Hlavní obsah

Kdo by dneska půjčil svoje auto? Sdílená ekonomika vs. koronavirus

Carsharing je nejznámější příklad sdílené ekonomiky, ale není jediný.

26. 3. 8:28

Koncept sdílené ekonomiky by mohl kvůli přetrvávajícímu strachu z nákazy dostat těžkou ránu a zřejmě se promění. Ale díky využití nových digitálních technologií přetrvá.

Článek

Ulice se vyprázdnily, chybějí v nich nejen lidé, ale z očí Pražanů zmizely také proslulé zelenobílé koloběžky Lime. Boj proti nim se přesouvá na neurčito, a je dokonce možné, že napořád.

Na služby firmy Lime ale nespoléhali pouze cizinci drkotající po dláždění. Nemálo Pražanů využívalo dobíjení koloběžek jako přivýdělek a stalo se tzv. „juicery“ neboli nabíječi. Firma Lime totiž za dobití koloběžky nabízí peníze.

Nebo spíš nabízela, společnost totiž po celém světě svou službu vypnula. „Ztráta je výrazná. Největší je na nákladech na pronájem nabíjecí haly. Prakticky lze hovořit, že ze ‚dne na den‘ skončila práce,“ popisuje situaci pro Seznam Zprávy Jan, který se dobíjení věnuje profesionálněji.

Dále popsal, že v komunitě nabíječů panují obavy z budoucnosti. „Je namístě si připustit, že nabíjení jako takové může skončit,“ říká.

Ale koloběžky Lime jsou pouze jednou ze součástí sdílené ekonomiky, která v minulých letech zažívala i v České republice rapidní vzestup. Podle odhadů společnosti Deloitte se v ní protočí až dvě miliardy korun ročně a převážně zahrnovala bydlení třeba přes Airbnb a půjčování aut.

Podobné jako po 11. září

Koronavirus představuje podle agentury Bloomberg pro celé odvětví obrazné 11. září, i tehdy svět ochromil strach. Lidé se dnes obávají nákazy a každý povrch, každé předpřipravené jídlo, každá nezabalená potravina podstupují pečlivou analýzu, zda na nich neulpěl neviditelný nepřítel.

Tento strach, pokud by ve společnosti podprahově přetrval, může fyzickému sdílení zasadit smrtící ránu. Kdo bude po zkušenosti s nemocí COVID-19 ochoten půjčit své auto někomu cizímu?

Že nejde o plané řeči, dokazuje například projekt HoppyGo, který má pod svými křídly česká automobilka Škoda Auto a který se zabývá sdílením vozů, tedy carsharingem. A HoppyGo nastalou situaci už řeší.

„Pro majitele aut jsme na HoppyGo přichystali v Praze ozonovou dezinfekční stanici, kde mohou nechat své vozidlo zdarma vydezinfikovat a vyčistit generátorem ozonu,“ řekl pro Seznam Zprávy generální ředitel projektu Robin Švaříček.

HoppyGo od vypuknutí nákazy zaznamenalo úbytek v krátkodobých výpůjčkách, ale zase eviduje zvýšený zájem o dlouhodobé nabídky. „Jestli však bude mít současná krize vliv na služby mobility, nelze v tuto chvíli předpovídat. Trh budeme detailně sledovat a na každou změnu reagovat,“ řekl dále Švaříček.

Zájem o dlouhodobé výpůjčky aut potvrzuje i společnost Driveto, která se nezabývá přímo carsharingem, ale poskytováním dlouhodobého pronájmu.

„Zákazník si sám určuje, jak dlouho auto využívá, což mu umožňuje reagovat na nastalé životní situace. Všimli jsme si hlavně odklonu zájmu z fixních dob pronájmu například na tři roky a nárůstu zájmu o flexibilní pronájem,“ popisuje byznys model společnosti tiskový mluvčí Adam Szabó.

„Víme, že se zákazníci nechtějí moc potkávat a cestovat. Proto nově dovážíme auta až domů. Vše řešíme online nebo po telefonu. Když auto předáváme, dbáme na maximální míru bezpečí. Ať jsou to roušky, rukavice a vyčištění auta ozonem,“ říká dále Szabó. Strach o budoucnost firma nemá. Věří, že lidé u dlouhodobého modelu výpůjček zůstanou i po pandemii.

Nejen auto lze půjčit

Sdílená ekonomika pronikla i do jiných odvětví než jen do automobilového. Například společnost Zonky zprostředkovává půjčky mezi lidmi a nabízí mírně odlišný pohled na sdílenou ekonomiku. „V Zonky jsme zaznamenali o něco nižší poptávku po úvěrech. Lidé méně kupují auta, méně rekonstruují byty nebo domy,“ uvedl finanční ředitel Zonky Jiří Humhal.

„Výrazná úsporná řešení se nás tak jako (pravděpodobně) jiných finančních subjektů týkat nebudou. Nemusíme snižovat kapacity nebo zavírat pobočky. Fungujeme zcela online, interní procesy jsou nastaveny efektivně, vždy jsme digitalizovali i automatizovali, co dávalo smysl,“ pokračuje Humhal o výhledech do budoucna.

Server Hlídačky.cz zase zprostředkovává hlídání dětí rodinám, úklid domácností, venčení mazlíčků nebo nabízí i zajištění péče o seniory. Kvůli nynější krizi musela společnost zrušit všechny termíny na ověření individuálních hlídaček.

„Po uzavření školek se zájem zvýšil, ale jakmile bylo omezeno vycházení, tak se zase snížil o více než 50 procent. Pochopitelně odpadlo hlídání, aby někdo mohl jít večer do kina, zůstaly jen ty nezbytné případy,“ uvedl Petr Šigut, tiskový mluvčí serveru Hlídačky.cz.

Své kapacity nyní nabídli bezplatně zdravotníkům, kteří čelí viru v první linii. Obavy z budoucnosti společnost nemá: „Strach nemáme, na Hlídačky.cz lidé hledají individuální péči. Navíc si vždy vybírá přímo rodina, takže věříme, že i kdyby strach trochu přetrvával, tak má individuální hlídání v tomhle výhodu například před školkou,“ pokračuje Šigut.

Budoucnost sdílené ekonomiky

Pro firmy zabývající se poskytováním služeb ve sdílené ekonomice budou následující měsíce složité, ale konec celého konceptu sdílení nebude, míní hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek.

„Pro sdílenou ekonomiku je globální pandemie kritickou ranou a řada firem působících v této oblasti patrně zanikne. Nicméně byznys model sdílené ekonomiky, který díky digitálním technologiím v řadě případů dává smysl, nezmizí. Odvětví však projde konsolidací a transformací,“ uvedl Marek.

Digitální technologie zažily již obrovský boom i při minulé pandemii, kterou měla na svědomí nemoc SARS. Nákaza se tehdy v letech 2002 a 2003 rozšířila převážně v jihovýchodní Asii a nejvíce pak v Číně. Uvalení karantény v těchto částech světa vyvolalo neuvěřitelnou poptávku po digitálních službách - jako je například nákup po internetu, který je dnes nedílnou součástí života mnoha lidí i v Evropě a Americe.

Tyto služby později zdomácněly, lidé si zvykli a nepřestali je využívat. Dnes, když je v karanténě více či méně celý svět, je zřejmé, že například školství během této krize prochází bezprecedentní změnou.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené