Hlavní obsah

Stravenky už tolik netáhnou. Zaměstnanci chtějí psychologa či auto

Foto: Pexels.com

Češi se začali zajímat hlavně o benefity, které umožní ochránit či utužit jejich zdraví. Ilustrační fotografie.

Reklama

12. 11. 2020 14:58

Pandemie se promítla i do zaměstnaneckých benefitů. Některé firmy je ruší, jiné zavádí. Oblibu získávají vakcíny proti chřipce či výpůjčky firemních aut.

Článek

Zatímco v zahraničí už firmy lákají své zaměstnance zpět z režimu home office zpět na pracoviště, Česko ovládá práce z domova.

Současnému stavu se podnikatelé snaží přizpůsobit také své zaměstnanecké benefity a v posledních měsících firmy škálu svých výhod pro zaměstnance pozměnily. Ve srovnání s dobou před vypuknutím pandemie se Češi začali zajímat hlavně o benefity, které umožní ochránit či utužit jejich zdraví. Prioritou je zároveň pohodlná práce z domova.

Mezi staré známé stravenky nebo sick days přibylo například očkování proti chřipce, psycholog či vybavení home office na počkání.

„Největší růst zájmu byl zaznamenán v případě práce z domova, zdravotního volna, nadstandardní zdravotní péče a služebních aut,“ potvrzuje Martin Malo, ředitel personální agentury Grafton Recruitment, která na téma benefitů uskutečnila průzkum.

Hlavní cíl je zdraví

Například ve společnosti SAP Services, která s více než 1 300 zaměstnanci patří mezi největší centra podnikových služeb v Česku, se v průběhu jara výrazně zvýšilo čerpání benefitů na nákup léků a zdravotnických potřeb. Vzhledem k rostoucímu zájmu zaměstnanců o benefity související s ochranou a posilováním zdraví společnost SAP začala zaměstnance zdarma očkovat proti chřipce.

„Velký zájem zaměstnanců dokládá fakt, že vzápětí po rozeslání nabídky se do programu přihlásilo téměř 300 lidí. Předpokládáme, že o tento benefit finálně projeví zájem až 80 procent našich kolegů,“ říká Lenka Pospíšilová, HR Business Partner SAP Services.

Kromě toho firma na zdraví zaměstnanců myslí i jinak. Aby zůstali fit, zpřístupnila společnost mobilní aplikaci Fit@SAP, kde mohou sledovat své pohybové aktivity, například běhání či cyklistiku, a zároveň s kolegy vytvářet zájmové komunity a navzájem se motivovat.

Školení nebo sezení s psychologem? Není problém

Kromě fyzického zdraví pečuje vedení firem v Česku i o to mentální. Není tedy výjimkou, že si zaměstnanec může zajít v pracovní době k firemnímu psychologovi. Kromě soukromé schůzky se konají školení na různá témata. SAP například nabízí zaměstnancům školení na udržení mentální pohody, zaměřuje se také na prevenci stresu nebo osvětu v oblasti organizace práce.

A s podobnou myšlenkou přišel také český Avast. Ten navázal spolupráci s portálem U lékaře. Zaměstnanci se tam mohou obrátit s dotazy ohledně svého zdraví, k dispozici je rovněž online konzultace s psychologem či koučem.

Co zasáhlo české bílé límečky (kancelářské pracovníky) asi nejvíc, byl přechod režimu práce z kanceláře do obýváků a pracoven. Jak se odliv pracovníků z kanceláří promítl například do pražské dopravy, ilustruje graf výše. Kromě rušení cest do práce čísla samozřejmě ilustrují také pokles cest za kulturou, zábavou a dalším.

„Aktuálně o pracovních dnech přepravujeme denně v průměru téměř 400 tisíc cestujících. Ve srovnání s loňským rokem je to ale jenom necelá třetina (32,2 procenta). Ve stejném období jsme loni v průměru každý pracovní den přepravili de facto celou Prahu,“ říká pro Seznam Zprávy Daniel Šabík, vedoucí odboru Komunikace DPP.

Kromě technické stránky, kterou řešilo hlavně vedení firem, si zaměstnanci začali rychle uvědomovat, že nejsou na každodenní home office dobře vybavení. Kvalitní ergonomická židle, která jim v domácnosti nikdy nechyběla, se nyní stala nepostradatelným pomocníkem.

I to byl signál pro některé podnikatele, kteří začali domovy svých lidí vybavovat kancelářským nábytkem i technologiemi.

