Výstava laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého se po třech letech vrátila do Ostravy, a to do prostoru bývalého hobbymarketu Bauhaus, který je ve správě galerie Plato.
Laureáty 34. ročníku vybrala mezinárodní porota na začátku tohoto roku. Stali se jimi Kryštof Brůha, Petra Janda, Gabriela Těthalová, kolektiv Stony Tellers a také spolupracovnice redakce Seznam Zpráv, Lenka Glisníková.
Podívejte se na fotogalerii z výstavy.
Snímek instalace Kryštofa Brůhy, jehož díla se pohybují na hranici umění a vědy.
Brůha se dlouhodobě zajímá o proměnu specifických prostředí. Jeho závěsná instalace zahrnuje kamenné objekty či vizualizované generativní grafiky, které vytvořil na základě dat ze snímků vesmírných družic.
Co říká porota? „Tvorba Kryštofa Brůhy vykazuje vysokou profesionalitu a úroveň znalostí, stejně jako osobitou vizualitu. Propojuje jazyk umění a vědy s důsledností, která je v českém prostředí vzácná. Zajímají ho globální témata, makro, či dokonce kosmická rovina. Jeho výrazná a svůdná díla převádějí neviditelné elektromagnetické síly do vizuálního jazyka a působí napříč různými prostředími a geografickými vzdálenostmi.“
Brůhova díla „konfrontují diváka s jinou formou poznání a na poli vědeckých dat vnáší do hry imaginaci“.
Detail kamene, do kterého Brůha pomocí svého díla Inter Solaris vypálil paprsky slunce. Brůha si dlouhodobě klade otázky nad významem epochy lidského rodu.
Lenka Glisníková (fotoeditorka Seznam Zpráv) si ve své instalaci hraje s médiem fotografie, a to na mnoha úrovních. Ze svých starých fotek vytváří trojrozměrné objekty, k nim dodává části již vyřazené elektroniky a další předměty. Vše znovu „přefocuje“ a tiskne.
Takto vzniklé obrazy jsou ve výstavním prostoru bývalého hobbymarketu zavěšené a propojené pomocí bílých trubek. Připomínají organismus.
Výsledkem je mnohovrstevnatá hra s plochou a prostorem.
Na některých obrazech lze místy rozpoznat fragmenty lidského těla či jiné komponenty, jejichž funkce není ale úplně jasná. Její díla připomínají „hybridizovanou“ formu života – biologického a strojového.
Jde o novou formu na pomezí člověka a robota? Nebo se naopak snahy o mechanické vylepšení člověka ukázaly jako slepá ulička a vystavená díla jsou jen připomínkou někdejších dějů?
Podle poroty představuje Lenka Glisníková „nezávislý přístup k rozšířené fotografii a transmédiím“. – „Jejich materiálové a vizuální kvality posouvají konceptuální vztah k fotografii na novou úroveň.“
„Její projekty se s lehkostí přizpůsobují rychlosti sociálních médií a často zkoumají technologický vývoj na okrajích fotografické tvorby. Zároveň zpochybňují a přehodnocují pojmy abstrakce či pop umění. Fotografie je dekonstruována a znovu skládána do nových forem; postupně nabývá sochařských a tělesných kvalit, získává dokonce své vlastní tělo.“
Detail díla Glisníkové – You Could Feel the Friendly Stranger, 2023.
Autorkou centrálně umístěného díla je Petra Janda. Budovou hobbymarketu se na hned několika výškových úrovních plazí mnohametrové šlahouny.
Dílo vzniklo splétáním sena a slámy a částečným oplétáním kovových konstrukcí.
Autorka se ve své instalaci, kterou pojmenovala jako svůj autoportrét – Petra, zabývá plodností, expanzivním růstem a překračováním vlastních hranic. Pracuje se symboly kruhu, hada nebo vulvy.
Podle poroty „představují sochy nebo objekty pro Petru Jandu východiska, která pak naplňuje významy z míst mimo galerijní prostor“.
„Ve svých instalacích využívá organické materiály, často související se zemědělstvím, které interagují se skutečnými těly, jež vyzývá k jejich aktivaci tak, že se téměř stávají jedním.“
„Vytváří spíše setkání než formy, dějovost dělí mezi široké spektrum aktérů a skupin, včetně mezigenerační spolupráce. Své materiály vědomě vybírá s ohledem na ekologii a péči a vytváří jednoduchá, ale silná holistická díla,“ říká k práci Petry Jandy porota Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Bytostná malířka Gabriela Těthalová představila na společné výstavě laureátů výběr ze svých obrazů z loňského a letošního roku.
Obrazy malířka doplnila zvukovou instalací. Skladba Reverse Mantra má být paralelou k meditativnímu stavu mysli během procesu malby.
Podobně jako v hudbě jsou i v jejích obrazech zaznamenány pocity, emoce či tělesné stavy. Coby od vystudované matematičky lze cítit z jejich obrazů jakousi geometrickou přesnost, kterou narušuje místy gestickou expresivnější malbou.
Podle poroty „jsou obrazy Gabriely Těthalové sebevědomé, precizní a hovoří velmi současným a vytříbeným jazykem“.
„Ve svých nejnovějších velkoformátových dílech projevuje velkou jistotu a dospívá ke složitým kompozicím bohatým na vrstvy, různé hloubky záběru i perspektivy.“
„Ačkoli jsou její obrazy ve své podstatě abstraktní, drobnými figurativními či surrealistickými pozůstatky rozehrává hru představivosti, vyprávění a objevování,“ hodnotí porotci práce Těhtalové.
Detail hudební desky, která každých 20 minut doplňuje instalaci Těhtalové.
Umělecká praxe skupiny Stony Tellers je založená na spolupráci, vzájemné podpoře, sdílení úspěchů i frustrace.
Kolektiv v rámci výstavy proměnil také prostor bistra galerie PLATO. Plameny ožehnuté stoličky, stoly, svítidla či keramika neslouží jen k obdivu, ale návštěvníci je mohou vyzkoušet na vlastní kůži.
V díle Burnout space (Prostor pro vyhoření) si návštěvníci také mohou nalít šálek čaje vrbky úzkolisté, který mírní pocity úzkosti a napětí. Jde zároveň o léčivku, která roste na spáleništích. Místo vyhoření tedy šálek nabízí naději a regeneraci.
Podle poroty „Stony Tellers naléhavě usilují o budování komunit založených na vzájemné péči, sdílení a cirkulaci“.
„Ke své práci přistupují prostřednictvím sociálních médií a komunikují pomocí jejich jednoduché estetiky, ovšem za zářivými obrázky se skrývá bohatý a komplexní přístup plný mnoha významových vrstev.“
„Úspěšně přenášejí umělecké myšlení do reálných sociálních situací, skrze organizaci pečlivě choreografovaných a performativních setkání. Jejich akce obnažují existenciální úzkost i rituální stavy výjimečnosti, budují důvěru a aktivují prvky, jež vytvářejí mezilidskou/mezidruhovou komunikaci a solidaritu,“ říkají porotci k práci Stony Tellers.
Výstava letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého je k vidění v ostravské galerii Plato až do 25. února 2024. (Fotografie z workshopu participativního vyšívání v rámci projektu Burnout Space.)
Výstava: Cena Jindřicha Chalupeckého 2023 Vystavující: Kryštof Brůha, Lenka Glisníková, Petra Janda, Gabriela Těthalová, kolektiv Stony Tellers
Zahraniční host: Jonas Staal
Kurátorky a kurátor: Barbora Ciprová, Veronika Čechová, Tereza Jindrová a Karina Kottová (kurátorský kolektiv Společnosti Jindřicha Chalupeckého) a Jakub Adamec (PLATO)