Článek
Na českém trhu mezi soukromými rozvozci balíků nebyl v poslední době po prodeji Zásilkovny ryze český hráč. To se změnilo, když miliardář Daniel Křetínský s britskou poštou Royal Mail ovládl také přepravce GLS.
GLS 20 let patřila k menším kurýrním firmám s odhadovaným tržním podílem ve výši osmi až deseti procent. S novým majitelem má ambice ukousnout si více z balíkového trhu, který se veze na vlně rostoucích online nákupů.
„Tím, že jsme byli koupeni EP Group, která vlastní Royal Mail, je majoritní vlastník najednou z České republiky, která se stává důležitým trhem. S kolegy se bavíme o tom, že GLS by měla vystoupit nahoru do pozice top hráče v tuzemsku,“ říká Petr Pěcha, který se od března ujal role ředitele pro Českou republiku.
Při akvizici Royal Mail byl nákup GLS přehlíženou komoditou, ale společnost může mít velkou hodnotu v rámci možného propojování logistiky na evropském trhu, o němž v rozhovoru pro Seznam Zprávy nedávno mluvil zakladatel polské firmy InPost Rafał Brzoska. Polský král výdejních boxů prorokuje, že v budoucím světě online nákupů zmizí hranice. Mimochodem, podíl v polské konkurenci loni koupila tuzemská skupina PPF a k přepravě ji využívá například tržiště Allegro, známé i z Česka.
Křetínský už vlastní také téměř 29,5 procenta nizozemské pošty PostNL a podle Pěchy je zřejmé, že „český dotek“ zdejší trh vnímá pozitivně.
„Najednou se tu objevil hráč, který možná nemá tak velký tržní podíl, ale má obrovský potenciál a jeho majitel je Čech. Toto e-shopům došlo, díky tomu máme teď rozjednaných spoustu spoluprací,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys.
Čtyři nové boxy za den
Kurýrní firma se sídlem v Nizozemsku má logistickou síť ve 40 zemích světa. Česká pobočka je silná v balíkové přepravě do zahraničí, kde má tržní podíl okolo 20 procent. Mezinárodní byznys bude dál posilovat. Před dvěma týdny spustila možnost dodávek do zahraničních výdejních boxů. Doufá, že podobné služby ocení nejen expandující české e-shopy, ale i český zákazník, který si objedná například knihu přímo „z pláže“.
Velké plány má i v Česku. Před několika dny vedení rozhodlo o tom, že bude mnohem aktivnější při výstavbě vlastních výdejních boxů a vůbec doručení mimo domov, zahrnujícím i síť partnerských výdejen.
Do března 2026, tedy za osm měsíců, chce GLS otevřít 1000 nových boxů, a tím by se zřejmě pasovala na trojku trhu v počtu plechových skříní ve veřejném prostoru po Zásilkovně a Alze. V současnosti má okolo 1100 výdejních boxů, jejichž vizuální podobu nebo umístění už města včetně Prahy začínají regulovat.
„Jsou to obrovské investice, vybudovat síť není levné. Náklady na celou síť jdou do stovek milionů korun,“ říká Pěcha a popírá, že by se v Česku boxy stavěly vlastně jen kvůli vánoční špičce. „Vytíženost boxů je nárazová. Jsou dny, kdy je dnešních 1100 boxů téměř plných. Nemáme moc kam balíky dávat a musíme si vypomáhat sdílením,“ uvedl.
Výdejní boxy v Česku
Zásilkovna: 5142
PPL: 1353
GLS: 1005
One Box: 579
DPD: 255
Zdroj: veřejné údaje GLS k 1. 3. 2025
Sám je pro to, aby do budoucna byla síť v České republice otevřená pro konkurenci. Podobným směrem se vydala Alza a Zásilkovna.
Nové schránky by se měly objevovat především ve velkých městech, ale také v některých menších obcích, kam společnost doručuje hodně balíků přímo do domácností. Zároveň by chtěla přesunout některé málo vytížené boxy do jiných míst.
Češi si nechávají doručovat lehčí balíky do čtyř kilogramů z internetových obchodů často právě do výdejních boxů, naopak těžší zásilky si dál nechávají přivézt na adresu, přestože tato služba je o 20 až 30 korun dražší.
Klíčem k úspěchu je podle ředitele české GLS také hlubší spolupráce s českými e-shopy. Doufá, že právě české vlastnictví kurýrní firmy tomu může pomoci. Naopak vyvarovat se chce závislosti na velkých platformách.
Číňané vynikají v zásahu, Češi v rychlosti
„Nevyhýbáme se žádné spolupráci. Naše cesta je dělat smysluplný byznys především s českými e-shopy a nedělat věci, které jsou pro ně nepředvídatelné, což se může stát v okamžiku, kdy si domluvíte nějakého extra velkého partnera a zjistíte, že chybí kapacita pro vaše stálé klienty,“ uvedl.
S e-commerce má zkušenosti z mnohem většího trhu. V roce 2019 dva roky pracoval v Číně, kde pro splátkovou firmu Home Credit China rozjížděl tržiště, na kterém zákazníci mohli platit penězi nebo bezúročnou půjčkou. S covidem projekt skončil a později se tamní pobočka splátkové firmy prodala.
„Čínské e-shopy jsou možná nejlepší na světě ve způsobu doporučování zboží online zákazníkům. Prostě vědí, co chcete v mobilu vidět. Pro české e-shopy je to obrovský prostor i třeba s AI, kde se dá hodně zapracovat,“ soudí. Věří ale, že české e-shopy nápor čínské konkurence ustojí díky v Evropě bezkonkurenčním službám.
„Tržiště jsou zajímavé konkurenční prostředí, ale nemyslím si, že někdo ze zahraničí dokáže nabídnout lepší servis než lokální e-shop s českou pobočkou,“ uvedl. A právě proto mají podle něj české e-shopy velkou šanci na úspěch v zahraničí.