Hlavní obsah

Glosa: Tahle Barbie je… feministka?! A také skvělá marketingová akce

Foto: Profimedia.cz

Nová upoutávka na film Barbie s Margot Robbie v hlavní roli nám připomněla, jak moc se nám stýská po dětství.

Reklama

Z hraného filmu Barbie se pomalu ale jistě stává popkulturní událost roku. A to ještě snímek oceňované režisérky Grety Gerwig neměl ani premiéru.

Článek

Nový trailer, který byl zveřejněn v úterý, nám toho přitom o zápletce moc neprozradil.

Dovídáme se z něj, že Barbie v podání Margot Robbie žije v idylickém Barbie Landu, plném ikonických růžových domů, nábytku a doplňků, kde se setkává s dalšími oživlými panenkami Barbie a také svým přítelem Kenem, kterého hraje Ryan Gosling.

Ken, kromě toho, že hodně špatně flirtuje, evidentně není jediný, kdo má o „hlavní Barbie“ zájem. Mezi ním a dalšími Keny panuje mužská řevnivost a napětí, které se Barbie snaží zchladit.

Dále vidíme Barbiinu dokonale propnutou nožku, ze které se foot fetišistům srolují ponožky, nebo její útěk do reálného světa, kde se setkává se svým tvůrcem v podání Willa Ferrella. O tom, že Barbie Land nebude zas taková idylka, napovídá i anotace snímku: „Žít v Barbie Landu znamená být dokonalou bytostí na dokonalém místě. Pokud tedy zrovna nemáte existenční krizi. Nebo nejste Ken.“

Ještě více než samotná upoutávka sociální sítě zválcovaly vizuály s hlavními postavami snímku. Mimochodem, je neuvěřitelné, kolik „trendy“ herců se do snímku podařilo vecpat – kromě Robbie a Goslinga, tedy hvězd kategorie A, se objevuje řada mladých talentů z populární série Netflixu Sex Education, marvelovská naděje Simu Liu nebo popová diva Dua Lipa.

Ke každé Barbie je připojený jednoduchý popisek, který uvádí její povolání nebo specifické vlastnosti. Tahle Barbie je prezidentka! Tahle Barbie je slavná spisovatelka! Tahle Barbie má Nobelovu cenu za fyziku! Tahle Barbie má Pulitzera! Zato u Kenů je uvedeno jednoduše „Tohle je prostě Ken“ nebo „Jo, uhodli jste, tohle je další Ken“.

Kampaň podpořil i speciální AI generátor, ve kterém si uživatelé mohou vyrobit svou Barbie či Kena s vlastním popiskem a podobiznou. Že se doprovodná kampaň k filmu už teď řadí mezi ikonické, napovídá i fakt, že vlastní postavičky zveřejnil jak instagramový účet feministické publikace Druhá směna, tak oficiální twitter účet závodů Formule 1.

Zdá se, že generace mileniálů zobe marketingovým šéfům studia Warner Bros. z ruky: Nabídli jim totiž mix tak dokonalý, jako je sama Barbie. Kromě jednoduše opakovatelných motivů v kampani tu prosvítá téma profesní seberealizace žen (v Barbie Landu Barbie dosáhla na všechny běžně „mužské“ profesní mety), ale také duševního zdraví (existenciální krize) nebo proměňující se role mužů v současné společnosti (přehlížený Ken).

Časopis GQ dokonce řadí motiv neukotveného Kena po bok dalších letošních seriálů a filmů, které zachycují „chlapy, kteří nejsou v pohodě“ – ať je to utrápený Perry Mason na HBO, film Air, ve kterém se Ben Affleck a Matt Damon v roli manažerů Nike emotivně hádají o teniskách, nebo opus Oppenheimer Christophera Nolana o vůdčí osobnosti Projektu Manhattan. Mimochodem, Nolanův biják nastupuje do kin ve stejný den jako Barbie, tedy 21. července. Není o něm ale rozhodně tolik slyšet.

Dál tu pod povrchem bublá téma nedosažitelných standardů v podobě stepfordsky dokonalého Barbie Landu i silná nostalgie. Kdo v 90. letech neměl, nebo tvrdí, že nechtěl Barbie, lže a touží po ní dodnes. Neodolatelný vizuál filmu je pochopitelně nejvyšší formou kýče, ale několik uživatelů Twitteru na síti sdílelo, že si při záběru na Barbiinu nohu radostí výsklo – nejdivočejší fantazie a příběhy, které jsme si při hraní s bárbínami nahlas nebo potichu vyprávěli, se stávají skutečností!

Právě míchání kýče a hlubšího příběhu, povrchního a zásadního, je něco, co je pro popkulturu mileniálů typické. Za své dětské a dospívající obsese už není třeba se stydět, pojďme je analyzovat a sdílet.

To, že se režie hrané Barbie neujal hollywoodský rutinér, ale režisérka Greta Gerwig, jež dlouho padala do škatulky neurotických indie filmů, zní vlastně logicky. Barbie, která s sebou ještě donedávna nesla mýtus blonďaté naivky, nás v jejím pojetí může ještě hodně překvapit.

Jestli se očekávání fanoušků zhmotní do něčeho koukatelného, nebo zda Barbie zůstane jen nostalgickým snem mileniálů, to ale uvidíme až v červenci.

Reklama

Doporučované