Hlavní obsah

Firma žaluje ČEZ o 81 milionů. Vadný transformátor jí víc než deset let násobil spotřebu

4. 12. 2018

Transformátory, které podle žaloby deset let špatně měřily spotřebu firmě FOL-Obal z Doks v severních Čechách. (Video: Vojtěch Blažek, Seznam.cz)

Stačilo vyměnit zařízení a firmě najednou klesla spotřeba elektřiny na polovinu. ČEZ tvrdí: Není jisté, že je to naše chyba.

Článek

Byla sobota 26. března. Tohle datum z roku 2016 si Tomáš Mikule pamatuje přesně, protože jeho firma musela zastavit výrobu. V areálu továrny na plastové obaly v Doksech na Českolipsku totiž technici měnili staré měřicí transformátory za nové.

Vlastně rutinní, nijak zajímavý zákrok.

Ale v pondělí přišlo překvapení.

Firma sleduje každý den spotřebu elektřiny – a ta byla najednou poloviční. Přitom stroje běžely stejně jako jindy. „Hned jsme začali zjišťovat, co se děje,“ vzpomíná Tomáš Mikule. Brzy se to dozvěděl: Podle techniků byly měřící transformátory špatně zapojené. Takže – zjednodušeně – vykazovaly o polovinu vyšší spotřebu.

Podle firmy se to stalo chybou pracovníků polostátního ČEZu, kteří původní transformátory zapojovali.

A protože vše trvalo nejméně deset let, je z toho teď velmi neobvyklý soudní spor: Firma FOL-Obal žaluje ČEZ o víc než 81 milionů.

Jsou to prý peníze, které během let zaplatila zbytečně. „Z pohledu majitele vidím, že jsme o ty peníze přišli,“ vysvětluje Mikule na číslech.

Každý rok zkrátka mohla firma vydělat o osm milionů víc.

Měří spotřebu. Ale dvakrát

Tomáš Mikule převzal výrobu v Doksech v roce 2006. Před tím v areálu na okraji města působili němečtí vlastníci. Transformátory se zapojovaly ještě za jejich éry v 90. letech.

Před třemi lety pak nynější vedení firmy zažádalo kvůli úsporám o snížení příkonu. Dostalo svolení ČEZu jako vlastníka vedení. Takže technici společnosti Lumius, od níž firma kupuje elektřinu, mohli výměnu transformátorů provést.

„Tyto měřicí transformátory byly zapojeny chybně, byla zde dvě vinutí, která byla zapojena dohromady. A z těchto měřicích transformátorů šel dvojnásobný výstup do měřáku, který tady má osazený ČEZ. Takže to násobilo spotřebovanou elektrickou energii. To nám potvrdili i pracovníci z firmy Lumius, kteří to tady měnili,“ líčí Mikule.

Mikule říká, že firma neměla šanci na chybu přijít: Když běžící výrobu od Němců přebírala, nikoho nenapadlo ověřovat, jestli je spotřeba elektřiny reálná.

ČEZ: Chyba - měli nás zavolat

Firma FOL-Obal tedy vyúčtovanou spotřebu u ČEZu reklamovala. ČEZ reklamaci neuznal tím, že měřicí zařízení patřilo firmě – nikoli ČEZu. Tomáš Mikule ale namítá, že to byli pracovníci ČEZu, tehdy Severočeské energetiky, kdo v 90. letech takhle transformátor zapojil. A že je to tedy jednoznačně jeho zodpovědnost.

ČEZ také oponuje, že vůbec není jisté, co se vlastně v transformátorové budce na okraji areálu odehrávalo. Hlavně proto, že firma – jakmile zjistila, že je něco zapojeno špatně – hned nezavolala pracovníky ČEZu, kteří by na místě vše prozkoumali.

„Není tak průkazné, kde přesně byla tvrzená chyba v zapojení zjištěna a jakým způsobem případně ovlivňovala údaje o měření elektřiny,“ říká mluvčí ČEZu Soňa Holingerová. „Teprve následně byla doložena jakási fotodokumentace demontovaných měřících transformátorů proudu a vyjádření zákazníka ke zjištěnému stavu zapojení,“ dodává mluvčí.

U soudu tak zřejmě dojde i na svědectví techniků, kteří nové transformátory osazovali – aby popsali, co viděli a jestli bylo zapojení v pořádku, či nikoli.

Firma se také bude snažit soud přesvědčit, že rozhodně do transformátorů nezasahovala – například že by je nějak neodborně už dříve přepojovala, a tak by došlo k násobení spotřeby. „Ani jsme k transformátorům neměli přístup. A navíc jsou pod nebezpečným vysokým napětím,“ vysvětluje majitel Mikule.

Nabídky od právníků: 14 milionů

Tomáš Mikule je z přístupu ČEZu roztrpčený. Už jen proto, že s ním nikdo z ČEZu problém neřešil, vše se dělo až přes právníky.

Dvě zástupkyně advokátní kanceláře podle něho nabídly firmě 14 milionů, to však Mikule odmítl. Protože škoda podle něj činí už zmíněných 81 milionů, s úroky dokonce 95 milionů.

„Pokud bude prokázáno, že bylo měření dotčeno chybou, jsme připraveni to řešit proklientským způsobem,“ ujišťuje mluvčí ČEZu Holingerová.

Mluvčí uznává, že podobné spory jako tento se téměř neobjevují. Mnohem běžnější jsou černé odběry elektřiny.

Doporučujeme

Reklama