Hlavní obsah

Konec zbytečných obalů. Ovoce a zeleninu si už Francouzi v plastu nekoupí

Foto: Profimedia.cz

Jablka nebo hrušky balené po čtyřech kusech už obchodníci prodávat od ledna nebudou.

Reklama

13. 10. 11:17

Okurky hadovky pokryté plastem, balení jablek po dvou kusech nebo třeba ředkvičky v sáčcích. Přijde vám to zbytečné a neekologické? Ve Francii si to vláda myslí také. Od ledna proto podobné obaly zakáže.

Článek

Při schvalování nového odpadového zákona se ve Francii v roce 2020 nejvíc mluvilo o potřebě zálohovat plastové lahve, na to si ale budou muset zákazníci ještě další rok počkat. Okamžité změny se ale dočkají při nákupu ovoce a zeleniny. Jakých druhů se budou zákonné úpravy obalů týkat, odhalil nedělník Journal du Dimanche.

Zákon, který má za cíl drasticky omezit používání plastových obalů, zakáže balení do plastu u většiny obvyklých druhů ovoce: jablek, hrušek, banánů, pomerančů, kiwi, mandarinek, citronů, grepů, švestek, melounů, ananasů, manga, maracuji a kaki.

V plastu nebude možné prodávat ani tyto druhy zeleniny, pokud tedy nepůjde o balení o hmotnosti 1,5 kilo a výše: pórek, cuketa, lilek, paprika, okurka, brambory, běžné druhy mrkve, kulatá rajčata, cibule a tuřín, zelí, květák, dýně, pastinák, ředkvička, topinambur a kořenová zelenina.

Některé druhy ovoce a zeleniny budou mít nicméně výjimky, aby měli obchodníci čas na nalezení vhodných alternativ tam, kde existuje poškození při hromadném prodeji. To se týká cherry rajčat, broskví, meruněk nebo zelených fazolek, které lze prodávat v plastu až do června 2023. Až do konce roku 2024 se pak v plastu mohou prodávat třešně, rané brambory nebo špenát. Nejdelší lhůta do roku 2026 se týká většiny bobulového ovoce a „dokonale zralého“ ovoce.

Přesný seznam vyjde v úterý v dekretu k aplikaci obalového zákona. Ministryně životního prostředí Barbara Pompiliová na Twitteru oznámila, že se ročně ušetří miliarda plastových obalů.

Pandemie zvýšila poptávku po plastech

„Je to politický signál, který zrychlí proces, jenž tu už je, ale pravděpodobně příliš nesmělý. Plast má obrovskou nevýhodu, kterou nikdo nezpochybňuje, je špatný pro životní prostředí. Má ale výhodu v tom, že umožňuje vidět ovoce a zeleninu, kterou kupujete,“ hodnotil nový zákon Olivier Dauvers, odborník na distribuci a autor blogu Le Web Grande Conso.

Dauvers ale zároveň popisuje zajímavý paradox – zákazníci v supermarketech opakovaně vyjadřují nespokojenost s tím, že plastů je příliš mnoho, v době covidové pandemie ale dávali plodům baleným v plastu jednoznačně přednost. Plasty jim sice i nadále z ekologických důvodů vadily, z hlediska hygieny jim ale přišly bezpečnější než volný prodej.

Ve Francii se inspirovalo Španělsko, jehož ministerstvo pro ekologický přechod připravuje obdobnou legislativu. Zákon by měl platit od roku 2023 a počítá se zákazem prodeje ovoce a zeleniny v plastu, pokud půjde o množství menší než 1,5 kilogramu. Přesný seznam druhů, na které se opaření bude vztahovat, připraví španělská Agentura pro výživu a bezpečnost potravin. Ministerstvo také plánuje snížit množství prodaných PET lahví s nápoji o 50 procent do roku 2030. Dosáhnout toho chce pomocí masivní instalace pítek a opětovným používáním lahví.

Kromě snahy o omezení plastového odpadu argumentují Španělé i lidským zdravím – podle nedávno zveřejněného článku v časopise Food Packaging and Shelf Life se z plastových obalů uvolňují do ovoce a zeleniny rakovinotvorné ftaláty.

Odpovědnost spotřebitele nestačí

První snahy o omezení plastů v supermarketech v sekci ovoce a zeleniny se už objevují i v Česku, například řetězec Kaufland v roce 2019 skončil s prodejem okurek hadovek v plastu. Viktorie Vítková, odpadová specialistka ze společnosti Cyrkl, ale říká, že Česko je v tomto směru spíše na začátku cesty: „Jsme stále v rovině odpovědnosti spotřebitele. Teď už ale i firmy začínají vnímat, že tu odpovědnost mohou převzít a že z toho mohou mít i profit.“

Schválení francouzského zákona odbornice z Digitálního odpadového tržiště (Cyrkl) vítá. „Je to naprosto správný krok, protože to jsou zcela zbytečné obalové materiály. Je dobře, že se k tomu některé státy odhodlávají,“ říká s tím, že plasty jsou sice obecně recyklovatelný materiál, z ekonomických důvodů ale ne vždy k recyklaci dochází. „Nelze řešit jen to, zda se bude recyklovat a zda půjde odpad na skládku či do spalovny. Důležitá je prevence, tu je potřeba řešit zákonem,“ dodává.

Otázce snižování plastů v provozech a jejich recyklaci se podle vyjádření mluvčího Václava Koukolíčka dlouhodobě věnuje i Tesco. „Z plastů z našich provozů zákazníkům nově nabízíme dokonce nákupní tašky. Již nyní prodáváme bezobalové výrobky v objemech, které patří k nejvyšším na celém trhu. To se týká například sortimentu pečiva a široké škály různých druhů ovoce a zeleniny. Neustále navyšujeme podíl volně prodávaného ovoce a zeleniny,“ říká mluvčí a udává příklad nahrazení plastových sáčků u hroznového vína papírovými.

Mluvčí Koukolíček ale upozorňuje i na to, že omezování plastů v některých případech naráží na své hranice: „V některých případech má nicméně plastový obal své opodstatnění, ať už se jedná o hygienické důvody či prevenci plýtvání (použití plastu z důvodu prodloužení trvanlivosti zboží).“ „Nejpozději od roku 2025 budou veškeré obaly výrobků našich vlastních značek plně recyklovatelné,“ slibuje.

Výše zmíněný Kaufland téma udržitelnosti a úspory plastů považuje „za jednu z trvalých priorit“. „Plastové obaly se dlouhodobě snažíme omezovat napříč celým sortimentem. V roce 2019 jsme v rámci obchodní skupiny Schwarz přijali mezinárodní RESET plastovou strategii, jejímž cílem je výrazně snížit spotřebu plastů a využít plastový odpad jako druhotnou surovinu,“ napsala Seznam zprávám mluvčí řetězce Renata Maierl.

„V úseku ovoce a zeleniny je k dispozici i nEKOnečný sáček, který je určen pro opakované nákupy a nahrazuje klasické igelitové sáčky. Tento produkt byl mezi obaly oceněn jako Nejlepší novinka ve Volbě spotřebitelů 2020,“ pochlubila se mluvčí, podle níž na zrušení plastů u okurek zareagovala část zákazníků pozitivně, pro většinu z nich však způsob balení není rozhodující.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované