Hlavní obsah

Inspirace z Česka. Bělorusové bojkotují výrobky spjaté s Lukašenkem

Svět bez obalu: Bělorusové se inspirovali českou aplikací „Bez Andreje“ a vytvořili podobnou proti svému prezidentovi.Video: Milan Šíma, RFE/RL

 

Reklama

30. 9. 2020 8:14

Desítky tisíc lidí se opět v neděli sešly na demonstraci v centru Minsku, aby protestovaly proti tamnímu režimu. Lidé vyjadřují svou nespokojenost různými způsoby, například nekupují výrobky firem, které spolupracují s režimem.

Článek

Běloruská aplikace pomáhá lidem bojkotovat firmy, které jsou nějak spojené s prezidentem Lukašenkem. Rychlý scan vám ukáže, jestli zboží, které si hodláte koupit, náhodou nevyrábějí společnosti, jež vlastní podporovatelé Alexandra Lukašenka, anebo firmy, které potrestaly své zaměstnance za protestní stávku či za účast na demonstracích proti režimu.

Aplikaci vymyslel Bělorus, který žije v Praze. Inspiroval se českou aplikací „Bez Andreje“, jež upozorňuje na výrobky vyráběné firmami, které jsou spojené s českým premiérem.

„Na mé facebookové stránce se začal objevovat seznam výrobků a firem, které jsou nějak propojené s vnitřním okruhem současného běloruského režimu,“ říká Sjarhej Kastrama.

„Uvědomil jsem si, jak je těžké si zapamatovat všechna jména těch společností a co všechno je na seznamu. Rozhodl jsem se vytvořit databázi a můj kamarád, který je programátor, vyrobil tuto aplikaci.“

Aplikaci si za prvních deset dní fungování stáhlo už přes 65 000 lidí.

„Je to věc, která pomáhá lidem dalším způsobem protestovat proti násilí a mučení v Bělorusku. Příkladem je minerální voda Borovaja. Hodně lidí o ní mluví, protože ji vyrábí společnost kontrolovaná Centrálním zemědělským oddělením, které spadá do prezidentovy administrativy. Společnost se jmenuje Belarustorg. Každý to ví, a když jsme ji do seznamu nedali, tak nám lidé okamžitě začali psát a ptali se, proč to tam není,“ říká tvůrce seznamu.

Běloruská aplikace už má na svém „černém seznamu“ okolo 200 společností.

„Je nám jasné, že naše aplikace tyto firmy k bankrotu nepřivede. Kampaň ale posílá jejich majitelům zprávu, že když se z toho stane masový fenomén v celém Bělorusku - jako forma nenásilného protestu - tak by to mohlo mít i ekonomický dopad. Je to způsob, jak ukázat každému, kdo nevěří v politickou změnu, všem těm, kteří jsou si jistí svou nedotknutelností a svým vítězstvím, že naše společnost je jiného názoru,“ vysvětluje účel aplikace Sjarhej Kastrama.

Podrobnosti v úvodním videu.

Reportáž je součástí pořadu Svět bez obalu, jehož archiv najdete zde. A můžete nás sledovat také na Facebooku.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované