Hlavní obsah

Firmy staví nabíječky za své. Do domácích garáží je zaplatí stát

Foto: Motor1

Ilustrační foto.

Počet elektroaut v Česku pomalu roste a s tím stoupá i poptávka po nabíjecích stanicích. Aktuálně připadá na jednu nabíječku téměř devět vozů. Majitelé komerčních budov začínají stavět vlastní a podpořit nabíjení se chystá i stát.

Článek

Počet řidičů, kteří si pořizují elektromobil, v Česku roste. Přímou úměrou roste také poptávka po nových nabíjecích stanicích.

Nová obchodní a administrativní centra už většinou na nabíjení myslí. „Čím novější a modernější objekt, tím se zde více počítá s instalací dobíjecích stanic. Výsadou není pouze hlavní město, jakkoliv zde nejrychleji roste infrastruktura. Plošně jde hlavně o krajská a okresní města,“ říká David Pulkert, obchodní ředitel společnosti M2C, která se v Česku stará o facility management (zabývá se řízením podpůrných činností firmy, pozn. redakce).

Veřejná síť elektronabíječek totiž nestačí, a tak musejí nabíjecí místa dostavovat i majitelé starších budov, nic jiného jim totiž nezbývá.

Ministerstvo průmyslu a obchodu v letošním červnu zveřejnilo seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic. Podle něj je v České republice v současnosti na 744 dobíjecích stanicích evidováno 1 417 dobíjecích bodů.

„V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 12 520 elektrických vozidel. Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 8,8 elektrických vozidel. Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře Ministerstva dopravy na dynamice,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Elektrická vozová flotila

O tom, jak si v Česku elektromobilita získává pozornost, svědčí i přístup některých zdejších firem, které kompletně přecházejí na elektrické vozy. Příkladem je skupina Moneta, která už v roce 2017 jako první firma v Česku přesedla do elektroaut. Do roku 2026 budou ve firemní flotile tvořit 80 procent všech vozů a od roku 2030 by měl být celý vozový park výhradně poháněný elektřinou.

I to je důvod, proč David Pulkert předpokládá, že u nových budov bude do několika let uzákoněna povinnost vybavit je dobíjecími stanicemi.

Už nyní je jasné, například podle Národního plánu čisté mobility, že počty elektromobilů a zároveň s tím také poptávka po nabíjecích stanicích porostou. Podle něj by v Česku mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 tisíc až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu. V roce 2035 podle ambiciózních plánů Evropské komise navíc skončí na „starém kontinentu“ výroba nových automobilů, které nebudou poháněné elektřinou či vodíkem.

Zatím tomu prodejní čísla nenasvědčují a elektromobil je vzhledem k velmi vysokým pořizovacím cenám brán jako prémiové auto pro bohaté lidi. Dle statistik SDA je v Česku 7 103 osobních vozidel poháněných čistě na elektřinu.

Na rostoucí podíl elektroaut v Česku se však nepřipravují jen komerční budovy. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž v červnu oznámilo, že příští rok v tuzemsku vznikne dalších téměř dva tisíce veřejných dobíjecích stanic.

Dotace na domácí nabíječku

Posun směrem k elektromobilitě však nevyřeší jen veřejné nabíječky, ty totiž budou jednou tvořit jen menší část z celkového počtu nabíjecích bodů.

Hlavním tahákem pro majitele elektrovozů má totiž být domácí nabíjení. Od podzimu se rozběhne program „Nová zelená úsporám“, který se zaměřuje na úsporu energií v rodinných a bytových domech a jejich environmentálně šetrné a efektivní využití.

Na výstavbu domácí dobíjecí stanice bude možné získat dotaci až 30 tisíc korun, což je zároveň její pořizovací cena. Pravidla podpory budou jenom tři – jedna nabíječka na jeden dům, žádné komerční využití a vlastní pozemek či dům, kde bude nabíječka zabudována.

Podle české firmy COM Electric je dobré na nabíjení myslet už při stavbě rodinného domu a přivést rozvaděče elektrických kabelů k místům, kde budou wallboxy. Pokud jich v domě bude umístěno více, je třeba mít všechny nabíječky propojené datovými kabely.

„Velice často jsme svědky toho, že stavitel domu má sice správně přivedeny elektrické kabely k místům, kde mají být wallboxy, ale datové kabely nataženy nejsou a na již dokončených novostavbách je mnohdy nemožné je dodatečně nainstalovat,“ připomíná Pavel Dubs z firmy COM Electric.

I když čísla prodejů nových elektromobilů rostou, Češi zatím elektrická auta vesměs nechtějí. Mezi hlavní důvody patří vysoká pořizovací cena, zhoršený dojezd při delších cestách a dosud nedostatečná infrastruktura nabíjecích bodů. V Česku navíc nefunguje žádný dotační program na koupi elektromobilů (na rozdíl od velké části západních států Evropy).

„Aby se elektromobilita mohla v budoucnu úspěšně rozvíjet, budeme potřebovat cenově dostupné elektromobily a dostatečnou síť nabíjecích stanic, aby logistika spojená s užíváním těchto vozů nebyla pro jejich majitele příliš velkou zátěží,“ upozorňuje viceprezident Svazu průmyslu ČR Radek Špicar.

Doporučované