Článek
Hledat nové koncertní prostory v okolí hlavního města, dávat o sobě vědět i jindy než v květnu a uvést každý rok jednu mezinárodní operní inscenaci chce nový ředitel festivalu Pražské jaro, kterým se od 1. ledna 2026 stane Robert Hanč. V úterý dopoledne to oznámili pořadatelé.
Hanč posledních 14 let působil jako generální manažer a umělecký ředitel České filharmonie, kterou pomohl vrátit na světová pódia. Mimo jiné plánoval sezonu, jednal se zahraničními umělci a zařizoval zahraniční výjezdy, jako když orchestr vloni třikrát po sobě znovu zaplnil newyorskou Carnegie Hall.
„Považuji za velkou čest, že mohu převzít vedení prvního českého festivalu, zároveň cítím velkou odpovědnost. Jde o velký závazek, Pražské jaro je pro mě skvost, rodinné stříbro našeho národa,“ řekl v úterý dopoledne Hanč. Chce navázat na odkaz předchůdců a rozvíjet ho s týmem. „Věřím, že společnými silami festival dovedeme k dalším úspěchům a zase ho o kousek posuneme,“ dodal.
Nového ředitele vybrala mezinárodní komise. Přihlásilo se osm kandidátů včetně dvou ze zahraničí. Vítěze v pondělí večer jmenovala správní rada vedená končícím ministrem kultury v demisi Martinem Baxou z ODS. „Jsem rád, že do čela Pražského jara nastoupí jeden z nejzkušenějších hudebních manažerů v České republice, který ve svém dosavadním působišti jednoznačně prokázal své schopnosti,“ zdůvodňuje Baxa jen několik týdnů předtím, než jej ve funkci ministra kultury nahradí zřejmě Oto Klempíř ze strany Motoristé sobě.
Pražské jaro je obecně prospěšná společnost, ročně hospodaří se 125 miliony korun. Zhruba čtvrtinu dostává od Ministerstva kultury, které si tak na dříve státní festival zachovává částečný vliv. Například poté, co koncem června kvůli rozdílným představám o dalším směřování skončil dosavadní šéf akce Pavel Trojan, jej dočasně nahradil ředitel sekce živého umění na ministerstvu Milan Němeček.
Nástupce nyní jednomyslně vybrala komise na základě prezentace a předložené koncepce Pražského jara na roky 2026 až 2037. V anglicky psaném patnáctistránkovém dokumentu Robert Hanč mimo jiné zmiňuje, že od konce září do začátku května se v Praze nekoná žádný významný festival klasické hudby, ani zde až na výjimky nehostují významné zahraniční orchestry.
Nový šéf vnímá obojí jako příležitost. „Cílené a programově promyšlené akce v tomto období mohou pomoci festivalu získat větší viditelnost a pocit celoroční přítomnosti v českém kulturním prostředí,“ napsal Hanč.

Roberta Hanče (na fotografii) vybrala výběrová komise vedená Romanem Bělorem, který byl ředitelem Pražského jara v letech 2001 až 2022 a další čtyři roky zasedal v Parlamentu za hnutí Starostové a nezávislí.
Ve funkci chce rozvinout Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který tým Pražského jara organizuje vždy na podzim, zatímco Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro by nově mohla nabízet i program, jenž vítězům pomůže nastartovat kariéru.
Hanč chce pomocí moderních technologií dostat festivalové akce k více lidem nebo hledat nové koncertní prostory v okolí hlavního města, aby si Pražské jaro rozšířilo publikum. Podle něj by každému ročníku festivalu slušela také jedna koprodukční operní inscenace na světové úrovni nebo jazzová linie v programu.
V koncepci Hanč zmiňuje též vzdělávací koncerty se světovými orchestry či možnost sestavit festivalový mládežnický orchestr. Na naplnění těchto představ by podle něj festival potřeboval navíc zhruba 50 milionů korun. Budoucí šéf je chce postupně hledat s pomocí vícezdrojového financování. Uměleckým ředitelem festivalu zůstává Josef Třeštík.
Osmačtyřicetiletý hudební manažer a pedagog Robert Hanč vystudoval klarinet na pardubické konzervatoři a posléze anglistiku, amerikanistiku a hudební vědu na Masarykově univerzitě v Brně, kde také krátce učil. Po stážích v Londýně sbíral první zkušenosti v letech 2005 až 2011 jako manažer Filharmonie Brno, načež se stal generálním manažerem České filharmonie.
Že se někdo z ní uchází o funkci ředitele Pražského jara, naznačil začátkem listopadu na tiskové konferenci dočasně pověřený šéf festivalu Milan Němeček. „Napříč celou republikou jdou zvěsti, že úkolem tohoto výběrového řízení je, aby Česká filharmonie ovládla Pražské jaro. Není to pravda,“ prohlásil Němeček v době, kdy se do konkurzu hlásili zájemci.
K souběhu funkcí ale nedojde. Robert Hanč ukončí pracovní poměr u orchestru k 31. prosinci. „Do jara 2026 bude ještě České filharmonii konzultačně k dispozici, aby umožnil hladké předání své agendy. Poté se bude věnovat výhradně Pražskému jaru,“ upřesňuje na dotaz Seznam Zpráv generální ředitel České filharmonie David Mareček.
Spekulace o přehnaném vlivu orchestru na festival odmítá i proto, že Hanče k účasti v konkurzu vyzvala výběrová komise. „Když se rozhodl její výzvu přijmout, dohodli jsme se, že pokud uspěje, jeho angažmá v České filharmonii skončí a budeme za něj hledat náhradu. Tento úkol před námi stojí v jarní části sezony,“ upřesňuje Mareček.
Ten sám kromě České filharmonie od roku 2021 vede Pražský filharmonický sbor, zatímco obchodní ředitel orchestru Michal Medek se předloni zároveň ujal řízení festivalu Smetanova Litomyšl. A nyní tedy dosavadní generální manažer orchestru Hanč nastupuje do Pražského jara.
Mareček to nevnímá jako problém. „Ty tři případy jsou dosti odlišné. Souběžné vedení České filharmonie a Pražského filharmonického sboru není ničím výjimečným. Stejná situace je například v Symfonickém orchestru Bavorského rozhlasu v Mnichově, pod který patří i sbor, nebo ve Slovenské filharmonii,“ argumentuje David Mareček. Obchodní ředitel Medek zase pro filharmonii pracuje pouze na zkrácený úvazek a nezasahuje do uměleckého plánování.
„Je pravda, že tým České filharmonie přitahuje lidi, kteří mají manažerský talent. A netýká se to jen českého prostředí,“ říká David Mareček a dále jmenuje jejich bývalou stážistku Elizabeth Shribman, která dnes zastává vysokou pozici v San Francisco Symphony Orchestra. Jiná pracovnice orchestru Aneta Nattrass zamířila z České filharmonie do prestižní londýnské agentury Askonas Holt. „Těší mě, že se bývalým kolegům podařilo uspět u nás i v zahraničí,“ uzavírá David Mareček.
















