Hlavní obsah

Kamiony v pasti. Přeprava zboží mezi Spojeným královstvím a EU vázne

Foto: Profimedia.cz

Provoz v přístavu v britském Doveru je i kvůli plošné uzávěře zavedené v Anglii klidný.

Reklama

Na hranice Velké Británie s Evropou se po jejím odchodu z Evropské unie vrací kontroly. Po vánočním a novoročním období je zatím provoz klidnější. S obnovením běžného provozu ale hrozí, že nastane chaos.

Článek

V posledních týdnech podle agentury Bloomberg zela hlavní trasa do anglického Doveru prázdnotou, a to až do takové míry, že ve čtvrtek místní úřady polovinu cesty zavřely kvůli sběru odpadu a řidičům to žádné problémy nezpůsobilo.

Mnoho řidičů kamionů či vlastníků dovozních a vývozních firem ale varuje před chaosem, který může v následujících dnech a týdnech nastat. Řidiči se totiž snaží přizpůsobit novým podmínkám, které po nich Británie po odchodu z Evropské unie nově vyžaduje. V některých případech tak mohou na hranicích strávit hodiny, protože nemají správné dokumenty.

Odchod Británie z největšího obchodního seskupení na světě znamená mimo jiné po několika desetiletích návrat k celním formalitám na hranicích této ostrovní země s Evropou. Tváří v tvář hrozbě chaosu na hranicích v období po brexitu se mnoho firem rozhodlo preventivně naskladnit zboží předem nebo naopak dodávky zboží odložit.

Provoz v přístavu se tak oproti loňskému průměru snížil o 85 %. I objem zboží přepravovaného Eurotunelem byl na začátku nového roku podle Reuters velmi nízký.

Británie vzhledem k očekávání, že se dopravní aktivita v následujících několika dnech zvýší, čelí první opravdové zkoušce připravenosti na brexit, píše agentura Bloomberg. „Je v tom naprostý nepořádek,“ řekl David Zaccheo, provozní manažer společnosti Alcaline UK, jejíž flotila 145 vozidel přepravuje zboží mezi Británií a EU. „Co bude příští týden? A to ani v tuto chvíli nejsme tak zaneprázdněni.“

Zaccheo uvedl, že vozidla společnosti Alcaline od pondělí „trčí“ v Itálii, poněvadž neměla správné tranzitní doklady. V jiném případě musel podle Zacchea kamion směřující do Milána čekat ve Velké Británii na správné doklady dva dny.

Firmy nyní podle agentury Bloomberg musí vyplňovat formuláře, jako jsou celní prohlášení a vývozní zdravotní certifikáty, které nebyly vyžadovány, když Británie ještě byla členem Evropské unie. Mnoho zákazníků pak podle zástupců některých logistických firem nechápe, jaké dokumenty jsou po nich v jakých případech požadovány. Na prostudování podrobností uzavřené brexitové dohody měly firmy pouhý týden.

Ellis Blackham, vedoucí společnosti JJX Logistics z anglického Kingswinfordu, která přepravuje zboží z Velké Británie do EU, uvedl, že nakládka jednoho z nákladních vozidel s farmaceutickými výrobky směřujícími do Německa trvala šest hodin - alespoň třikrát déle než obvykle. „Je to noční můra,“ uvedl k situaci Blackham.

Blackham dále uvedl, že jim jiná společnost poslala paletu zboží určeného k přepravě do Francie, ale nedodala žádné průvodní dokumenty. Byli překvapeni, když jim bylo řečeno, že to nebude možné poslat,“ řekl Blackham. „Zákazníci nerozumí tomu, co je potřeba. Neočekávám zlepšení alespoň do března, než se lidé s pravidly seznámí,“ dodal.

Řidič kamionu Roger White pro list The Guardian popsal, že na britsko-francouzské hranici v úterý kvůli špatné dokumentaci strávil déle než 24 hodin. Před brexitem by sjel z vlaku Eurotunelu, pokračoval do Belgie a o několik hodin později vyložil zboží v Utrechtu. Nyní ale musel v areálu Eurotunelu v Calais podstoupit hraniční kontrolu a také sanitární kontrolu sýra, který převážel. Dokud nedorazila správná dokumentace, na cestu se vydat nemohl.

Ne všichni jsou ale k situaci na britských hranicích skeptičtí. „V tuto chvíli provoz na hranicích plyne velmi hladce. Bez správných dokladů se objevuje pouze 1 % vozidel,“ uvedl v pátek pro BBC ministr dopravy Grant Shapps. Zdaleka největším problémem jsou podle něj řidiči, kteří nepodstoupili test na koronavirus. Ten je pro vstup z Velké Británie do Francie momentálně nutný. Yann Leriche, šéf společnosti Getlink, která provozuje Eurotunel, agentuře Reuters řekl, že celní postupy bude zřejmě nutné vypilovat, nicméně je přesvědčen, že v následujících týdnech chaos nehrozí.

První ochutnávku možných pobrexitových problémů Velká Británie zažila o Vánocích. Tehdy na jihu země uvázlo více než 5000 kamionů, když Francie kvůli nově objevené a nakažlivější mutaci koronaviru s Británií dočasně uzavřela hranici.

Reklama

Doporučované