Hlavní obsah

Zmrzlina s inflační doložkou. Firmy zbrojí na rok, kdy budou ceny skákat

Foto: Pixabay.com

Adria Gold dodává restauracím a jídelnám suroviny a zmrzlinu. Kolik bude stát celý příští rok, ale netuší. Ilustrační foto

Reklama

22. 12. 2021 14:44

Menší výrobci řeší ceníky na příští rok. Kvůli zdražování surovin nedokáží odhadnout ceny, za které budou v roce 2022 schopni prodávat. Ve smlouvách se tak poprvé objevují klauzule, které umožní ceny během roku měnit.

Článek

Máte rádi malinovou zmrzlinu? Letos výrobce zmrzliny, společnost Adria Gold, prodávala tři a půl kilové balení za 490 korun bez DPH. Pro příští sezonu cenu už však vychází stejný kelímek na 650 korun.

A to se do ceny promítají jen vyšší náklady na nedostatkové maliny. Další suroviny, zvýšení cen energií či vyšší mzdové náklady se do této ceny ještě nepropsaly.

Nikdo nám nic neslíbí a nezaručí. Máme nějaký propočet, spočítali jsme aktuální ceny, s těmi vyběhneme začátkem roku, ale máme tam smlouvu, že se to může během roku změnit.
Lukáš Bartoš, obchodní ředitel Adria Gold

„Ještě v létě jsme se smáli tomu, že velkovýrobci pozastavovali výrobu malinové zmrzliny. Teď už to chápeme. Zdražení je obrovské, nahoru jde vše a něco i v řádech sta procent. Nejhorší je ale ta nejistota,“ vysvětluje Lukáš Bartoš obchodní manažer Adria Gold s tím, že firma absolutně netuší, za jaké ceny bude během roku nakupovat a i když se snaží předzásobit, nejde to na celý rok.

„Dříve také stoupaly ceny, ale byla tam nějaká jistota. To teď není. Mléko minulý týden stálo 85, teď 95 a na leden nám ho nabízí za 105. Jestli se to zastaví, to ale nevíme,“ dodává Bartoš s tím, že v minulosti bylo zvykem, že své ceníky vydala firma na celou sezonu dopředu a ceny držela.

„Teď jsme se snažili předpovídat, jak to může být, ale to je věštění. Nikdo nám nic neslíbí a nezaručí. Máme nějaký propočet, spočítali jsme aktuální ceny, s těmi vyběhneme začátkem roku, ale máme tam smlouvu, že se to může během roku změnit,“ dodává.

Pro firmu navíc velké náklady navíc přinese zdražení energií. Cenu má totiž fixovanou do konce letošního roku. „Pro příští rok máme predikci, že zaplatíme dvakrát až třikrát víc. U nás jedou mrazáky celoročně, takže právě elektřina výrazně promlouvá i do ceny výrobků,“ dodává Bartoš.

V podobné situaci jsou i další výrobci. Všem výrazně rostou náklady a nevědí, kde se ceny za suroviny, které nakupují zastaví. „Současná nejistota je velký problém. My jsme začali podnikat před pěti lety a byli jsme zvyklí na stabilitu, pokud se něco zdražilo, tím, že jsme rostli, vyrovnalo se to našimi vyššími odběry. Teď vyšší objem nikoho nezajímá, naopak nám spíš řeknou, že nám toho tolik nedodají,“ říká Václav Durďák jednatel Čokoládovny Janek.

Firma připravila ceníky na první pololetí, pro které má nakoupené zásoby. Už teď ale počítá s tím, že v tom druhém pololetí, budou ceny nejspíš jiné.

„Zdražuje vše. Začíná to u nepatrných položek, jako jsou třeba kartony. I když to vypadá, že je zdražení v korunových položkách, v globále celoročního nákupu už jdeme do stovek tisíc. Pak tu jsou samozřejmě suroviny a energie,“ dodává Durďák s tím, že pro firmy, které takzvaně jedou „na hranu“ bude příští rok velmi složitý.

Po malé vlně přijdou další

Plány na zdražování mnohdy v odhadech výrobců přesahují deset procent. Je to ale moc velké sousto a takové požadavky je nereálné prosadit u obchodníků. Zákazníci se tak musí připravit v příštím roce na to, že se regálové ceny změní v několika vlnách.

Malá pobřežní vlna je za námi. Zdražování ale bude nekonečný příběh. Náklady jako energie a další vstupy stále raketově rostou. Nedovolím si říct, o kolik celkem v roce 2022 zdražíme, ale bude to muset být ve vlnách.
Michal Škoda, jednatel Hollandia

Zdražení salámovou metodou potvrzuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, ale i potravinářské firmy.

„Ano, přesně takto to od dominantních dodavatelů slyšíme, zkouší to velmi důrazně a když obchody navýšení odmítnou jako přehnaně vysoké, tak to zkouší po částech,“ uvedl Prouza a dodal: „Vidíme u velkých dodavatelů velké navyšování cen, plus 10 procent na nových cenících je spíš pravidlem.“ Inflaci víc na uzdě obchody udrží u vlastních privátních značek.

Ceny potravin v obchodech se začaly navyšovat už letos na podzim. Například karlovarská mlékárna Hollandia, výrobce selských jogurtů, zdražila o tři až čtyři procenta, ale je to jen začátek.

„Malá pobřežní vlna je za námi. Zdražování ale bude nekonečný příběh. Náklady jako energie a další vstupy stále raketově rostou. Nedovolím si říct, o kolik celkem v roce 2022 zdražíme, ale bude to muset být ve vlnách,“ řekl jednatel Michal Škoda.

Impuls přichází od subdodavatelů, tedy zemědělců, kteří mlékárnám dodávají mléko. Podle Českého svazu mlékárenského surovina letos stoupla o 13 procent na 9,50 za litr, ale zemědělci požadují minimálně deset korun.

Cena mléka tvoří podle šéfa svazu Jiřího Kopáčka v ceně mléčných výrobků 70 až 80 procent běžné ceny. „V průměru odhaduji, že mléčné výrobky v příštím roce zdraží o 12 procent,“ vyhlíží do budoucna. Obává se, že kvůli tomu klesne spotřeba mléčných výrobků.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované