejvíc?

Na internetu lze dnes tedy už koupit téměř vše. Co se ale prodává nejvíc?

Podle dat ČSÚ mezi nejčastěji nakupované komodity patří dlouhodobě oblečení a obuv, které si přes internet pořizuje téměř 40 % lidí starších 16 let, zanedbatelné nejsou ani položky jako elektronika, potraviny či drogerie.

„Nejvýraznější kategorie vždy významně reflektují nejen potřeby zákazníků a řekněme nové trendy na trhu, ale také socioekonomické dění. Již několik měsíců společností hýbe inflace. Což v praxi znamená, že velká část lidí řeší, jak zhodnotit, nebo spíše uchránit své úspory. Tudíž významně rostoucí kategorií je nákup zlata a šířeji pak i sběratelství, tedy vše cenné, co může uchovat, či dokonce v čase zvyšovat hodnotu,“ říká Samuel Huba z Shoptet.

Neutrácíme jenom on-line

I když je v Česku více než padesát tisíc e-shopů, a v přepočtu na obyvatele tak patříme mezi absolutní evropskou špičku, rozhodně Češi neutrácí pouze on-line. „Jsme ‚pozadu‘ v podílu e-commerce na celkovém objemu prodejů. I přes postupný růst totiž tvoří online nákupy zatím jen 17 % celkového maloobchodního obratu,“ uvádí Pech.

Čísla ale rostou dál. Za první tři měsíce letošního roku dosáhl podle dat společnosti Shoptet obrat tuzemských e-shopů 58,5 miliardy korun, což je meziročně o 9 % více. Nebýt války na Ukrajině, mohl být ale růst dvojnásobný.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované