Hlavní obsah

Na Vánoce budete letos nakupovat úplně jinak. Už teď je to vidět

Foto: Profimedia.cz

Přepravce čeká vánoční špička, jakou ještě nikdy nezažili. Ilustrační foto

Reklama

8. 10. 2020 7:12

Tisíce brigádníků, nová auta, nové sklady, víc balíků, ale i velká nejistota kvůli covidu. Přípravy na předvánoční nákupy startují.

Článek

Zatím vyrobí stovky čokolád denně, ale už za měsíc to bude víc, mnohem víc. Vánoce totiž pro Čokoládovnu Janek představují až 50 procent ročního obratu.

Letošní Vánoce budou kvůli nákaze covid-19 hodně specifické, protože čokoládovna očekává, že poprvé v historii prodá většinu zboží přes e-shop. Firma, která si celý rok vystačí v devíti lidech, teď proto nabírá posily hlavně na balení zásilek.

Zatímco v Čokoládovně Janek se budou posily počítat na jednotky, největší on-line řetězec Alza už teď ví, že musí přijmout stovky lidí. Denní tržby totiž během Vánoc běžně rostou i třikrát.

„Ty Vánoce budou jiné, celý rok je jiný a bude velká otázka, jak se na jejich retailovém prožití podepíší ta omezení, která je mohou postavit na hlavu,“ říká šéf Alzy Tomáš Havryluk s tím, že pokud stát obchody zavře nebo omezí, budou Vánoce pouze ve znamení e-commerce. „Alza se letos soustředí hlavně na krizové scénáře a ochranu svých logistických center a prodeje. Není to doba míru, je to doba války s virem,“ dodal Havryluk.

Podobně to vypadá u dalšího velkého on-line hráče, společnosti CZC.cz. Tam počítají s personálním posílením o sto procent. Jen pro představu, zatímco v běžném dni firma vyexpeduje zhruba tři tisíce balíků denně, loni to v předvánoční špičce bylo i devět tisíc balíků.

„Jako nejdůležitější vnímáme mít zajištěn dostatek pracovních sil a plán pro případ, kdy by počet objednávek rostl více, než se očekávalo,“ vysvětlil manažer logistiky e-shopu Václav Bejček. Firma podle něj kromě řad zaměstnanců o čtvrtinu rozšířila i kapacity skladu.

Vánoce s otazníky

Jak se však budou Češi před Vánocemi skutečně chovat a jak budou utrácet, nenapověděl firmě ani průzkum.

„Podle našeho průzkumu až polovina zákazníků plánuje, že své výdaje na elektroniku uskromní, naopak 10 procent utratí více. Nižší poptávku ale může kompenzovat větší investice do elektroniky pro práci z domova nebo distanční výuku. Kromě toho se dá očekávat, že bude pokračovat trend rostoucího podílu online nákupů, který vychází z období jarní karantény i aktuálních epidemických opatření,“ dodává Bejček.

Stejnou nejistotu vnímá i on-line prodejce oblečení Zoot. „Máme nouzové plány toho, co by se mohlo stát, ale je to strašně těžké. Vůbec netušíme,“ říká šéf prodejce textilu Milan Polák a dodává, že je ve hře několik scénářů. Pokud by byla například obchodní centra zavřená, je jasné, že on-line prodejci nebudou stíhat. A s nimi i přepravci.

Pět tisíc brigádníků a půl milionu balíků

Ti zvýšenou poptávku pociťují už teď. Česká pošta chce proto kvůli vánoční sezoně posílit o pět tisíc brigádníků.

„Jednak je to příprava na Vánoce, a také se domníváme, že lidé budou více než obvykle preferovat nákupy na internetu,“ říká Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. V loňském roce převzala Česká pošta v největší špičce 450 tisíc balíků denně a letos by to mohlo být ještě víc.

„Doručovat bude až 1 300 kurýrů, k dispozici máme 16 nových dep (celkově 30), využijeme také nové technologie k třídění balíků,“ doplňuje generální ředitel přepravní firmy DPD Miloš Malaník. Personální kapacitu dep má sice společnost naplněnou, ale s ohledem na nejistou pandemickou situaci shání brigádníky dál. Ve společnosti DPD bude nárůst o to větší, že začátkem léta pod sebe získala i balíkovou divizi Geis, což samo o sobě doručované objemy zdvojnásobí.

Poslední výplata rozhodne

Přepravci se na vrchol sezony chystají už od léta. A i když je už teď balíčků víc než v minulých letech, nejnáročnější období je teprve čeká. „K největšímu růstu prodejů a tím i přeprav dochází ve dnech označovaných jako Black Friday, ale také v období kolem patnáctého prosince, kdy zpravidla dochází k posledním výplatám mezd před Štědrým dnem,“ doplňuje Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.

Posilují i on-line prodejci potravin. Všichni totiž mají v živé paměti situaci z jara, kdy se nakupovalo hlavně přes internet. On-line supermarket Rohlik.cz tehdy limitovala kapacita skladů. Tu by měla vyřešit nová budova v Horních Počernicích, kterou firma otevře v listopadu. Ještě do konce roku chce přijmout 350 lidí do skladu, 400 kurýrů a doplnit svou městskou flotilu o 200 nových aut.

Kamenné obchody posilují on-line

Specifické Vánoce budou ale i pro kamenné obchody. Pokud mají tu možnost, posilují své e-shopy a přiznávají, že letos rekordy nečekají. V hračkářství přitom dělají Vánoce polovinu ročních tržeb.

„Vzhledem k současné situaci a aktuálnímu ekonomickému vývoji neočekáváme rekordní tržby, nicméně předpokládáme, že se lidé ve vánočním období vrátí k běžným nákupním zvykům. Vzhledem k aktuální situaci očekáváme nárůst nákupů v našich e-shopech, proto v tomto období posilujeme logistiku, abychom zvládli odbavit zvýšenou poptávku,“ vypočítává marketingová ředitelka značek Bambule a Sparkys Jana Krčková.

Obchodní řetězec KIK pak řeší velkou neznámou ohledně počtu potřebných brigádníků. Teď rozjel nábor a chce jich sehnat 150 až 180. Jenže možná jich bude potřeba daleko víc. „Tato čísla zítra již nemusí platit. Zvláště pokud budou uzavřeny další školy, zejména pak 1. stupeň základních škol. Značná část našich zaměstnankyň bude doma pečovat o děti a naše potřeba výpomoci rapidně vzroste,“ upozorňuje šéf firmy Martin Šatný.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené