Hlavní obsah

Firmu neprodám ani za stamiliony, říká kosmetická legenda

Reportáž z výroby kosmetiky Ryor v Kyšicích u Kladna. Eva Štěpánková, majitelka Ryoru, byla hostem pořadu Ženský byznys Petry Krmelové. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

5. 1. 2020 9:45

Ryor, kosmetická firma vyrábějící v Kyšicích u Prahy především čisticí emulze a krémy, utržila za uplynulý rok kolem 130 milionů korun. Uvažuje ale, že část peněz vrátí zpět do výroby. Zisk se pohybuje kolem 10 milionů korun, takže půlmilionová investice je pro firmu Evy Štěpánkové a její dcery Jany zásadní.

Článek

„Ano, zvažujeme nákup nového mycího zařízení, které bude na velmi profesionální úrovni. Ale není to tak jednoduché, protože vytváříme tak zvané obrácené emulze, tedy velmi mastné typy emulzí a ty jsou na mytí hodně složité. Nyní se myjí tyto kotle ručně a je to velmi náročné, takže zaměstnancům ulevíme. Právě probíhají testy tohoto zařízení, které jsou celkem náročné. Postup konzultujeme i s Vysokou školou chemicko-technologickou,“ upřesnila typ investice Jana Štěpánková, spolumajitelka Ryoru, která má zároveň na starosti obchod a marketing.

Firma expanduje na další trhy

Ryor, který Eva Štěpánková založila po porodu dcery Jany před 29 lety, je těsně před expanzí do portugalsky mluvících zemí. „Je to náročné, protože musíte zjistit, zda jsou v těch daných zemích povoleny všechny látky, které používáme, a také musíte nechat přeložit všechny etikety. Expanzi spustíme ještě v 1. čtvrtletí roku 2020,“ upřesnila Seznamu Jana Štěpánková.

Jak se vaří krém

Čtyři hodiny se ve speciálním zařízení vaří emulze. Pak se začíná chladit a postupně se přidávají aktivní a konzervativní látky. Takto vzniká v sídle firmy v Kyšicích u Kladna čisticí mléko s arnikou. Nakonec – zhruba při 35 stupních Celsia – se přimíchá parfém. „Parfém se přidává nakonec proto, že by při vyšší teplotě vyprchal,“ popisuje závěrečné fáze vzniku kosmetiky vedoucí výroby Marcel Brettschneider – v Ryoru pracuje dvanáct let. Pak se směs dochladí do 29 stupňů a vyklopí do zásobních nádob. „Čisticí mléko se musí vypouštět opatrně, nejlépe aby to stékalo po stěně, aby se nezavzdušnilo,“ líčí jeden z mála mužů v Ryoru mezi ženami.

Ryor

vznik: 1991

název: Rybíz – oranž – první použité ingredience

sídlo: rodinný dům v Praze na Strahově,

od 1997 v Kyšicích u Kladna

z původních 5 zaměstnanců dnes zhruba 80

počet produktů: 220

vývoz do zahraničí: přibližně 20 zemí

Druhý den přijde kontrola z laboratoře a prověřuje, co je potřeba: pH, vůni, viskozitu, hustotu. Jedna várka se rovná 200–300 kilogramům emulze. Chybná surovina, chybný technologický postup – to vše se dá podle vedoucího výroby z 90 procent opravit. Pokud se chystá něco nového, každý krém, každé tonikum musí projít zátěžovým testem.

Karolína Klímová, vývojářka laboratoře, vysvětluje jak: „Výrobek se dává na jeden den stát do lednice, tudíž do nízké teploty – do 10 stupňů – a na jeden den naopak do termostatu do 30 stupňů. Takhle se to nějaký čas průběžně střídá, tím pádem se na přípravek vyvíjí vysoká zátěž. Pokud vydrží, znamená to, že pak vydrží po celou dobu expirace, což jsou dva roky.“

Trendy ano, ale bio je tady zakázané slovo

Co je zrovna „in“, hlídají majitelky kosmetické legendy na veletrzích – naposledy v Paříži. „Také aktivní – tedy ty účinné látky, které používáme, mívají své pomyslné Oscary. Takže jsme třeba přivezli sněžnou řasu, extrakt z mechu, extrakt z magnolie. A letos je novinkou látka, která redukuje vliv modrého záření, ze smartphonů, z monitorů, takže když budete koukat na Seznam Zprávy a pak aplikujete tento krém, tak bude všechno v pořádku,“ směje se Jana Štěpánková, která má ve firmě na starost především marketing a obchod, a dodává: „Naprostou novinkou roku 2020 je balzám na rty s rýžovým olejem a japonskou třešní.”

Rozhovor s Evou Štěpánkovou, majitelkou Ryoru. Po nezdařené operaci páteře se znovu učila chodit. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

Eva Štěpánková

– původně pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky jako vedoucí výroby

– odešla ve svých 43 letech na mateřskou dovolenou. Jako samoživitelka chtěla uživit dceru a neprodávat vlastní nápady někomu druhému, proto založila Ryor

– v roce 2019 získala Řád Vavřínu Hospodářské komory ČR za významné podnikatelské úspěchy

– v roce 2018 se umístila v rubrice „7 nad 70“ časopisu Forbes. Pravidelně se umisťuje v jejich žebříčku Nejvlivnější ženy Česka

Přesto se módní vlny snaží ignorovat. Věrni zůstávají chemii: „Teď je trend, kterého se ale my nechceme chytat, a sice superfoods. Abychom kosmetiku vyráběli třeba z kustovnice čínské, chia semínek a podobně. Víme, že zázračná potravina vlastně neexistuje, že záleží na tom, co jíte v kontextu – řekli jsme i našim dodavatelům, aby nám tohle vůbec nepředstavovali. Nechceme to dělat pro marketing, aby se to prodávalo chvilku. Věříme tomu, co má opravdu klinické studie.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované