Hlavní obsah

IKEA koupila tisíce hektarů lesa, chce tam chránit želvy

Ilustrační foto. (Profimedia)

Reklama

Globální firmy v rámci svých „zelených strategií“ investují do koupě velkých lesních ploch, které zachraňují před jejich zánikem. Kritici ale poukazují, že vlastnictvím lesů jejich odpovědnosti vůči společnosti nekončí.

Článek

Švédský nábytkářský gigant IKEA přes svůj holding Ingka a ve spolupráci s neziskovou organizací The Conservation Fund pořídil přes 4450 hektarů lesů v americkém státě Georgia. Cílem je především záchrana samotného lesa, který by byl pravděpodobně určitým způsobem využitý, a jak společnost dodává, chtěla také podpořit ochranu želvy myší, která se v tamních vodách vyskytuje.

K podobnému nákupu lesů přistoupila už v roce 2015 například americká společnost Apple. I v tomto případě bylo její hlavní motivací snížení uhlíkové stopy a vyrovnání papírových nákladů, které firma pro balení svých produktů využívá. Podobně jako IKEA, i Apple spolupracoval s organizací The Conservation Fund a koupil přes 14 568 hektarů lesů v amerických státech Maine a Severní Karolína.

The Wall Street Journal uvádí, že právě koupě lesa na jeho zakonzervování se pro velké korporace, které se snaží vypadat před veřejností jako udržitelné společnosti, stala regulérním byznysem. Zmiňuje například ropnou společnost BP. Ta s lesy dále na trhu spekuluje.

Skeptici ale oponují, že záchrana a koupě lesa neznamená, že tím firma snižuje svou uhlíkovou stopu. Upozorňují totiž na to, že stromy existovaly a produkovaly kyslík ještě před tím, než je firmy koupily, a proto není správné, když si je následně firmy odečtou od emisí, které v rámci svého podnikání vyprodukují.

To potvrdil pro WSJ i profesor Univerzity v Lancasteru Duncan McLaren. „(Jednání firem) přispívá k vybalancování oxidu uhličitého naprosto nevýznamným množstvím. Firmy tím spíše potvrzují emise, které produkují,“ dodává.

Korporace ale tvrdí, že velké plochy lesů kupují především proto, aby zabránily jejich parcelování, které následně vede k rozprodání a dalšímu ekonomicky výhodnému užití. Firmy se snaží lesy udržovat, konzervovat, zavést efektivní lesní management, chránit tamní flóru a faunu a především si zlepšit své PR.

Larry Selzer, předseda organizace The Conservation Fund, dodává, že právě dobře spravované lesy poskytují výhody v podobě čisté vody, vhodných podmínek pro zvířata i rostliny a zlepšování životního prostředí.

Podle výsledků studie publikované ve vědeckém magazínu GeoSciences, která se zaměřila na problematiku tropických lesů a fenoménu deforestace, je největší zájem právě o lesy. Podle studie, která probíhala na základě analýzy 80 tisíc obchodních kontraktů v 15 rozvojových zemí světa, právě tropické odlesňování představuje 8 % všech světových emisí vyprodukovaných člověkem.

Reklama

Doporučované