Hlavní obsah

Lego objevilo díru na trhu: dospělé. Chce jim prodávat dražší stavebnice

Foto: LEGO Group, Seznam Zprávy

Lego má novou strategii pro nadcházející rok - zaujmout dospělé. Třeba i propojením rutinního sestavování kostek s hudbou.

Reklama

25. 12. 2020 18:25

Světový výrobce kostiček pro děti Lego Group si pro nový rok vytyčil smělý cíl. Ke stavění chce vedle svých stálých zákazníků přitáhnout ve velkém i dospělé. Z průzkumu mu vyšlo, že v nich má dosud nevyužitý potenciál.

Článek

Až si přesně za rok budou rodiče hrát o svátcích se svými dětmi s jejich čerstvě rozbalenými dárky, možná už jim nebudou dělat jen blahosklonný doprovod při jejich hře. Ale sami se do ní plně zapojí, protože i oni dostanou stavebnici, která plně zaujme jejich pozornost. Lego se totiž v nadcházejícím roce výrazně zaměří na dospělé.

„Čím dál více dospělých si uvědomuje, že hraní si je nedílnou součástí celého života a pomáhá rozvíjet klíčové schopnosti a dovednosti. Vedle stabilního primárního cíle, kterým jsou stavebnice pro děti, tak proto v příštím roce obrátíme pozornost i k dospělým stavitelům,“ vypichuje hlavní misi pro rok 2021 Adriana Jahňáková, generální ředitelka Lego Trading pro Česko a Slovensko.

A jak k tomu Lego došlo? Letos totiž dosáhlo „díky“ covidu a zapojení celých rodin do hraní dvakrát lepších výsledků, než očekávalo.

„Za první polovinu roku jsme zaznamenali 14procentní nárůst prodejů. Lidé si totiž v časech, kdy byla značně omezená možnost jakýkoliv volnočasových aktivit a rodiny spolu strávily společně více času než kdy dřív, více hráli. A u stavění zůstali i po opadnutí těch nejpřísnějších opatření,“ pochvaluje si Jahňáková.

Na růstu prodejů se přitom podle ní značně podíleli právě dospělí, kteří si kupovali náročné stavebnice ve vyšších cenových relacích. Jde například o Lego Technic, Lego Architecture či Lego Art, které je v některých edicích doplněno hudbou, takže hráč například při skládání Warholova pop artového obrazu Marilyn Monroe poslouchá příběhy ze života slavné herečky a malíře. A při skládání portrétů Beatles se zase může zaposlouchat do songů britské skupiny.

A právě dražší stavebnice tvořily k radosti společnosti významné procento růstu celé firmy. Proč tedy tento trend dále nepodpořit, řekl si výrobce hraček. Globální průzkum Lego Play Well Study, kterého se v 18 zemí účastnilo téměř 18,5 tisíce lidí, navíc odhalil, že tři čtvrtiny dospělých hledají nové způsoby odpočinku a cesty, jak se zbavit stresu.

A právě jednoduchá opakující se aktivita je jednou z cest, která pomáhá se stresu zbavit. „Činnost, u které převažují složky manuální zručnosti, rytmičnosti, jednoduchosti a opakování, obvykle vedou ke klidu, relaxaci, pocitu předvídatelnosti a uklidnění. Zahrnout sem můžeme všechny činnosti od pletení, ručních prací přes zahrádkaření až po lepení modelů nebo hru s kostkami,“ říká psycholog Dalibor Špok.

Globální průzkum také Legu ukázal, že devět z 10 rodin, které stráví více než pět hodin týdně společnou hrou, se popisují jako spokojené, plné energie a také uvolněnější a kreativnější. Nejvíce to takto na světě pociťují Evropané, hlavně Dánové, Němci a Seveřané.

V Česku se lidé podle doplňkového průzkumu na zhruba pětistovce respondentů uklidňují nejvíce u televize (70 procent) a společenské hry, ke kterým patří i skládání stavebnic, považuje za relaxaci jen zhruba každý dvanáctý obyvatel. Přesto tuzemské Lego považuje zdejší trh za atraktivní. To hlavně proto, že Češi sice zatím podle průzkumu nepřišli na to, že je dobré se uvolňovat hraním, ale nebrání se tomu (46 procent).

„V Česku stále panuje přesvědčení, že stavebnice jsou pro děti. Dospělé často ani nenapadne, že by mohly být efektivní cestou, jak si odpočinout. Pro rozšíření portfolia stavebnic Lego pro dospělé tudíž v Česku vidíme velkou příležitost,“ vysvětluje Jahňáková.

Průzkum totiž prokázal, že proti hraní jako způsobu relaxace jsou spíše jen starší lidé, kdežto tři čtvrtiny Čechů do 30 let a dvě třetiny obyvatel do 60 let si buď s kostkami už staví, nebo by to uvítali, jen o tom dosud nepřemýšleli.

Když se však hraní dá ten správný rozměr a nazve se kromě slovem zábava i jinými atraktivními pojmy, jako je kreativita, rozvoj myšlení či rozvinutí komunikačních dovedností, tedy tím, na co Češi podle průzkumu slyší, nelze takové kombinaci pozitivních vlivů odolat. Zvlášť když bude Lego tyto pojmy marketingově vyzdvihovat.

„Stavění přináší dospělým vedle zmírňování stresu také rozvoj důležitých dovedností, jako je rozvoj kreativity, řešení problémů, schopnost rozhodovat se, nebo poučit se z chyb. V následujícím roce chceme portfolio stavebnic pro dospělé dále rozvíjet a též své aktivity zaměřovat více i na kanály, kde svůj čas tráví právě potenciální dospělí stavitelé,“ dodává k hlavní misi pro rok 2021 šéfka Lego Trading pro Česko a Slovensko Jahňáková.

Lego Group zaměstnává na celém světě přes 18 000 lidí, v Česku pracuje pro jeho součást Lego Trading zhruba 100 lidí. V roce 2019 tržby Lego Group navzdory celkovému poklesu trhu s hračkami vzrostly o šest procent a zisk skupiny stoupl o 2,8 procenta na 8,3 miliardy dánských korun (zhruba 29,3 miliardy Kč).

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované