Hlavní obsah

Koalice s Piráty nelituji. Ale klesající preference vnímáme, říká Rakušan

Foto: Hana Grohová, Seznam Zprávy

Předseda STAN Vít Rakušan.

Reklama

Vít Rakušan i po úterním sjezdu pokračuje jako šéf Starostů a nezávislých, neměl protikandidáta.

Článek

Vít Rakušan na sněmu v Praze obhájil post předsedy hnutí STAN. Spolu s šéfem Pirátů Ivanem Bartošem obhajovali vznik volební koalice, přestože v posledních průzkumech koalice zaznamenala pokles.

„Trend, že jsme zaznamenali pokles a že hnutí ANO roste, považuji za reálný. Tady nebudu rozporovat, že to tak není. Ale je to pro nás motivace,“ říká Rakušan po svém zvolení v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

V projevu jste říkal, že koalice s Piráty funguje. Nelitujete tedy, že jste do toho jako STAN šli?

Zcela upřímně nelituji. Lze být schovaný někde za bukem a čekat, jestli dostaneme pět, šest, sedm procent, pokud hvězdy budou přát. Nebo lze jít do projektu, který má stále evidentně šanci zvítězit v parlamentních volbách a přinést nějakou kvalitativní změnu české politiky. Stojím si za tím, nesu za tento projekt určitě plnou politickou odpovědnost, ale lítost ani v nejmenším.

Kritický jste byl ale k některým fázím kampaně. Berete to jako společnou chybu s Piráty, nebo je to jejich vina?

Ne, vůbec to nesvádím jenom na ně. Byl to střet i dvou organizačních kultur, které se učily spolu fungovat, všichni jsme měli nějakou zkušenost z našich vlastních kampaní, kterých jsme do této doby dělali řadu.

Mám ale trochu pocit a mrzí mě to, že i v mediálním prostoru se žije z dva měsíce starých zpráv. Ta červnová fáze z mého pohledu skutečně dobrá nebyla a chyby tam byly, ale už je to úplně jinak. A já mám za sebou tu bezprostřední zkušenost, za posledních 14 dní jsem objel jedenáct krajů a tu kampaň vidím zblízka na vlastní oči a nemám pocit, že bychom teď něco dělali nějak špatně.

Jak teď bude tedy kampaň vypadat?

Maximálně kontaktní kampaň, sociální sítě, několik překvapení, budeme mít i originální dopravní prostředek, jak se za voliči dostávat. Máme do toho zapojeny i nějaké podpory zajímavých osobností i trochu kultury, nějaká divadelní představení a podobně. Nám někdo říkal, že jsme až dosud na rozdíl od koalice Spolu nebyli vidět na billboardech, ale my jsme to tak od začátku měli naplánováno. Velmi intenzivně budeme po celé republice vidět jak na plakátech, billboardech, novinách, na různých formách dopisů v září. V podstatě mohu říct, že na těch 37 dnů, které zbývají do voleb, je na každý den připraveno něco.

Hlavní metou vaší koalice je vítězství ve volbách a 25 procent, je to tak?

25 a výš, určitě. To jsme slíbili s panem Bartošem našim členským základnám, když jsme do té koalice šli. Já si myslím, že reálně se pohybujeme někde třeba okolo 23 procent, určitě je potřeba teď trochu zamakat. 25 procent, to je ten spodní limit. Chceme výš, chceme vyhrát, ale to, co je nad 25 procent, já osobně už považuju za velký úspěch.

Trend, že jsme zaznamenali pokles a že hnutí ANO roste, tak ten považuji za reálný.
Vít Rakušan, předseda STAN

Když jste zmínil ty průzkumy, berete je jako zpětnou vazbu, nebo ne?

Beru je jako ukázku trendu. A ten trend, že jsme zaznamenali pokles a že hnutí ANO roste, považuji za reálný. Tady nebudu rozporovat, že to tak není. Ta čísla za reálná nepovažuji, když si vzpomenu, že zrovna agentura STEM dávala panu Paroubkovi historicky 30 procent, měl 22, i v jiných volbách byla jejich chybovost obrovitánská. Ale samozřejmě pro nás je i výzvou a motivací, abychom ten trend zase otočili, že my budeme těmi, kdo roste.

V projevu jste říkal, že je důležité se nenechat rozeštvat v rámci koalice.

Důležité je zaprvé odolat a za druhé si vést stále vlastní linku. Linku vlastní kampaně, pozitivní kampaně, ve které se nelže. Samozřejmě v některých případech se na evidentní lži reagovat musí, ale nesmí to stravovat příliš mnoho mentální i fyzické energie těch, kteří teď mají v ulicích mluvit s lidmi, přesvědčovat je, že změnu v naší zemi skutečně přinášíme.

S kým je povolební spolupráce naprosto nepřijatelná pro vaši koalici?

Komunisté, SPD, hnutí ANO.

Reklama

Doporučované