Článek
Švédská akciová společnost Svenska Aeroplan Aktiebolaget před sedmdesáti lety představila první vůz Saab. Model 92 byl lahvově zelený, pod kapotou měl dvouválcový motor a čekalo na něj přes 15 tisíc zájemců. V prvním roce se ho však dočkala jen desetina z nich, i tím si Saab získal punc jedinečnosti, který si drží dodnes.
Saab vyráběl své automobily do roku 2011 a představil řadu věcí, které jsou v dnešních autech běžné, například bezpečnostní pásy. I když šlo o západoevropskou značku, v bývalém Československu byla poměrně rozšířená. Saab se dal pořídit v Tuzexu jako jedno z nejdražších aut. Právě proto šlo o auto architektů či umělců.
Prodej vozů v Česku i přes to, že společnost ukončila výrobu téměř před šesti lety, stále stoupá. Podle ČTK bylo minulý rok registrováno 5352 Saabů, v březnu letošního roku jejich počet stoupl na 5400. Majitelé oceňují právě výjimečnost a bezpečnost vozů.
„Nadčasovost tvořená detaily a jedinečnost s jistou aurou, kterou tvoří samotní lidé kolem značky, z vlastnění vozu dělá výsadu a z jízdy požitek,” říká zakladatel klubu SaabStance Lukáš Ráček. Majitelé Saabů pořádají každoročně mnoho srazů a sdružují se v klubech fanoušků této značky, která si i po sedmdesáti letech od uvedení prvního modelu a šest let po svém krachu okolo sebe udržuje silnou komunitu.