Hlavní obsah

Jednu věc jsme neudělali šťastně. Home Credit reaguje na čínskou aféru

Foto: Home Credit International

Home Credit poskytuje spotřebitelské úvěry v Číně a tamní trh je pro něj klíčový.

13. 12. 2019 16:37
aktualizováno • 13. 12. 2019 16:43

Splátková společnost Home Credit z portfolia PPF Petra Kellnera poprvé obsáhle reagovala na zjištění, že skrytě platila PR agenturu, která měla zlepšovat obraz Číny v Česku.

Článek

Pět bodů a v jednom z nich přiznání, že zvolila nešťastný postup, obsahuje prohlášení společnosti Home Credit, kterým splátková společnost většinově patřící PPF ukazuje svůj pohled na aféru s vylepšováním obrazu Číny v Česku.

Jednou větou by se prohlášení dalo shrnout takto: Chtěli jsme jen racionalizovat veřejnou diskusi o Číně a odmítáme, co o nás píší, že bychom vytvořili placenou síť, která má měnit k lepšímu pověst komunistické Číny.

Deník Aktuálně.cz přišel v minulých dnech se zjištěními, která na konkrétních dokumentech (například fakturách) ukazují, že si Home Credit najal PR agenturu, jež pak oslovovala veřejné osobnosti, novináře i politiky, aby vyvažovala k Číně kritické články. Z peněz Home Creditu se skrytě platil i projekt Sinoskop, konkurence webu Sinopsis, jenž je volně spojený s Univerzitou Karlovou a na rozdíl od Sinoskopu je k Číně ostře kritický.

Home Credit uvádí, že dnešním prohlášení chce „bránit opakovaným mediálním útokům, které poškozují její byznys“.

Home Credit je globální firma, jejíž podnikatelské zájmy na čínském trhu jsou významné. Objem poskytnutých úvěrů v Číně tvoří zhruba dvě třetiny všech peněz, které Home Credit po světě půjčuje.

Ještě nedávno akcionáři Home Creditu připravovali firmu na vstup na burzu v Hongkongu, od kterého si slibovali přes deset miliard korun, nakonec si ale operaci rozmysleli. Spíš než reputační problémy ale za tímto rozhodnutím stála analýza, že by IPO nepřineslo plánovaný zisk a že by místo lukrativnějšího zařazení k technologickým společnostem skončil Home Credit na hongkongském parketu pouze mezi firmami poskytujícími půjčky přes internet.

V prospektu ke vstupu na burzu, z něhož citovala agentura Reuters, vyplývá, že Home Credit měl k březnu rozpůjčováno 21 miliard eur, a připomeňme, že 64 procent z toho v Číně.

PR agenturu jsme platili

Home Credit v dnešním prohlášení přiznal, že si najal agenturu C&B Reputation Management, trvá ale na tom, že podle běžných a legálních pravidel lobbingu. „Cílem bylo dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů,“ uvádí Home Credit.

„Skutečnost, že agentura C&B Reputation Management spolupracovala s projektem Sinoskop, to ale v žádném případě neznamená, že obsah projektu Sinoskop ovlivňovala společnost Home Credit,“ píše se v prohlášení firmy. „Uvědomujeme si však zpětně, že bylo chybou podpořit projekt Sinoskop částečným plněním prostřednictvím PR agentury a nikoliv napřímo sponzorským darem,“ přiznává Home Credit.

Firma z Kellnerova impéria také píše, že nikdy nenajímala ani nepoptávala v České republice jakékoliv lobbistické nebo komunikační PR služby, jejichž cílem by bylo prosazování zájmu jakékoliv zahraniční země. „Trváme na tom, že cíle všech našich aktivit jsou byznysové, nikoliv politické.“

Home Credit

Firma oficiálně registrovaná v Nizozemsku.

Působí v deseti zemích světa, kde půjčuje lidem peníze převážně ve formě spotřebitelských půjček.

Jejími majiteli jsou z 89 % PPF (Petr Kellner) a z 11 % Emma Capital (Jiří Šmejc).

Celý případ otevřel redaktor Aktuálně.cz Lukáš Valášek, který sepsal články, v nichž tvrdil, že firma nejbohatšího Čecha se stala vehiklem na ovlivňování veřejného mínění ve prospěch komunistické země. V pozdějším rozhovoru pro DVTV uvedl, že ověření zjištěných materiálů věnovala redakce „velkou energii“ a pravděpodobnost, že jsou pozměněné, je „nula procent“.

„Společnost Home Credit čelí více než dva roky soustavné pomlouvačné kampani spolku Sinopsis, který opakovaně publikuje o podnikání společnosti Home Credit nepravdivé a zavádějící informace, které naši společnost cíleně poškozují. O jejich motivech ani o motivech Aktuálně.cz šířit prokazatelné nepravdy nebudeme veřejně spekulovat,“ píše naopak Home Credit.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené