Hlavní obsah

Koronavirový splín vyšel na Riviéře z módy. Je levněji a lidé se baví

Foto: Profimedia.cz

Středomořské pobřeží v městečku Antibes na francouzské Riviéře.

27. 6. 16:10

Úplné znovuotevření kaváren a restaurací, sportovních zařízení, návrat dětí do školy, cestování. Francie na celém území obnovila téměř normální život a úřady odhadují, že „převážná část epidemie“ koronanaviru je nyní minulostí.

Článek

Pozitivní vývoj na francouzské Riviéře, která zůstala pandemie relativně ušetřena, umožnil uvolnění pravidel již o dva týdny dříve. Zdejší situace tak připomíná francouzské přísloví „Crie au loup“, staré moudro o volání na vlky. Jednou, dvakrát, třikrát si dáte pozor a pak dostanete pocit, že vlk už je za humny. Specialisté ze všech oblastí společnosti se shodují: „Reálné výsledky krize a možný návrat epidemie posoudíme až začátkem října.“

Nástup horkého letního počasí pomáhá touze rychle zapomenout, a tak se strach z koronaviru na Azurovém pobřeží v radostné atmosféře farniente rozplynul jako mořská pěna.

Populární písnička zpěvačky Angèle „Tout oublier“ (Zapomenout na všechno) vyhrávala v neděli 21. června v Nice ze všech nároží. Probíhal zde právě oblíbený svátek „Fête de la Musique“, který vylákal do nočních ulic tisíce lidí nejen na Riviéře. Spontánní tanec a alkohol rozpustil jakékoliv bariéry povinného odstupu. „Povolit Fête de la Musique byl omyl, protože osobní disciplínu nebylo nemožné dodržet,“ prohlásil lékař Gilbert Deray, šéf nemocnice la Pitié-Salpêtrière v Paříži, kde svátek probíhal ve velkém stylu.

Velký návrat k bezstarostné atmosféře?

Osmasedmdesátiletý Jean-Paul Belmondo se po karanténě strávené v Paříži minulý víkend nedočkavě vydal do oblíbeného letoviska a usadil se ve své vile v Cannes. „Toužil jsem si zdřímnout na sluníčku, opalovat se, setkat se s přáteli a zajít si na špagety do Mamo v Antibes,“ svěřil se místnímu deníku Nice-Matin při příležitosti návštěvy své oblíbené restaurace Michelangelo v Antibes, kde se po dlouhé době objevil na veřejnosti. Nutno dodat, že ve skvělé formě. Nezapomenutelnou vizáž dobrodruha a lamače ženských srdcí pochopitelně nezakrývala žádná maska.

Foto: Štěpánka Strouhalová

Fête de la Musique v ulicích Nice.

Francouzská Riviéra přivítá během letní sezony běžně na 5 milionů turistů. Zdejší pláže s pohádkovými výhledy bývají osídlené hustěji než ulice Paříže. Letos vliv sanitární situace v mimoevropských zemích na cestování slibuje možná naději na více klidu a pohody na zlatavém písku, ale zato velké znepokojení pro celou oblast turismu a služeb, do níž je zapojená hlavní část zdejší ekonomiky.

Luxusní hotelové paláce Riviéry zatím hledají cestu z krize, a ty, které se odhodlaly otevřít, riskují finanční ztráty. Legendární Hôtel du Cap-Eden-Roc na Cap d’Antibes, jeden z nejluxusnějších hotelů jižní Francie, zahájí sezonu 1. července. „Bude trvat nejméně tři roky, než se hotel dostane na úroveň aktivity a zisku z roku 2019,“ uvedl ředitel Philippe Perd s tím, že ztráta během některých dnů krize představovala na rezervacích 600 až 700 tisíc eur denně.

Foto: Štěpánka Strouhalová

Fête de la Musique v ulicích Nice.

Některé michelinské restaurace se zatím transformovaly v restaurace s „letním“ dostupným menu nebo nesměle otevírají například jen přes víkend, jako slavná Le Palm d’Or hotelu Martinez, hlavní gastronomický stan během filmového festivalu v Cannes.

Odlehčit si a užívat si života

Nebýt seniorů, obsluhy v obchodech a číšníků, kteří masky nosí povinně, upadl koronavirus spolu s nástupem typické letní atmosféry téměř do zapomnění. Pro francouzský „art de vivre“ jsou restaurace a kavárny vitální záležitostí, bez níž typický Francouz ztrácí výchozí orientační bod. Základna společenského života Francouzů tak funguje jako přesný barometr atmosféry, kde se dozvíte vše potřebné lépe než z čerstvých novin.

Tak, jako když jsem se v sobotu 14. března vydala na večeři do restaurace Don Juan v Antibes. Stačilo se rozhlédnout, ledová atmosféra a stolovníci s nepřítomným pohledem hovořili za vše: „No víte, od půlnoci je všechno zavřené. Dnes večer si dáte mořského vlka naposledy, milá paní,“ prohlásil soused s tragickým pohledem do talíře bouillabaisse.

Foto: Štěpánka Strouhalová

Fête de la Musique v ulicích Nice.

Po deseti týdnech „vyhládlí“ Francouzi slaví velkoryse návrat do běžného života v oblíbených kavárnách, na prosluněných terasách restaurací a vinárnách. Při kapacitě s povinně omezeným počtem míst musíte v těch nejlepších mnohdy rezervovat stůl několik dní dopředu. Krize přinesla i příjemná překvapení. Obsluha, zde jinak proslavená poněkud neurvalou neochotou, je nyní o poznání pozornější a usměvavější a jindy předražené podniky dnes lákají na přátelské ceny a výhodná denní menu.

Rušná restaurace Di Più na promenádě États-Unis v Nice našla znovu svou klientelu: „Ať už v kuchyni, nebo při obsluze, musíme se snažit o co nejlepší úroveň,“ říká šéf restaurace Serge Cannatella, který lituje zbytečně nakoupených padesáti chráničů z plexiskla, protože je nikdo při stolování nechce používat. Na druhou stranu si majitel pochvaluje, že jeho podnik vyhledává tradičně místní klientela, obchodníci, zaměstnanci, právníci i mladí, kteří se osvobodili od zkoušek a užívají si prvních krásných dnů. Pokles aktivity tak odhaduje jen v průměru kolem 10 procent.

Mnohé restaurace využily čas bez aktivity k modernizaci, a tak se interiéry některých ošuntělých podniků najednou probudily do nového designu, jako v brasserii Ultimo v Juan-les-Pins s privilegovanou polohou před okouzlujícím panorámatem Lérinských ostrovů. Jak říká její majitelka Anne Bocchiniová, aktuálně je restaurace obsazená jen z 50 procent v porovnání s běžnou sezonou. „Potřebovali bychom nyní pracovat celé léto na maximum, abychom vyrovnali ztráty a přežili zimu, až se letovisko vylidní,“ zneklidňuje se.

Krize malým obchodníkům nepomohla. Také zmrzlinářka Laurie Croquet z podniku Sun Ice v Cannes, která nabízí domácí zmrzliny s originálními příchutěmi, počítá méně než 50 % obratu oproti loňskému červnu. Podle ní však nová epizoda na francouzskou Riviéru přivádí nový typ zákazníků: „Dříve jsme měli zákazníky převážně z řad cizinců, kteří zmizeli spolu s koncem prázdnin. Situace nám nyní pomůže vybudovat dlouhodobé vztahy s lokálnější a kvalitnější klientelou, která se k nám bude vracet. “

Léto na Riviéře bude osvěžující

Návštěvníky tak čeká letos Riviéra s „friendly“ tváří s mnoha výhodami, které místní úřady připravily na podporu turismu. Nahrává tomu i bezpečná zdravotní situace. Žádný hospitalizovaný případ ani úmrtí během posledního měsíce.

Souměstí Antibes - Juan-les-Pins tak vynaloží například 645 tisíc euro na novou strategii a lákavý letní program. „Musíme se vrátit k základům a dávat přednost kvalitě před kvantitou,“ říká ředitel turistické kanceláře Philippe Baute. Na webové stránce (https://www.antibesjuanlespins.com/) tak návštěvníci mimo jiné najdou užitečnou rezervační platformu, kde mohou přímo rezervovat za výhodné ceny. Namísto zrušeného legendárního jazzového festivalu Jazz à Juan město přivede muzikanty rovnou do ulic. Místo tak během celého léta zaplaví jazz a veselá atmosféra s koncerty přímo mezi kavárnami a restauracemi. A k tomu tradiční ohňostroje, nepřetržité animace po celou sezonu, to vše zadarmo.

Kromě slavného Musée Picasso je letos zajímavou kuriozitou i výstava Češky Terezy Lochmannové v galerii Les Arcades, která zde díky karanténě v umělecké rezidenci Villa Fontaine zůstala déle a vytvořila sérii pozoruhodných grafik a rytin ve dřevě s názvem „Vyryté do paměti“.

Celý region slibuje řadu kulturních a sportovních akcí včetně Tour de France, která původně plánovanou etapu 27. až 29. června v Nice zahájí nakonec až 29 srpna. Rada departementu se také nakonec rozhodla udržet tradici a spustit každoroční vlajkovou akci sezony „Les soirées estivales“, jedinečnou událost ve Francii s čtyřmi sty bezplatných kulturních představení ve více než 150 obcích celého departementu.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené