Hlavní obsah

Jedna z nejvyšších pokut pro mobilního operátora. Proč padla a proč jí firma nerozumí?

 

Reklama

16. 11. 2016 19:20

Firma O2 podle ČTÚ porušila práva milionů svých klientů. Operátor je přesvědčen, že se ničeho nedopustil.

Článek

Operátor O2 v červenci vypnul 2 milionům svých zákazníků internet, když si vyčerpají svůj datový balíček. Krok jim sice ohlásil, ale neumožnil jim odstoupit od smlouvy, což při tak velké změně podle Českého telekomunikačního úřadu udělat měl. Proto O2 dostalo pokutu. Zatím nepravomocně.

Podobný příběh se opakuje v posledních letech už poněkolikáté.

Operátor plošně změní podmínky svým klientům a úřad mu dá pokutu. ČTÚ říká, že víceleté kontrakty firmy měnit nesmí, společnosti naopak tvrdí, že na to právo mají.

A situace je podle úřadu jednoznačná i teď: Zákazníci O2 podepsali smlouvy, ve kterých stojí, že když data vyčerpají, rychlost připojení se jim zpomalí, nikoli, že jim operátor vypne internet úplně. O2 jim v červenci smlouvy změnil a zákazníci měli proto podle zákona právo od operátora odejít. Což jim firma neumožnila.

Za to, že to O2 neudělalo už poněkolikáté, dostalo šestimilionovou pokutu. Patří tak mezi ty vyšší, které úřad udělil.

Jeden nebo dva delikty?

O2 to ale takhle jednoznačně nevidí. Operátor už proti rozhodnutí podal rozklad a není vyloučeno, že by s ním mohl uspět. Rozhodnutí ČTÚ, do kterého měl Seznam možnost nahlédnout, totiž není úplně jednoznačné.

Místo července se opakovaně odkazuje do prosince 2015, kdy O2 také smlouvy měnilo, ale jinak. Jen ve dvou až třech odstavcích pak ČTÚ v rozhodnutí firmě vyčítá jednání z letoška, kdy tedy další změnou vyplo zákazníkům data nad rámec úplně.

Podle operátora tak není jasné, za které z pochybení pokuta má být - jestli červencové, nebo to z prosince. Hodlá toho využít při rozkladu, případně později u správního soudu, kde se chce v krajním případě bránit.

„Jsme přesvědčeni, že uspějeme. Tak, jako v mnoha předchozích případech," říká mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Slovíčkaření nemění nic pro lidi

Dohady mezi úřadem a operátorem by ovšem neměly nic znamenat pro samotné zákazníky. Rétorika úřadu se nemění.

„Operátor vás sice musí vyrozumět o vašem právu jen v případě změn, které vedou ke zhoršení vašeho postavení vůči němu, ale musí vám umožnit odstoupit od smlouvy při každé její změně," řekl v rozhovoru pro Seznam radní ČTÚ Ondřej Malý.

Takzvané jednostranné změny smluv jsou u tuzemských operátorů běžné. Úřad za ně společnosti pokutuje pravidelně.

Před rokem třeba firmy O2 a Vodafone dostaly milionové pokuty za to, že zákazníkům naopak plošně zapnuly automatické dokupovaní dat, když lidé svůj datový limit vyčerpali.

Pokuty přišly opět proto, že ani v jednom případě neměli zákazníci ve smlouvách, které s operátory původně podepsali, o takovém kroku žádnou informaci.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované