Hlavní obsah

A jak to bylo dál? Carrie Bradshaw zestárla, Sex ve městě taky

Irena Hejdová
Scenáristka, publicistka
Foto: Profimedia.cz

Hrdinky původem z devadesátek současnost staví před nové výzvy, jako je například kurz lidských práv.

Reklama

V půlce je právě dnes na HBO návrat hrdinek Sexu ve městě v seriálu A jak to bylo dál… Romantika ale tryská i z dalších televizních novinek.

Článek

Pátým dílem dnes pokračuje desetidílná série, která se rozhodla oživit neoživitelné. Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon a Kristin Davis znovu nazuly značkové lodičky, oblékly nepravděpodobné outfity a vrátily se v rolích Carrie, Mirandy a Charlotte.

Jestli vám ve výčtu jmen někdo chybí, uklidníme vás – Kim Cattrall se ve svých pětašedesáti racionálně rozhodla už dále nepředstírat radost ze sexu s koloušky a ze seriálu odstoupila. Její Samantha ale neumřela, není vyloučeno, že se vrátí v případném důchodcovském pokračování seriálu za dalších deset let. Pánbůh s námi…

Nepřítomnost Samanthy vysvětlily hrdinky v úvodním dílu s odkazem na to, že odjela za prací do Londýna, kam se uchýlila po rozepři s Carrie. Jinak si ale zpočátku žijí všechny dost podobně jako před sedmnácti lety – jen na čtení jídelních lístků v módních restauracích si nasazují dioptrické brýle, v koupelně už nešlapou na své odhozené svršky, ale na sperma svých synů (Miranda) a místo mejkapu řeší šediny. Místo večírku pak zamíří třeba na dětskou klavírní besídku. „Nemůžeme pořád být tím, čím jsme byly,“ říká pragmaticky Miranda v prvním, poněkud bilancujícím díle. Ten jí sice ještě nedá za pravdu, radikální zvrat na jeho konci ale dává tušit, že nakonec v seriálu nezůstane kámen na kameni.

Médiím scéna v koupelně navíc poskytla spoustu munice pro přehršel článků o návratu legendy. Vydělali na tom všichni, snad krom amerického výrobce rotopedů, kterému se propadly zisky poté, co jejich výrobek v seriálu přispěl k onomu podivuhodnému zvratu v ději – publicita v tisku to ale bohatě vyváží. A navíc ona změna elegantně uvolnila tvůrcům ruce k tomu, aby v dalších dílech Carrie mohla alespoň částečně zakusit zas radosti sexu ve městě – i když se sexem se hrdinky jinak moc nepřetrhnou, spíše se tu mluví o jeho absenci.

Carrie se v nové sérii stala influencerkou a autorkou podcastu o genderových a sexuálních rolích, kterým provází „nebinární queer diva irsko-mexického původu“ Che. Už tato věta dává tušit, že nová série se až úzkostlivě snaží přiblížit aktuální době. Carrie tu zastupuje „cis ženy“ a trochu bojuje s požadavky nové doby. „Nemůžeš se tu jen chichotat, pořádně se rozpičuj,“ radí jí tvrdě Che a Carrie moc netuší, co si s tím počít. S novými pořádky poněkud bojuje, stejně jako Miranda, která na úvodním sezení kurzu lidských práv ve své úzkostlivé korektnosti nakonec urazí profesorku i všechny kolem. Charlotte si oproti tomu žije svůj spokojený život s manželem a dvěma pubertálními dcerami a její život hyzdí jen nepovedené hereččiny plastiky – ty ale nakonec seriálu o životě manhattanských paniček dodávají na uvěřitelnosti, na tamních ulicích lze podobných tváří vidět dost a dost.

Místo Samanthy tu máme hned tři nové postavy: krom Che a zmíněné profesorky lidských práv také Charlottinu známou Lisu. Asi není náhodou, že všechny mají tmavší barvu pleti, seriál se podobně úzkostlivě jako Miranda a Carrie snaží přizpůsobit dnešním nárokům na zobrazování menšin v kinematografii. Občas v tom poněkud tlačí na pilu a jeho ostentativní korektnost je až na hraně parodie, ve výsledku tu ale nakonec vyvstává vcelku zábavný střet mezi starým a novým světem, mezi generací mileniálů a hrdinkami, které současnost staví před spoustu nečekaných výzev.

Navíc je sympatické, jak se tvůrci nové série snaží hrdinky vykolejovat ze zavedených životních vzorců. Bylo ostatně neudržitelné, aby si svůj devadesátkový životní styl a ono přitroublé chichotání přenesly do nového milénia a do pokročilejšího věku, s kterým logicky přichází zklidnění a víc důrazu na rodinná a profesní témata než na onen titulní sex. U hrdinek původního seriálu lze ještě hravě akceptovat nezřízený životní styl, u těch po padesátce už by mohl působit poněkud vyšinutě. Kromě toho se nevracejí jen po sedmnácti letech, ale i po covidovém lockdownu, který je v prvním díle akcentován.

Nutno dodat, že zestárly i původní divačky, a není jisté, že Sex ve městě, pevně ukotvený v 90. letech, bude schopen promlouvat k pozdějším generacím, i přes usilovnou snahu omládnout. Pro mladší publikum je tu stále spíš Emily in Paris, netflixovská odpověď na Sex ve městě od Darrena Stara, amerického televizního matadora, který má na kontě i další slavné seriály jako Beverly Hills 90210 nebo právě Sex v městě, na nové sérii A jak to bylo dál… se ale nepodílel.

Foto: Profimedia.cz

Emily v Paříži, netflixovská odpověď na Sex ve městě.

Emily in Paris je romantickým příběhem mladé Američanky, která dostane šanci zažívat své stereotypy o Evropě, Francii a Paříži během stáže ve francouzské metropoli. Francouzi jsou tu samozřejmě galantní a svůdní, Paříž romantická a z amerického úhlu pohledu starobylá… A Emily to vše s rádoby nadhledem komentuje na svých sociálních sítích, zahalena do modelů předních světových značek. Od Carrie Bradshaw ji sice dělí více než dvacetiletý věkový rozdíl, starosti mají ale zjevně stále podobné, stejně jako ohlas publika – už dva dny před Vánoci se tak Emily do Paříže vrátila v druhé sérii a lze tušit, že i ta se stane hitem.

Komu by romantiky bylo málo, pro něj do kin právě dnes vstupuje slovensko-česká komedie Šťastný nový rok 2 s podtitulem Dobro došli. A Aerovod z romantických filmů uvádí třeba letošní české Chyby (i když zde je romantika poněkud zahalena do hávu porna), Až vyjde měsíc Wese Andersona nebo náš tip: loňskou podařenou americkou komedii Palm Springs, v níž se ústřední dvojice zacykluje v nekonečných opakováních jednoho svatebního dne.

A komu by bylo romantiky naopak příliš nebo si pod ní představuje něco trochu jiného, ten se může vrátit k obrazovkám. Prima v 9:55 uvádí Fantoma Morrisvillu, hudební komedie Bořivoje Zemana z roku 1966 je parodií na sešitové brakové romány. Film je to už poněkud zestárlý, ale v záplavě věčně opakovaných snímků vlastně působí docela svěže. Nepříliš často televize uvádějí také ve stejném roce natočené oscarové Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela, ty uvidíte ve 14:40 na ČT2. Večerní program krom pohádek nabídne na ČT2 stálici letošních českých Vánoc Jeana-Paula Belmonda, tentokrát v Muži z Acapulca. A na Barrandově bude blikat Kateřina Brožová v silvestrovském vysílání dokonce z roku 2013! V tom případě doporučujeme jinou a o dost podmanivější dámu: Tootsie s nepřekonatelným Dustinem Hoffmanem uvede ve 21:40 ČT2.

Reklama

Doporučované