Hlavní obsah

Některé firmy mají naočkováno přes 70 % svých lidí. Dávají jim výhody

Foto: SZ Michal Šula

Některé společnosti v Česku mají v kritické infrastruktuře naočkováno i 85 procent zaměstnanců. (ilustrační foto)

Reklama

Některé společnosti v Česku již mají proti covidu-19 naočkovanou více než polovinu zaměstnanců. Mezi nimi jsou například Škoda Auto, ČEZ či Linet. Počet vakcinovaných chtějí ještě zvýšit a své lidi k tomu různě motivují.

Článek

Některé firmy nespoléhají na stát a vzaly motivaci zaměstnanců k očkování proti covidu-19 do vlastních rukou. Velkým společnostem v Česku se to daří, což ukazují čísla proočkovanosti, která přesahují 50 procent.

Mezi nimi je například největší výrobce elektřiny v Česku ČEZ. „Ve skupině zaměstnanců klíčových pro zajištění hladké výroby a distribuce elektřiny a tepla, tedy zaměstnanců kritické infrastruktury státu, máme proočkovaných téměř 85 procent lidí,“ uvedla tisková mluvčí skupiny ČEZ Barbora Peterová.

ČEZ prioritně cílí právě na co největší proočkovanost u pracovníků v kritické infrastruktuře, kteří zajišťují dodávky energie v Česku. „Těší nás a vážíme si toho, že právě v této skupině má společnost ČEZ štěstí na odpovědné zaměstnance,“ vysvětluje Peterová hlavní důvod velkého počtu naočkovaných.

Aktuálně je očkováno 55 procent zaměstnanců první dávkou, 42 procent oběma dávkami. Čísla však průběžně stále rostou.
Miroslav Vránek, mluvčí Pražské plynárenské

Zaměstnanci kritické infrastruktury byli očkováni přednostně i v Pražské plynárenské, která se také aktuálně blíží k více než poloviční proočkovanosti. „Aktuálně je očkováno 55 procent zaměstnanců první dávkou, 42 procent oběma dávkami. Čísla však průběžně stále rostou,“ říká mluvčí společnosti Miroslav Vránek.

Podle informací ze Svazu průmyslu a dopravy ČR má naočkováno více než 50 procent zaměstnanců také automobilka Škoda Auto, výrobce lůžek Linet, Severomoravské vodovody a kanalizace či Vítkovice Steel.

V Severomoravských vodovodech a kanalizacích, kde vakcínu v současnosti dostalo zhruba 61 procent zaměstnanců, dbají na zdraví lidí hlavně kvůli oboru, v němž působí. „I naše interní pravidla a pandemické plány byly po celou dobu pandemie přísnější než ta celostátně platná,“ doplnil mluvčí společnosti Marek Síbrt.

Naší ambicí je mít proočkováno vice než 85 procent. To se nám už v některých pobočkách v rámci skupiny povedlo.
Vladimíra Michnová, HR ředitelka firmy Linet

Společnost Linet, která se zaměřuje na výrobu nemocničních lůžek, má aktuálně naočkováno přes 70 procent zaměstnanců.

„Naší ambicí je mít proočkováno více než 85 procent. To se nám už v některých pobočkách v rámci skupiny povedlo, ale v Česku se bavíme o 1200 zaměstnancích, což není tak jednoduché,“ sdělila Vladimíra Michnová, HR ředitelka společnosti Linet.

Společnost Vítkovice Steel počet vakcinovaných s ohledem na soukromí zaměstnanců nesděluje. Podle finančního ředitele a člena představenstva Radka Strouhala je již naočkovaná většina. „Ideální proočkovanost je samozřejmě 100 procent, nicméně máme řadu zaměstnanců, kterým sami lékaři doporučili očkování odložit,“ sdělil Strouhal.

Firmy však respektují, že je očkování proti covidu-19 dobrovolné a své zaměstnance do něj nenutí. K vakcinaci pracovníky motivují různým způsobem - o očkování pravidelně informují a vyzývají je, aby se nechali očkovat, pokud mohou.

„Zorganizovali jsme například seminář s lékařkou právě na téma očkování, máme také zřízenou speciální zdravotní Infolinku covid-19, kde mohou zaměstnanci vše kolem nemoci konzultovat se zdravotníky,“ říká za ČEZ Peterová.

Každý očkovaný zaměstnanec získá jako odměnu body do interního programu benefitů v hodnotě 2000 korun nebo až dva dny volna.
Martin Ježek, mluvčí Škoda Auto

Škoda Auto se snaží očkování urychlit pomocí motivačního programu, který vyhlásila na základě dohody s Odbory KOVO. Výhody mohou čerpat ti, kteří se již nechali očkovat, nebo dostanou obě dávky do konce září.

„Každý očkovaný zaměstnanec získá jako odměnu body do interního programu benefitů v hodnotě 2000 korun nebo až dva dny volna,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Martin Ježek a dodává, že program myslí i na zaměstnance na mateřské či rodičovské dovolené.

Motivovat zaměstnance k očkování a snížit tak riziko nákazy ve firmě se snaží i Vítkovice Steel. Společnost za to nabízí možnost využití home office nebo náhradního volna.

„Další benefity jako například ve státním sektoru nepřipravujeme, nechceme mezi našimi zaměstnanci vytvářet propast, která již nyní ve společnosti vznikla,“ říká Strouhal.

Dny volna, odměny i konec respirátorů

Linet je součástí důležité infrastruktury ve zdravotnictví, proto je zdraví zaměstnanců pro fungování firmy klíčové. „Všichni zaměstnanci, kteří doloží potvrzení o očkování, automaticky získávají finanční odměnu do kafeterie,“ říká Michnová.

Díky současné proočkovanosti se společnost dostala v rámci vlastního protiepidemického plánu na nejlehčí stupeň opatření. Od pondělí tak mohou zaměstnanci odložit respirátory. „Věříme, že i tato změna je velmi příjemným benefitem,“ dodává Michnová.

Některé firmy však v posledních týdnech pozorují, že zájem o očkování oproti předchozím obdobím upadá. „Proto diskutujeme o tom, jak doposud neočkované zaměstnance motivovat k tomu, aby tak učinili - například možností čerpat den volna,“ popisuje Síbrt.

Reklama

Doporučované