Hlavní obsah

„Tak levně ani nenakoupíme,“ stěžují si malé e-shopy na čínská tržiště

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Drahá reklama a extrémně nízké ceny na tržištích. Dva důvody, proč menším e-shopům padají obraty.

Menší internetové obchody jsou zranitelnější. Zejména v posledních dvou letech některé z nich „válcují“ zahraniční tržiště. Obchody ničí nejen nízká cena asijského zboží, ale i vyšponované ceny za internetovou reklamu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Móda, bytové doplňky, hračky, hobby i šperky. Tyto segmenty jsou na mušce zahraničních tržišť a pro menší online hráče je tak čím dál těžší v nich konkurovat gigantům.

Podle zástupců několika českých e-shopů se situace po dlouhých letech prosperity výrazně zlomila k horšímu teprve loni, tedy necelý rok po příchodu velkých zahraničních online tržišť. Ta většinou neprodávají vlastní zboží, ale jsou jen místem prodávajícím zboží jiných firem. Problém však někdy může být i v neochotě inovovat a měnit přístup k zákazníkům.

„Móda a textil jsou zasaženy nejvíc. Čínská tržiště jsou přímým ohrožením pro veškeré lokální e-shopy,“ hodnotí situaci Zdeněk Michálek z firmy Oxyshop, která zakládá a tvoří internetové obchody i strategie v e-commerce. Lokální hráči jim mohou konkurovat prémiovým zbožím, které v asijské nabídce většinou chybí, a také lepšími službami, jako je rychlost dodávek.

Zásilky z Číny sice zatím do Evropy putují týdny, jenže to nemusí trvat věčně. „Po celé Evropě už se staví sklady pro tato tržiště, které urychlí dodávky. Jejich vlastnictví je přitom často skryté,“ říká.

Problémy podle něj už začínají mít také prodejci hraček, domácích potřeb a zboží ze segmentu hobby.

Tvrdé konkurenci tržišť jako je Temu, Shein, Allegro či Kaufland, především však těch čínských, čelí hlavně prodejci drobného a levného zboží, které se kvůli nízké ceně ani nevyplatí reklamovat. V relativně jistější situaci jsou firmy, které se snaží odlišit, jsou specialisty v oboru anebo se svou nabídku orientují na prémiovější segment.

Ale ani tito obchodníci nejsou zcela ušetření diktátu tržišť kvůli zdražení reklamy, o kterou výrazně vzrostl zájem. A to i proto, že tržiště investují do reklamy i za cenu momentálních ztrát.

Zdražení reklamy

Třeba prodejce kancelářských a herních židlí ze Středočeského kraje, který si nepřál uvést jméno, tvrdí, že tržiště mu sice zatím přímo nekonkurují v nabízeném zboží, jenomže výrazně přispěla k navýšení cen za marketing.

„Na nás to v tuto chvíli dopadá jen v cenách reklamy. Tyto náklady u sortimentu kancelářských židlí šly za rok nahoru o 25-35 procent. Nejvíc je to znát na Googlu, FacebookuInstagramu. Nejenže roste cena, ale zároveň se reklamy méně zobrazují a je nižší šance, že trefí zákazníka,“ popsal jednatel e-shopu.

„Hůř jsou na tom e-shopy s drobným zbožím – hračkami, bižuterií, upomínkovými předměty. To se velmi dobře prodává a Číňani je umí velmi levně,“ dodává.

„Padáme až o 40 procent“

Ještě tvrdší zkušenost má Miroslav Příkopa, jednatel společnosti Concetta Beauty, která provozuje středně velký e-shop s bižuterií, minerály a ezoterikou Nefertitis.cz. Obchod funguje dvacet let a zákazníky má i na Slovensku. Jejich počet však podle Příkopy razantně klesá, odcházejí totiž na Temu, kde stejně vypadající zboží pořídí o více než polovinu levněji.

„Počet zákazníků od začátku letošního roku klesl o 22 procent, ztrácíme většinou nové zákazníky, věrné si zatím držíme,“ uvedl.

„Na trhu jsme asi dvacet let. Měli jsme obrat kolem 40 milionů Kč, řadu let jsme byli naprosto spolehlivě ziskoví, s rentabilitou kolem dvanácti procent – a státu odvádíme ročně na daních 10 milionů korun,“ říká a dál líčí, že se situace prudce zhoršila v roce 2024 s agresivní aktivitou tržišť.

„Od loňského srpna spadl náš obchod v ČR o 25 procent a na Slovensku padáme o 40 procent. Z naprosto spolehlivě ziskové firmy jsme za loňský rok ve ztrátě 500 tisíc korun, za první dva měsíce tohoto roku máme ztrátu milion korun,“ popsal.

Ztrátu zatím podnik kryje z finančních rezerv, ale namísto devíti zaměstnanců už ve firmě pracují jen čtyři lidé. Část skončila na překážkách v práci, část odešla sama.

Příkopa potvrzuje to, co tvrdí i někteří další byznysmeni v e-commerce, kteří se potýkají se stejnými problémy. Nevadí jim, že konkurence prodává levněji, ale to, že nízké ceny dosahuje tím, že neplní stejná legislativní pravidla, která oni plnit musí - tedy například povinné certifikace zboží, řádné proclívání zásilek nebo úhradu ekologických poplatků.

„Náramek z jadeitu nebo černého obsidiánu u nás stojí přibližně 199 korun, za 40 korun je to naprostá syntetika. Tolik stát nemůže,“ dává příklad. Ale až to zákazník zjistí, čeká ho strastiplná a většinou marná cesta reklamace u neznámé čínské firmy. A to to navíc velmi dobře ví.

Oproti extrémně nízkým cenám jdou zvýšené náklady za reklamu. „Dřív nás získání jedné objednávky stálo 60 korun, dnes nás přes Google Ads stojí 159 korun. To je naprosto likvidační,“ uvedl. „Vývojáři, kteří nám programují platformu, spolupracují se zhruba 80 e-shopy a 12 z nich, kteří jsou podobně velcí jako my, má problémy,“ dodal.

Rok zlomu

Prudký pokles prodejů hlásí i prodejce merchandisingových předmětů ze světa hudby a filmu Musicwear.cz. Obchodu v polovině roku 2024 prudce klesly prodeje o 25 procent a za reklamu prý platí o čtvrtinu více. Roční obrat má ve vyšších milionech korun. Cenu reklamy vyšponovala obří tržiště, pro které miliony dolarů na získání trhu nejsou problém.

„Letošní rok bude rozhodující, buď se nám podaří dostat se na nové trhy, nebo budeme muset zvažovat ukončení činnosti,“ líčí těžkosti majitel Vítězslav Tomeš, který kromě Slovenska uvažuje o expanzi na další zahraniční trhy. Zhoršení přičítá vstupu Temu a Sheinu na český trh.

Levnější a nelicencované

„Na Temu lze nakoupit konkurenční zboží s dopravou zdarma za ceny, za které my je ani nenakoupíme. Například trička renomovaných světových kapel za ceny od 110 do 300 Kč. My začínáme na částce 499 Kč, řadu triček ale prodáváme dráž. To je pořád skvělá cena, na velkém koncertě běžně stejné tričko stojí 800 až 1100 Kč,“ říká.

„Kámen úrazu je v tom, že v případě Temu se jedná o nelicencované zboží, což potvrzují všichni naši dodavatelé z Anglie, Německa, Švédska,“ dodává. S padělky e-shop bojuje už od svého vzniku v roce 2013, ale teď je to prý mnohonásobně větší problém.

Koncem roku 2024 zase zkrachoval e-shop s vybavením pro kutily a výrobky pro domácnost domatech.cz, který měl ještě v roce 2021 obrat 289 milionů Kč. Ve svém insolvenčním návrhu jako jeden z důvodů bankrotu označil právě rostoucí konkurenci tržišť Temu a Allegro, vysoké ceny za reklamu, ale také propad zájmu zákazníků kvůli válce na Ukrajině. Tržby e-shopu klesly o více než 50 procent.

Jeden z konzultantů v e-commerce, který nechtěl mluvit na jméno, je však názoru, že v mnoha případech za současné problémy internetových obchodů nemohou jen online tržiště, ale často také přístup českých obchodníků, kteří teď prostě nejsou schopni obstát v tvrdé konkurenci.

„Velké části malých a středních českých firem chybí dlouhodobé strategické myšlení, investice do inovací, schopnost efektivně řídit finance, ale také ochota se stále měnit,“ je přesvědčen.

Doporučované