Hlavní obsah

Estonsko zavedlo autobusy zdarma. Omezuje spotřebu fosilních paliv

Foto: Profimedia.cz

Autobusová doprava je nyní v Estonsku zdarma v 11 z 15 okresů.

Pobaltská země chce omezit spotřebu fosilních paliv a povzbudit lidi k ekologičtějšímu cestování. Od roku 2013 cestují po městě autobusem zdarma obyvatelé Tallinnu. Podle starosty metropole jde o úspěšný projekt.

Článek

Estonsko se stalo první evropskou zemí, která nabízí cestování autobusem prakticky po celém svém území zdarma. Učinilo tak v naději, že zpomalí vylidňování venkova a zároveň sníží spotřebu pohonných hmot. Autobusy zdarma od začátku července fungují v 11 z 15 okresů Estonska, uvedla agentura AFP.

„V Evropě existuje hodně měst a regionů, kde je hromadná doprava zdarma, ale až doteď neexistoval podobný projekt v celostátním měřítku,“ řekla ministryně hospodářství a infrastruktury Kadri Simsonová. „Hledali jsme, jak oživit venkov a zastavit odchod obyvatel do měst,“ vysvětlila s tím, že program je výsledkem debat mezi ústřední vládou a okresy.

„Na úrovni okresů se bezplatná autobusová doprava zaměřuje hlavně na vytváření možností pro mobilitu obyvatel venkova a na to, aby jim zaručila přístup ke každodenním službám,“ upřesnila.

Ministryně připomněla, že estonský parlament loni rozhodl o omezení spotřeby fosilních paliv, a to tak, aby v celostátním měřítku v roce 2030 zůstala na úrovni roku 2012. „Znamená to, že musíme najít způsob, jak lidi povzbuzovat k ekologičtějšímu cestování, například hromadnou dopravou,“ uvedla ministryně. Tento postup by podle ní mohl i snížit počet soukromých aut na silnicích.

Kritici se však obávají možných negativních dopadů bezplatné autobusové dopravy na železnici. Národní dopravce Elron se ale tváří klidně a chlubí se rostoucím počtem cestujících ve vlacích: letos jich je o osm procent víc.

Od roku 2013 jezdí autobusy zdarma v hlavním městě Tallinnu. Cílem bylo přimět lidi, aby veřejné dopravě dávali přednost před auty, a také usnadnit cestování nejchudším. Podmínkou pro cestování zdarma je trvalý pobyt ve městě. Starosta metropole Taavi Aas trvá na tom, že jde o úspěšný projekt, přestože aut v hlavním městě přibylo. Polovina uživatelů městské hromadné dopravy podle loňského průzkumu tvrdí, že ji začali využívat častěji od doby, co je zdarma.

Jízda zdarma v bezplatných autobusech, opatřených tabulkou s nápisem Tasita, není podle estonského tisku podmíněna trvalým pobytem v dotyčném okrese. Kvůli statistice si ale cestující mají jízdu zaznamenat za pomoci karty, která se prodává za dvě eura (asi 50 Kč) a platí ve všech okresech, které bezplatné linky zavedly. Ve zbývajících čtyřech okresech smějí zdarma cestovat jen cestující mladší 20 let či starší 62 let, poznamenal server Err.ee.

Doporučované