„Naštěstí už poslední roky kupujeme jen notebooky, a tak byl přesun jednodušší. Varianta, kdy bychom museli rozvážet několik desítek pevných počítačů, by byla horší. Takhle jsme rozvezli jen několik PC pro poradce a během 3 dnů jsme fungovali,“ popisuje zážitky Jakub Dvořák za poradenské společnosti KRUK.

Někteří dokonce začali zaměstnancům nabízet příspěvky na vybavení domácí kanceláře. „Při pravidelné práci z domova tak dostávají příspěvek na zvýšené náklady a mohou čerpat jednorázový příspěvek na vytvoření domácího pracoviště, například pořízení pracovního stolu, židle,“ říká pro Seznam Zprávy Michaela Pusztay Woltemar z HR oddělení společnosti Dell Technologies.

TOP 5 nejžádanějších zaměstnaneckých benefitů (bílé límečky):

Flexibilní pracovní doba

Bonusy/prémie

Dovolená 5 týdnů a více

Zdravotní volno

Možnost práce z domova

Zdroj: Grafton Recruitment

I přesto, že řada zaměstnanců si na režim home office teprve zvyká a otázka efektivity práce je v současnosti velkým tématem, v době pandemie si zaměstnavatelé ověřili, že zaměstnanci z domova fungují a produktivita lidí během ní neklesá a spokojenost roste, popisuje výsledky průzkumu Martin Malo.

„Zatímco ještě v březnu si na nedostatek možností práce z domova stěžovalo 40 procent bílých límečků, nyní je to jen 27 procent. Home office v době před koronavirem alespoň částečně pravidelně využívalo 52 procent kancelářských pracovníků, v červnu však již 70 procent. V IT firmách jde dokonce o ještě větší podíl,“ říká ředitel firmy Grafton.

Mezi benefity, o které mají zaměstnanci největší zájem, letos vede flexibilní pracovní doba spolu s prémiemi či jinými finančními bonusy, 5 a více týdnů dovolené a v případě dělnických pozic i firemní stravenky.

„I když se zaměstnavatelé v uplynulých letech snažili nabídku benefitů co nejvíce přizpůsobit preferencím svých zaměstnanců, stále panuje poměrně velká propast mezi tím, co firmy poskytují, a tím, o co mají zaměstnanci skutečný zájem,“ vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment, která na téma realizovala průzkum.

Pandemie způsobila i vyšší míru poskytování tzv. sick days neboli zdravotního volna. V březnu tuto možnost nabízelo 57 procent zaměstnavatelů bílých límečků, dnes je to o dalších osm procent více. „Jde o benefit, který zabrání pracovníkům s prvními symptomy prakticky jakéhokoliv onemocnění přijít do kanceláře a šířit nákazu mezi kolegy. Dá se tedy očekávat, že se jeho nabídka ve firmách ještě rozšíří,“ říká Malo pro Seznam Zprávy.

„Mezi benefity, které poskytujeme všem našim zaměstnancům, patří 5 dní dovolené navíc nad zákonem stanovený rámec, dále tzv. sick days v rozsahu 10 dní v roku, v rámci kterých zaměstnanec nemusí dokladovat potvrzení od lékaře,“ potvrzuje Mirka Aleksieva, manažerka komunikace společnosti Microsoft.

TOP 5 nejžádanějších zaměstnaneckých benefitů (modré límečky):

Bonusy/prémie

Dovolená 5 týdnů a více

Firemní stravenky

13./14. plat

Občerstvení na pracovišti

Zdroj: Grafton Recruiment

IT poptává auta a parkování

Zajímavou změnou oproti dobám před pandemií je růst poptávky zaměstnanců z IT po služebním autě a současně i místě na parkování. Cestování hromadnou dopravou s sebou nese jistá zdravotní rizika, proto jde o logický vývoj situace. Zároveň je tato změna priorit velkou příležitostí pro firmy, které nemohou najít potřebné IT experty. „Nabídka služebního auta s parkováním jim bezpochyby zvýší šance. Tento benefit nabízí jen třetina zaměstnavatelů, zájem o něj je ale dvojnásobný,“ vysvětlil ředitel.

Ať se ale firma snaží vyhovět požadavkům zaměstnance na home office maximálně, část pracovníků ukončení režimu práce z domova uvítá.

„Hlavním přínosem návratu do běžného pracovního režimu bude obnovení sociálních a pracovních vazeb mezi zaměstnanci. Dále pak přístup ke zdrojům a vybavení, k němuž lidé přístup z domova neměli. S tím souvisí také narovnání podnikových procesů a obnovení efektivity tam, kde byla v předchozích měsících narušena,“ dodává v závěru ředitel personální agentury.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované