Hlavní obsah

Fašista, terorista, agent CIA. Takto útočí na zadrženého novináře

Foto: Profimedia.cz

Zadržení Prataseviče vyvolalo ostře odmítavou reakci západních zemí.

Reklama

15. 6. 21:10

Když běloruský režim v květnu zadržel novináře a aktivistu Ramana Prataseviče, dezinformační zdroje obratem spustily kampaň s cílem Lukašenkova kritika znevěrohodnit. Zkreslené i zcela lživé informace se šíří i českým internetem.

Článek

Není úplně jisté, kde a v jakém stavu Raman Pratasevič momentálně je. Podle oficiálních běloruských informací je stále zadržován v zemi, kam ho tamní režim koncem května dostal poté, co běloruská stíhačka donutila k přistání v Minsku civilní letadlo společnosti Ryanair. To mířilo z Athén do litevského Vilniusu, kde Pratasevič žije.

Tento týden Bělorusko zveřejnilo další video - aktivista v něm tvrdí, že se mu daří dobře a že ho nikdo nemučí. Je však na místě domnívat se, že video je zmanipulované, tak jak Bělorusko už opakovaně předvedlo v minulosti.

Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.

Bělorusko zůstalo i po rozpadu SSSR výrazně provázáno s Ruskem, hlavou státu je již od roku 1994 prezident Alexandr Lukašenko, kterého západní země kritizují za nedemokratické postupy. Naposledy zvítězil v roce 2020 ve zmanipulovaných volbách, jejich výsledky řada zemí neuznala. Projevy opozice režim tvrdě potlačuje.

Zhruba týden po zatčení Prataseviče běloruská státní televize zveřejnila video, v němž se odpůrce režimu přiznává k tomu, že organizoval protistátní nepokoje a uvádí rovněž, že respektuje prezidenta Lukašenka. Záběry vznikly pravděpodobně po mučení, jehož stopy jsou na videu patrné i přes to, že kamery snímaly novináře z větší vzdálenosti.

Pratasevičův otec poukázal třeba na to, že jeho syn vůbec nemluví svými slovy a že ho po týdnu KGB nejspíše zlomila. Rovněž české ministerstvo zahraničí považuje vystoupení za vynucené a zmanipulované. „Je neuvěřitelné, že ve 21. století Lukašenkův režim používá vůči svým oponentům metody známé z dob nejbrutálnějších stalinistických represí 30. až 50. let 20. století,“ stojí mimo jiné v prohlášení ministerstva.

Bělorusko dlouhodobě označuje někdejšího hlavního redaktora opozičního informačního kanálu Nexta za extremistu. A tvrzení, která se o šestadvacetiletém Pratasevičovi objevují na internetu, v diskuzích a řetězových mailech, jsou přesně v tomto duchu.

„Sledované dezinformační weby zcela přebírají ruské nebo běloruské oficiální narativy o Ramanu Pratasevičovi a celé akci,“ zhodnotili zprávy ve svém pravidelném monitoringu dezinfoscény Čeští elfové, organizace, jež se věnuje rozkrývání dezinformačních kampaní na českém internetu.

Nejčastější motivy dezinformací namířených konkrétně proti běloruskému novináři? Pratasevič je podle nich fanatik, pučista a terorista, jehož zatčení je součástí snahy KGB zabránit státnímu převratu. Dokola se objevuje i motiv napojení Prataseviče na nacionalistickou scénu včetně účasti v ukrajinském vojenském batalionu AZOV, případně dokonce napojení na CIA.

Hajlující fašista? Lež vyvrací software

Nejen v diskusích, ale i v řetězových mailech se neustále objevuje podobné obvinění, jaké ve sněmovně (která „únos“ letadla a zadržení novináře oficiálně odsoudila) pronesl poslanec Lubomír Volný, bývalý člen Okamurovy SPD.

„Já jsem strašně rád, že nácek Raman Pratasevič sedí ve vězení. A je mi úplně jedno, kde tenhle nácek a fašista sedí, jestli sedí v běloruském vězení, nebo v jakémkoliv jiném vězení, protože to je fašistické prase. Je vyfocen na desítkách fotografií, kde hajluje, je vyfocen na desítkách fotografií, kde používá nacistické symboly a kamarádí se s ukrajinským Pravým sektorem. Je to nácek a já jsem rád, že je v běloruském vězení, a vůbec by mi nevadilo, kdyby tam dostával trošičku do těla, protože s nácky a s fašisty nemám slitování,“ citoval Volný jeden z mailů, který ve své databázi zachytili i Čeští elfové.

Mimochodem, Facebook minulý týden Volnému smazal jeho stránku za opakované nenávistné projevy.

Tím, zda Pratasevič někdy hajloval a objevil se na desítkách fotografií, které to mají dokládat, se zabýval mimo jiné fact-checkingový web Faktické info. Závěr? „Ne, neexistují žádné věrohodné důkazy, že Raman Pratasevič hajloval,“ uvádí jeho autoři.

Je pravda, že na sociálních sítích se skutečně objevila fotka dvou mladých mužů, kteří hajlují před běloruskou vlajkou, ale Pratasevič na záběrech není.

„Fotografie, na které jsou dva hajlující mladíci, se objevila na ruských webech už v dubnu 2015. Na fotografii byl identifikován Konstanty Achromienko. O tom, že by na fotografii byl Raman Pratasevič, není ani zmínka. Následně se fotografie objevila v únoru 2016. Ani zde na ruských webech není jakákoliv zmínka, že na fotografii je Raman Pratasevič,“ uvádí podrobnosti web Faktické info s vysvětlením, že projekt používá software, který může porovnat biologické znaky na fotografiích. Program přitom nenašel téměř žádnou podobnost mezi mladíky na fotografii a Ramanem Pratasevičem.

Bojovník batalionu Azov? Ne, novinář ve válce

Běloruský aktivista a bloger má rovněž být členem ukrajinského Batalionu Azov, což je polovojenská dobrovolnická jednotka. Pravost tvrzení se snaží jeho autoři dokládat rozmazaným videem, případně fotografiemi Prataseviče ve vojenské uniformě.

On sám už před několika lety uvedl, že jako novinář a fotograf skutečně strávil rok na Ukrajině ve válce na Donbasu, kde byl zraněn. Běloruské noviny pak začaly zmiňovat právě Azov a obvinily novináře, že bojoval s těžkými zbraněmi po boku nacionalistů a neofašistů.

Jak však ukazuje například rozbor webu Meduza, který se snaží přinášet vlastní nezávislý pohled na Rusko a jemu blízké země, skutečné důkazy proti blogerovi neexistují – že by Pratasevič byl u batalionu Azov odmítají jako jeho rodiče, tak také jeho zakladatel Andriy Biletsky, podle nějž Pratasevič působil na Donbasu jako kameraman.

Podle Meduzy tvrzení o spojení Prataseviče s ukrajinskými ultranacionalisty v podstatě okamžitě po jeho zatčení začalo agresivně propagovat běloruské provládní zpravodajství a rovněž tamní oficiální kanály na tamní sociální síti Telegram.

Jedním z šiřitelů tohoto tvrzení je například proruský ukrajinský blogger Anatoly Sharyi, který poukázal třeba na to, že se prý Pratasevič dokonce objevil na titulní straně jednoho z vydání věstníku batalionu Azov. Což ovšem experti vylučují.

„Na fotografii vydávané za důkaz není Raman Pratasevič, ale padlý ukrajinský voják Andrij Snitko. Podobnost mezi Pratasevičem a Snitkem je pouze náhodná, potvrzením byla jen počítačová analýza, která už kvůli špatné kvalitě snímku na věstníku rozhodně nemá váhu důkazu, jaká mu je přikládána,“ cituje web Manipulátoři.cz analýzu, kterou pro něj zpracovali Čeští elfové.

Agent CIA? Konspirace dezinformátorů bez důkazů

Z podobných informací, jsou ty výše zmíněné, následně vycházejí i tuzemské dezinformační weby, jako je například Aeronet, který v souladu s běloruskou státní propagandou novináře popisuje jako „teroristu“ a „pučistu.

„Na dezinformačních webech se objevují články, které zpochybňují roli Ramana Prataseviče co prodemokratického novináře či bloggera, a naopak zdůrazňují údajnou problematičnost jeho aktivit. Jedná se například o údajnou neonacistickou minulost spojenou s batalionem Azov bojujícím na Donbasu. Aeronet se rovněž zabýval údajnou manipulací, kterou byl vystaven neznámými lidmi v pubertě a která měla mít za následek vymytí mozku a rozchod s rodinou. Narativ v linii s moskevskou nebo Lukašenkovou linií je i ten, že Pratasevič měl připravovat krvavý puč a že se jednalo o agenta CIA,“ shrnuje mluvčí Českých elfů Vít Kučík.

Mýty pod lupou

Fakty a argumenty odborníků bojujeme v rubrice Mýty pod lupou proti dezinformacím a hoaxům, které se šíří internetem, na sociálních sítích i v diskuzích pod zpravodajskými články.

Aeronet je jeden z nejznámějších dezinformačních webů, který šíří konspirace a zjevné nepravdy ve jménu zejména ruských zájmů. Manipulátoři.cz zároveň upozorňují, že článek, z něhož očividně vychází text Aeronetu, publikovala anglická mutace RT, tedy hlásná trouba putinovské propagandy, už 26. května. Následně započala exploze šíření po twitterových účtech, v drtivé většině prokremelských nebo podporujících běloruský režim. Nechybí notoričtí konspirační teoretici jako Ivan Kačanovskij a Ben Norton, anebo krajně levicový antisemita Volodymyr Iščenko.

Aeronet navíc podle monitoringu Českých elfů rozvíjí konspiraci, že do údajného převratu v Bělorusku a jeho financování „měla být zapojena také Česká republika a její tajné služby. Reakce západních zemí má být pokrytecká, protože ty také v minulosti nutily k přistání letadla nezápadních zemí. V samostatném textu pak Aeronet vydává Prataseviče za pravicového extremistu, nacistu, bojovníka ukrajinského batalionu Azov či agenta CIA,“ píší Elfové. Nic z toho však není podloženo jakýmikoliv validními důkazy. Přesto se tato tvrzení v různých variacích šíří už nejen z prokremelských účtů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované