Hlavní obsah

Cenzurovaný akt italské barokní malířky bude digitálně odhalen

Foto: AP Photo/Andrew Medichini, ČTK

Obraz Artemisie Gentileschiové v péči restaurátorky Elizabeth Wickové.

Reklama

Sedmdesát let po dokončení obrazu člen rodiny Buonarrotiových, který chtěl ochránit citlivost své ženy a dětí, nařídil překrytí nahoty drapériemi.

Článek

Italský restaurátorský tým zahájil ve Florencii šestiměsíční projekt čištění a virtuálního odhalení dlouho cenzurovaného díla raně barokní malířky Artemisie Gentileschiové, jedné z nejvýznamnějších žen historie italského umění. Informovala o tom agentura AP. Obraz nazvaný Alegorie náklonnosti byl vytvořen v roce 1616 na zakázku pro domácnost vnuka slavného Michelangela Buonarrotiho.

Dílo zobrazuje ženský akt v životní velikosti, který je považován za autoportrét. Sedmdesát let po dokončení obrazu člen rodiny Buonarrotiových, který chtěl ochránit citlivost své ženy a dětí, nařídil překrytí nahoty drapériemi.

V éře MeToo se dílu Gentileschiové, která byla v mládí znásilněna svým učitelem umění, znovu dostává pozornosti jak za přínos jejího díla italskému baroknímu umění, tak za průkopnickou roli, kterou hrála v ženském malířství v době, kdy svět umění ovládali muži. V roce 2020 bylo dílo Gentileschiové vystaveno v Národní galerii v Londýně.

„Prostřednictvím Artemisie můžeme mluvit o tom, jak důležité je restaurovat umělecká díla a o tom, jak důležité je vrátit do popředí příběhy žen,“ řekla koordinátorka restaurátorského projektu Artemisia Up Close Linda Falconeová.

Tým hlavní restaurátorky Elizabeth Wickové ke své práci při rozlišování tahů Gentileschiové od těch, kterými byla jiným umělcem překryta její nahota, používá ultrafialové světlo, diagnostické snímky a rentgenové paprsky.

Protože dílo bylo přemalováno příliš brzo po dokončení originálu, restaurátorský tým nebude schopen drapérie z obrazu odstranit kvůli riziku poškození. Místo toho vytvoří digitální obraz původní malby, který bude uveden na výstavě projektu příští rok v září.

Gentileschiová do Florencie dorazila krátce po soudním řízení v Římě s mužem, který ji znásilnil. Během soudu byla tehdy sedmnáctiletá Artemisie nucena vypovídat s provazy uvázanými kolem prstů, které byly postupně utahovány, aby se ověřila upřímnost jejího svědectví. Musela také podstoupit lékařské vyšetření, aby se potvrdilo, že není panna. Násilník byl pak odsouzen k osmi měsícům vězení.

„Kdokoliv jiný by touto zkušeností byl zdrcen, avšak Artemisie se odrazí ode dna, stěhuje se do Florencie a získává skvělou zakázku na namalování nahé postavy v celé délce na strop domácnosti Buonarrotiho,“ řekla Wicková. „Myslím, že všem tak ukázala ‚Podívejte se, čeho jsem schopna‘,“ dodává.

Gentileschiová během pobytu ve Florencii namalovala díla mimo jiné také pro rod Medicejských a osvojila si osobitý a dramatický styl podobný Caravaggiovi. Mnoho z jejích děl vyobrazuje nahé ženské hrdinky v násilných scénách.

Ve stejném roce, kdy dokončila Alegorii náklonnosti, se Artemisia jako první žena stala členkou Malířské akademie ve Florencii. Díky mecenášství Michelangela mladšího se Gentileschiová dostala do tehdejšího kulturního prostředí. Mohla se tak setkat s Galileem a dalšími mysliteli své doby.

„Tahle téměř negramotná žena byla najednou na univerzitní úrovni a vytvářela díla, která ocenil i (toskánský) velkovévoda a stala se dvorní malířkou,“ řekla Falconeová.

Reklama

Doporučované