Článek
Režie se ujme Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského. Premiéra je na programu tento čtvrtek 19. června, nejbližší reprízy následují 21. a 22. června. „V červenci se pak inscenace přesune na tři představení do prostoru zvaného Domeček ve Znojmě. Divákům se tak nabízí možnost porovnat obě dvě podoby inscenace v Ostravě i ve Znojmě,“ říká Nekvasil. Tato trojice repríz bude součástí programu Hudebního festivalu Znojmo, jenž inscenaci koprodukoval.
Opera z roku 1724 vypráví o tažení Julia Caesara do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou. Ostravské divadlo ji předvede v autentické podobě za doprovodu orchestru dobových nástrojů Czech Ensemble Baroque řízeného Romanem Válkem. Pro hlavní role získalo tři světové kontratenorové hvězdy v čele se sedmapadesátiletým Andreasem Schollem.
Ten už Julia Caesara zpíval v několika operních domech či na světových přehlídkách, například po boku Cecilie Bartoli ve versailleské opeře nebo na festivalu v Salcburku. Do Ostravy se těší, k roli i autorově hudbě má vztah. „Georg Friedrich Händel patřil k nejlepším skladatelům, kteří dokonale rozuměli lidskému hlasu. Byl doslova posedlý zpěváky, neváhal cestovat z Londýna do Drážďan, jen aby slyšel konkrétního pěvce a přesvědčil ho, aby přijel do Londýna zpívat jeho operu,“ zmiňuje Scholl.
Komponistu označuje za mistra dramatu. „Věděl, jak vyprávět příběh tak, aby byl univerzální a oslovil publikum napříč generacemi, ať už jsou kulisy jakékoliv. To platí i pro operu Julius Caesar v Egyptě, jejíž děj lze snadno zasadit do různých období, protože ty principy jsou všeobecně platné,“ dodává německý pěvec.
Po jeho boku se v Ostravě i Znojmě objeví další dva známí kontratenoristé, rumunský rodák Valer Sabadus a Franko Klisović, jenž pochází z Chorvatska. Kleopatru ztvární Doubravka Novotná. Dále vystoupí altistka Monika Jägerová nebo mladý český barytonista Michal Marhold. Jeho roli vojevůdce Achilla pak ve Znojmě převezme Adam Plachetka. Na obou místech se bude hrát ve scéně Daniela Dvořáka a kostýmech Hany Kelar Knotkové. Opera zazní v italském originálu s českými a anglickými titulky.
Podle dirigenta Romana Válka má orchestr hrát trochu neformálně. „Diváci muzikanty uvidí, budou komunikovat se sólisty, což bylo v baroku běžné. Ta performance tím dostane univerzální charakter,“ věří.
Händel operu složil pro anglickou Královskou hudební akademii, poprvé byla uvedena roku 1724 v londýnském King’s Theatre. Protože hned po premiéře měla úspěch, autor ji často obnovoval v dalších sezonách a Julius Caesar v Egyptě dodnes patří k nejčastěji uváděným barokním operám.
Děj volně vychází z historických událostí za římské občanské války v letech 49 až 45 před naším letopočtem. Barvitý příběh odehrávající se v Egyptě zahrnuje exotická prostředí. Točí se okolo politických intrik a boje o moc, jeho součástí je ale také love story mezi římským císařem a egyptskou královnou.
Národní divadlo moravskoslezské už představilo i plány na příští sezonu. Jeho operní soubor například pro jediné uvedení v katedrále Božského Spasitele nastuduje oratorium Christus od maďarského skladatele Ference Liszta. V říjnu dojde na operu nejhranějšího současného skladatele Philipa Glasse Proces, vytvořenou na motivy románu Franze Kafky.
Po rekonstrukci Divadla Antonína Dvořáka, která potrvá přes prázdniny do října, má následovat operní verze starozákonního příběhu Mojžíš a faraon od Gioacchina Rossiniho z roku 1827. V závěru sezony divadlo připomene operní prvotinu Sergeje Prokofjeva Hráč.