Hlavní obsah

Komentář: Vojtěchu, mrkněte na tu studii! Ale buďte slušný, prosím vás

Miloš Čermák
Novinář, spolupracovník Seznam Zpráv
Foto: vláda.cz

Ministr Adam Vojtěch při otevření očkovacího centra pro neregistrované v nákupním centru v Praze na Chodově.

Reklama

Zabojovat o potenciál nenaočkovaných voličů by bylo nemravné a nebezpečné.

Článek

Komentář Miloše Čermáka si také můžete poslechnout v audioverzi.

Metou takzvané kolektivní imunity je ještě z dob „před deltou“ 70 procent naočkovaných lidí, a na světě se to daří málokomu. I úspěšní sprinteři jako Británie a Izrael narazili na své limity a těmi je ta část populace, která očkování buď zarputile odmítá, anebo jsou jí pandemie i covid ukradení. Když k tomu připočteme bezcovidové léto, kdy počet infikovaných spadl stejně jako loni, není divu, že se očkovat nedaří ani v Česku. Podle twitterového účtu „Očkujeme v ČR“ máme naočkovaných nějakých 54 procent lidí. A pokud budeme očkovat současným tempem, dosáhneme kýžených 70 procent až v lednu příštího roku.

Nedá se vyloučit, že až takzvaně přituhne a infikovaných bude přibývat, že se zase ochota nerozhodnutých zvýší. A možná naočkujeme 70 procent už těsně před Vánoci, na druhou stranu se nedá vyloučit, že v té době to už kvůli mutacím bude stejně málo. Vraťme se však do reality předvolebního září a slovo „předvolební“ nepoužívám jen tak pro nic za nic. Protože jestliže tu dnes máme zhruba pět miliónů nenaočkovaných, je zřejmé, že tu je i potenciál několika miliónů nenaočkovaných voličů. A jestliže je zároveň část z nich také politicky nerozhodnutých, není to potenciál, o který by stálo za to zabojovat? Jakkoli je to nemravné a zároveň nebezpečné?

Řekl bych, že tam je třeba hledat logiku za Babišovým středečním výrokem, že podle nové studie z Izraele je přirozená imunita po překonání covidu „možná účinnější než očkování“. Jak premiéra citovala agenturní zpráva ČTK, „Ministerstvo zdravotnictví by si v tom mělo udělat jasno.“ Tohle je Andrej Babiš coby neschopný a zároveň alibistický manažer v té nejčistší podobě: vystřelí do vzduchu nějaký výrok, deleguje pravomoc a rozhodnutí na svého člověka, v tomto případě opět nešťastníka Adama Vojtěcha, a ono se uvidí.

Přeloženo: když to dopadne, bude Babiš říkat, vidíte, já to říkal. A když to nedopadne, obviní všechny, že mu zase vytrhali věty z kontextu.

Co se týče zmíněné studie, ta opravdu zkoumala lékařské záznamy desítek tisíc Izraelců (registrovaných u druhé největší zdravotní pojišťovny Makabi), kteří prodělali covid mezi 1. červnem a 15. srpnem, tedy v době, kdy už v zemi dominovala mutace delta, a porovnávala imunitu získanou přirozeně a očkováním. Ukázalo se, že ta přirozená je asi opravdu lepší. Konkrétně, lidé naočkovaní dvěma dávkami (v lednu a únoru) měli 6× až 13× vyšší pravděpodobnost, že dostanou covid než nenaočkovaní lidé, kteří nemoc už předtím prodělali.

Je to důležitá studie, která u covidu vůbec poprvé dokládá, že lidská imunita funguje lépe než ta získaná očkováním. Většina vědců, kteří výsledky komentují, však zároveň dodává: určitě to neznamená, že samotné očkování je zbytečné. A už vůbec by to nikdo neměl vykládat tak, že pro nenaočkované je lepší chovat se nezodpovědně, „chytit“ covid a být do budoucna chráněn lépe. Stále platí: riziko vážného průběhu a hospitalizace je reálné, u nových mutací naopak vyšší, a vakcinace ho významně snižuje. Ano, můžeme se do budoucna bavit o tom, zda existuje způsob, jak zjistit, zda vyžadovat očkování u některých lidí není zbytečné. Ale dnešní měření protilátek jím zatím není.

Zmíněná studie prošla akademicky běžnou, tedy velmi přísnou oponenturou, a její výsledky je třeba brát vážně. Určitě by se měly co nejrychleji aplikovat do praxe, protože pandemie komplikuje náš život už příliš dlouho. Avšak je třeba to udělat stejně uvážlivě a seriózně, jak byla i tato studie provedena a publikována. A to je i varovná visačka, kterou sami vědci k této studii zároveň připojují: dělat z očkování politické nebo dokonce předvolební téma by byl vrchol nejen pragmatismu, ale i cynismu. Snad to nikoho relevantního nenapadne.

Reklama

Doporučované